Velorex: Hadraplánem na expedici tříkolek po Evropě

Velorex: Hadraplánem na expedici tříkolek po Evropě
Tam, kam se dobrodruzi vydávají v drsných teréňácích, jezdí čeští nadšenci na tříkolkách přikrytých koženkovým pláštěm. Ikonické české vozítko dojede i tam, kde byste něco s takovými přezdívkami jako „hadraplán" a „prchající stan" nečekali.

 

Jen málokteré české vozítko má takové charizma jako Velorex. Stojí za ním dva bratři František a Mojmír Stránští, kteří po druhé světové válce sestavili tříkolku potaženou koženkou. Měla sloužit jako dopravní prostředek pro invalidy, kteří nemohou ovládat v autě nohama pedály. Ve velkém se začaly Velorexy stavět v roce 1951 v jihomoravské Solnici. Během dvaceti let jich vzniklo přes 15 000.

Hadraplán a prchající stan

Velorex získal obrovskou popularitu díky nízké ceně, jednoduché konstrukci i tomu, že vám na něj stačil řidičák na motorku. Stejně tak na něj ale řidiči aut koukali skrze prsty a dali mu spoustu legračních přezdívek – třeba „hadraplán“ nebo „prchající stan“. Přesto i dnes naleznete nadšence, kteří je provozují dodnes. Velorex Club v Autoklubu ČR s nimi dokonce podniká výpravy i ta nejdrsnější místa v Evropě.

Expedice Velorexů: Láďa, Emil, Robert a Štěpán nad islandskou zátokou Öxarfjördur • 

První expedice Velorexů

První cesta českých Velorexů směřovala na sever. Jeden z členů českého klubu měl strýce ve Švédsku, a tak přesvědčil ostatní, aby ho společně zajeli navštívit. Bylo to v září roku 1992. Česko tehdy ještě nebylo součástí Evropské unie a cestování byl podstatně náročnější úkol. Na každých hranicích čekaly přísné kontroly a trasy neukazovaly navigace, nýbrž ošoupané a zastaralé autoatlasy. Řidiči velorexů to nakonec stihli za tři dny a největší překvapení pro ně bylo, že je po cestě nepotkaly žádné velké závady.

Tříkolkou do Alp i na ostrovy

Druhá výprava byla ještě smělejší. Velorexy se opět vydaly na sever, ale tentokrát to vzaly dlouhou trasou přes celé Švédsko až do severního Finska a podívaly se za Severní polární kruh. Při třetí cestě na sever putovaly Velorexy přes nehostinné skotské výšiny a pak lodí až na britské Shetlandy a Orkneje. Jindy ukázaly terénní schopnosti v rakouských Alpách, kde se vydrápaly až na 2571 metrů vysoký vrchol Edelweissspitze.

Velorexy na cestě za Severní polární kruh • 

Drsná expedice na Island

Nejnáročnější výpravu podnikl český klub majitelů Velorexů v roce 2015. Po půlročních přípravách čtyři tříkolky urazily Německem a Dánskem více než tisícikilometrovou cestu do dánského přístavu Hirtshals. Následoval přesun lodí na drsný Island. Velorexy zvládly objet celý magický ostrov po asfaltu i šotolinových cestách. Pouze do vnitrozemí se nepodívaly. Na Islandu jsou totiž běžné brody, do kterých lze vjet pouze se skutečnými terénními auty.

Velorexy na hranici Anglie a Skotska zvané Carter Bar • 

Až na konec světa

Jak probíhá údržba aut při takových cestách? Při expedicích mají všichni svou úlohu. Rozbít se může cokoli, a proto každý veze část náhradních dílů. Ve Velorex clubu si dovedou poradit s jakoukoli poruchou a nemají problém uprostřed divočiny i rozebrat, opravit a znovu složit motor.

S takovou patálií se naštěstí potýkali jen jednou, a to ve Švédsku při cestě ze severního mysu Nordkapp. Stačil ovšem večer nad ozubenými kolečky a ráno byl vůz zase v perfektní kondici. Možná i proto dovede plátěná tříkolka dojet až na konec světa.

Autor

Tomáš Haimann

Články odjinud