Podle optimistických předpovědí se stanou samořiditelná vozidla do konce tohoto desetiletí běžnou součástí dopravy ve městech. Ovládat je bude umělá inteligence zapojená do společné sítě. Chytré auto také podporuje myšlenku sdílené dopravy. Mělo by zaplnit mezeru mezi hromadnou a soukromou dopravou.
Bez řidiče
Nebudete muset za nimi spěchat v určený čas na zastávku a zároveň se o ně nebudete muset starat jako o vlastní. Nahradí klasické taxíky a služby typu Uber. Než ale auto bez řidiče Cruise začne pravidelně brázdit silnice, čeká ho maraton testování, při kterém se musí naučit reagovat na všechny záludnosti opravdového provozu.
Cruise je upovídané auto
V rámci zkoušek má Cruise vozit zásilky jako kurýr, aby si inženýři mohli otestovat schopnosti vozu bez rizika, že by přišli k úhoně lidští pasažéři. Z lidaru, radaru a několika desítek senzorů na karoserii bude umělá inteligence analyzovat veškeré dění kolem vozu a až začne doopravdy taxikařit, bude také mluvit s dalšími inteligentními vozy v zájmu plynulé dopravy.
Zrovna tak bude muset ujišťovat posádku, že má situaci pod kontrolou. Třeba tím, že povypráví o zajímavostech v okolí naplánované trasy. Cestující zahrne Cruise také komfortem, například vícezónovou klimatizací s filtrem vzduchu pro každého pasažéra zvlášť. Pro lepší hygienu provozu by se také mělo samo pravidelně dezinfikovat.
Počítač na kolech
Cruise vzniká ve společné dílně technických expertů z Microsoftu a automobilky General Motors, která kolem chytrého softwaru postavila karoserii s elektromotorem. Výsledkem je mazlík, který zatím sice vozí jenom své tvůrce po areálu firmy, pomyslně však už závodí s ostatními auty bez řidiče, které připravují další výzkumné týmy po celém světě.
Bez rizika
Ve spolupráci s automobilkami se do vývoje chytrých vozidel pustila celá řada technologických společností jako je třeba Google, Qualcomm či Amazon, podnikajících dosud v oboru digitální elektroniky a internetu. Závod o to, kdo nám nabídne lepší řešení, vlastně zkracuje cestu k inteligentní dopravě bez kolon a nehod.
Zaznívá samozřejmě názor, že dokonale autonomní doprava je pouhý sen a že auto bez volantu si třeba na zasněžené venkovské cestě neporadí. Sny jsou však i od toho, aby se plnily. Zvlášť když každý rok přijde na světě o život při dopravních nehodách více než milion lidí.
Sdílené kilometry v roušce
Sdílená auta budoucnosti se nesmějí stát přenašeči nemocí. Hygiena jejich provozu je nyní pod drobnohledem v souvislosti s pandemií koronaviru. Cruise již představilo vlastní opatření, která by se mohla uplatnit všeobecně. Materiály v kabině jsou uzpůsobeny ke snadnému čištění a veškeré ovládání je bezdotykové. V době epidemie lze interiér vozu také dokonce rozdělit fyzickou bariérou. Samozřejmostí výbavy jsou erární roušky a dezinfekce.