Budoucnost patří autům jako je Cruise, které detailně představujeme v aktuálním čísle ABC č. 8/2021. Vozidlo vyvíjené automobilkou General Motors a technologickým obrem Microsoft samo řídí i parkuje a přijede k vám na zavolání. Za jízdy nekouří, nepije a ani při dlouhé jízdě se neunaví. Až v palubní televizi skončí film, jste na místě. Ideální parťák na výlet.
Autonomní technologie
Umělý mozek, který v Cruise nahradil řidiče, předznamenává dopravu budoucnosti, ovládanou digitálními technologiemi a firmami, které je vyvíjejí. Jejich „počítače na kolech" se učí porozumět dopravě v řeči nul a jedniček.
Při jízdě se kolem sebe dívají desítkami senzorů, získaná data sdílejí ve společné síti a navzájem komunikují. To vše v zájmu dopravy bez lidských řidičů, zácp a nehod. Každoročně na silnicích zahyne přes milion lidí. Více než devadesát procent nehod způsobí lidská chyba.
Soutěž o umělou inteligenci na kolech
Řada světových vývojářů posílá v současnosti na vozovky stále propracovanější prototypy chytrých automobilů s cílem učinit dopravu plynulou a bezpečnější. Autopilota vyvíjí mimo jiných taxislužba Uber, počítačový gigant Apple nebo výrobce elektroaut Tesla.
Podle šéfa Tesly Elona Muska by se autonomní technologie mohla v jeho autech vydat do běžného provozu ve vybraných oblastech již letos. Na cestu k reálné autonomní dopravě vyrazila také internetová korporace Google. Flotila jejích vozidel Waymo se aktuálně prohání v americkém státě Arizona v rámci testovací taxislužby Waymo One.
Video: Jak jezdí samořiditelný taxík Waymo:
Aplikace na pohodu
Další technologičtí lídři úzce spolupracují s klasickými automobilkami. Výrobci čipů Qualcomm, Nvidia nebo Intel dodávají chytré technologie do běžných aut, které díky tomu stále více připomínají naše mobily a počítače a do jisté míry se i tak chovají.
Nové aplikace nejenže hýčkají posádku, ale pomáhají mimo jiné s diagnostikou. Například Amazon představil kromě televize Fire TV do vozů BMW i službu, která monitoruje technický stav vozidla a sbírá údaje pro servis.
Autonomní doprava: Stále na startu
Navzdory rychlému vývoji čeká vozidla s autopilotem ještě dlouhá cesta k ovládnutí silnic. První chytré automobily zatím spolehlivě fungují jen v městském prostředí a za ideálního počasí. Oříšek k rozlousknutí představuje také ochrana sdílených dat.
Samořiditelná auta budou neustále připojena k internetu a informace, které začnou sdílet nejen o sobě, ale i o nás, mohou být teoreticky zneužity k nevyžádané reklamě nebo dokonce cílenému útoku. V krajním případě by místo řidičů mohli nehody způsobovat hackeři. Vyloučit takový scénář hrůzy, toť úkol pro inženýry v nadcházejících desetiletích.