Oddělení stavby modelů a prototypů je součástí Technického vývoje Škoda Auto v Mladé Boleslavi, kterému nikdo neřekne jinak než Česana. Kdysi se tu ve staré továrně vyráběly a česaly tkaniny (odsud místní název pochází), nyní je to ale přísně tajné místo.
Návštěvníci při vstupu odevzdávají mobilní telefony i fotoaparáty, aby nemohli dění uvnitř zaznamenat. Vyvíjejí se tu totiž úplně nové automobily značky Škoda Auto, které nesmí nikdo nepovolaný spatřit před jejich oficiálním představením veřejnosti.
Virtuální realita na dosah ruky
Pracují zde návrháři, technici i stavitelé modelů ne nepodobných vystřihovánkám, které znáte třeba z ábíčka. A v různých formách zde najdete i virtuální realitu (VR).
„Pod pojmem virtuální realita si můžeme představit vše, co lze z reálného světa simulovat pomocí výpočetní techniky. Tak abychom oklamali naše smysly a měli jsme dojem, že to, co je virtuální, je reálné,“ vysvětluje Roman Schubert, koordinátor oddělení Virtuální techniky.
Návrhy nových aut
Na počátku každého nového modelu je vize, podle které se prototyp vyvíjí. Ten následně putuje na stoly, a především monitory inženýrů. Právě u nich, v místnosti bez oken, se nachází obří projekční stěna zvaná Powerwall. Má rozlišení 4K, úhlopříčku 6 metrů a scházejí se před ní celé týmy konstruktérů či technologů, aby diskutovaly o návrzích nových aut.
Prohlídka auta bez auta
V jedné z největších místností oddělení Technického vývoje se používají také klasické 3D brýle. Tedy ty, které si hráči videoher představí pod pojmem virtuální realita. Prostor je dost velký na to, aby se do něj vešlo celé virtuální auto a konstruktéři a manažeři automobilky ho mohli pohodlně obejít. Prohlédnout si jej ze všech stran, nakouknout do interiéru a na ovladači si v reálném čase přepínat mezi jednotlivými variantami.
Virtuální technologie šetří peníze
Zkoušky v různorodých virtuálních prostředích mají pro automobilku obrovský význam. Získaná data totiž umožňují odhalit případné nedokonalosti nových modelů mnohem dříve, než zamíří do výroby. A ušetřit tím peníze - klidně stovky milionů korun. Virtuální technologie slouží třeba k testování ergonomie ovládacích prvků auta nebo výhledu ven.
Jízda v hurikánu
Virtuální realitu postupně objevují i ostatní oddělení mimo supertajné centrum v Česaně. S její pomocí se třeba plánují některé výrobní linky, trénují zaměstnanci a ověřuje se, že lze jednotlivé díly auta spojit v pořádku dohromady. Testují se v ní ale také bezpečnostní prvky a simuluje se chování řidiče v extrémním počasí. VR třeba umožní jízdu v hurikánu.
A do kontaktu s virtuální realitou může přijít i ten, kdo prostě jen navštíví prodejnu a bude si chtít vybrat nové auto. Díky VR brýlím si totiž zákazníci mohou vybrat a na vlastní oči prohlédnout interiér svého vysněného vozidla ještě předtím, než sjede z výrobní linky.
Stroj času ve virtuální realitě
Loni v létě vyšla VR videohra Škoda Time Machine pro platformu Oculus Quest, kterou si mohou zahrát také návštěvníci Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. V průběhu desetiminutové projížďky hráči nejprve vezmou za volant Voiturette A z konce 19. století. Tedy doby, kdy se automobilka ještě jmenovala Laurin & Klement. Pak ale následuje přesednutí do novějších modelů 1000 MB, Favorit nebo Octavia. A celou jízdu hráči zakončí v sedačce nejnovějšího elektromobilu Škoda Enyaq iV.