Britská značka McLaren byla vždy označením pro rychlost. Její auta mají pověst nekompromisně sportovních a extrémně rychlých strojů, které se chovají spíše jako závodní speciály než jako vozy, které si můžete koupit v autosalonu a legálně s nimi vyjet na silnici.
Nejrychlejší McLaren je Speedtail
Nejrychlejší McLaren všech dob nese jméno Speedtail. Je to novinka, jejíž první kusy vyjely z výrobní linky teprve nedávno. Když se tvůrci chlubili s tím, že nebude mít problém i na normálních cestách přesáhnout rychlost 400 km/h, věřil tomu jen málokdo. Nyní to potvrdili zkušební jezdci. Vzali auto na projížďku a magickou hranici této rychlosti s ním překonali více než třicetkrát. Konstruktéři nyní odhalili tajemství, jak se jim to podařilo dokázat.
Hybridní bestie
Pod kapotou nového hypersportu se ukrývá klenot McLarenu, osmiválcový hybridní motor o objemu čtyř litrů, který vznikl už před deseti lety pro model P1. Šlo o jeden z prvních motorů, které ve sportovním autě kombinovaly benzinový a elektrický pohon. McLaren ho převzal přímo z vozů Formule 1 a přizpůsobil pro provoz mimo okruhy. Od té doby prošel dlouhou evolucí. Motor, který Speedtail pohání, je jejím dosavadním vrcholem.
Přímo z Formule
Benzinový osmiválec doplňuje elektromotor, který vychází pro změnu technologií Formule E a přidává k síle auta dalších 308 koňských sil. Možná už vás ani nepřekvapí, že silnější elektrický motor nenajdete v žádném sériovém autě na světě. Podobně jsou na tom i baterie, které oproti hybridnímu pionýrovi P1 nabízí čtyřnásobnou zásobu energie při zachování stejné hmotnosti a kompaktních rozměrů.
Elektromotor na maximum
Kromě ďábelské rychlosti nabízí Speedtail i akceleraci, kterou slabší povahy vůbec nemusí ustát. Za třináct vteřin dokáže zrychlit z nuly na 300 km/h. Za zhruba stejnou dobu zvládne obyčejné silniční auto dosáhnout třetinové rychlosti. V dílně McLaren proto museli vymyslet systém chlazení se speciálním olejem, jenž rychle odvádí teplo od bateriových článků. Vůz tak může vytáčet elektromotor na maximum beze strachu z přehřátí.
Každý nový model z dílen McLaren je velký svátek všech automobilových nadšenců. Chcete důkaz? Přestože cena Speedtail začíná na 50 milionech korun, už si ho nekoupíte. Vznikne jich přesně 106 a všechny jsou rozebrané.
Legenda McLaren
M6GT (1967)
Automobilový konstruktér Bruce McLaren se proslavil mnoha závodními speciály. Jednou ale zatoužil uspět v závodě sportovních vozů, které se vyrábějí ve velkém. Navrhl proto model M6GT s úmyslem vyrobit alespoň 50 kusů, aby se mohl kvalifikovat. Jenže chrlit vozy sériově neuměl. Vznikly jen tři kusy, které ovšem odstartovaly legendární značku McLaren.
F1 (1993)
Model F1 před bezmála třiceti lety dobyl svět sportovních vozů. Konstruktéři nedělali absolutně žádné ústupky a sáhli na hranu toho, co ještě vůbec může jezdit po normálních silnicích. Jako první sériové auto využívalo karbonová vlákna a v závodech porazilo spoustu speciálů postavených přímo na míru okruhům.
540C Coupé (2015)
Po desítkách let od prvních experimentů se firmě McLaren podařilo dosáhnout dokonalého spojení sportovního charakteru a komfortní jízdy. Na rozdíl od starších modelů je 540C Coupé méně výkonný, zato z vás ale nevytřese duši na nerovných silnicích a pořád je nejrychlejší. Proto si ho zamilovali i řidiči, kteří chtějí s McLarenem jezdit třeba po městě nebo na výlety.