Německé středisko pro letectví a kosmonautiku DLR řídí například laboratorní modul Columbus na Mezinárodní vesmírné stanici, sestrojili sondu Rosetta nebo zkonstruovali kamery pro průzkum Marsu a dalších planet. Kromě kosmu ale cílí i na úžasné pozemské projekty.
Modulární prototyp U-Shift
Tím posledním je vize městské mobility, která nese název U-Shift. Vychází z myšlenky modulárních aut. Podvozek a karoserie netvoří jeden celek, ale podle aktuální potřeby se k platformě připojí kabina na přepravu osob, zboží, mobilní stánek s jídlem nebo třeba pro svoz odpadků.
Nejde přitom jen o představu vzdálené budoucnosti. V DLR nyní dokončili první prototyp tohoto skutečného Transformera, který je plně funkční a připravený k testování.
24 hodin na jedno nabití
Platforma U-Shift je zhruba stejně velká jako podvozek dodávky. Pohání ji elektromotor a v případě, že není naložená, jezdí se sníženou světlou výškou (vzdálenost podvozku od vozovky) jako závodní auta.
Díky tomu a absenci karoserie má minimální spotřebu energie a vydrží kroužit městem mnohem déle než klasické elektromobily. Teprve po připojení kapsle se její podvozek automaticky zvýší, aby mohl bezpečně převézt náklad. Díky této chytré technologii slibují tvůrci provoz až 24 hodin na jedno nabití.
Dodávka i autobus
Kapsle pro pasažéry pojme až sedm osob a kvůli velkým dveřím s nájezdovou rampou do ní mohou bez problému nastoupit i vozíčkáři. Nákladní kapsle dokáže pro změnu uvézt až čtyři velké palety. Zároveň bude mít automatický nakladač, který zajistí hladký přesun zboží do dodávky a z ní.
Současný prototyp řídí na dálku dispečer. Tvůrci ovšem počítají s tím, že by se měly platformy U-Shift v příští generaci osamostatnit a projíždět zadanou trasu jen pomocí umělé inteligence
Brzy v provozu
V současnosti konstruktéři prototyp U-Shift testují a ladí nedostatky, aby zajistili maximální bezpečnost i praktičnost. Ve spolupráci s přepravními společnostmi ji zkoušejí v ostrém logistickém provozu.
Druhý prototyp už má být plně autonomní a bude schopen jezdit rychlostí až 60 km/h. To do městského provozu bohatě stačí. Připraven bude v roce 2024. Těšíme se, až kolem nás projede!
Nejúspornější vůz světa
Modulární mobilita a další vize dopravy budoucnosti mají jeden společný cíl. Proměnit svět hlučných a smradlavých aut, která se nekoordinovaně motají po ulicích měst, v čistý, tichý a uspořádaný celek. Jeden z hlavních požadavků je proto nízká spotřeba energie.
Přímo na stavbu nejúspornějších vozidel se každoročně zaměřuje švédská soutěž zvaná Delsbo Electric. V letošním ročníku už popáté zvítězila skupina konstruktérů s drezínou Eximus IV. Jejich kolejové vozidlo na elektrický pohon má nižší spotřebu než reflektor klasického auta, přesně 0,517 Wh na osobu.
Pokud si to chcete představit v reálnějších číslech, znamená to, že byste v něm mohli dojet na druhou stranu naší planety s pouhým litrem benzinu v nádrži.