Černé zlato: Pneumatiky ve formuli 1

Černé zlato: Pneumatiky ve formuli 1
Sdílej
 
Jediná část auta, která se dotýká tratě a třením pohání F1 k vítězství v kvalifikaci i závodě. Správná pneumatika – to je alchymie. A taky černé zlato. Věděli jste, že ve světě F1 existují dva základní typy pneumatik?

 

Ve formuli 1 rozhodují o vítězi a poražených desetiny a někdy dokonce tisíciny sekundy. Dobrým příkladem je letošní Velká cena Portugalska – rozdíl mezi prvním a druhým místem byl jen 0,007 sekundy!

Důležitý je výkon motoru, dobré auto, spolehlivost, jezdec a v poslední době také pneumatiky. U normálního osobního auta řidič obvykle pneumatiky neřeší. Jen na podzim přezuje na zimní a na jaře vrátí letní. Ve formuli 1 jsou však velkou vědou, která rozhoduje o vítězství.

Tajemství světa Formule 1: Jak se vyvíjí vozy a bojuje o desetiny sekundy?

Tajemství světa Formule 1: Jak se vyvíjí vozy a bojuje o desetiny sekundy?

Pneumatiky do sucha

Ve formuli 1 existují dva základní typy pneumatik. Jedny se používají na suché trati, druhé na mokré. Pneumatiky pro suchou trať se označují jako slicky nebo bezdrážkové. V minulosti bylo více dodavatelů černého zlata, jak se pneumatikám někdy říká, od roku 2007 je dodavatel jen jeden.

Od roku 2011 je to italská továrna Pirelli. Před každou sezonou vyrobí pět směsí slicků, které se liší tvrdostí. Pro každý závod vybere Pirelli tři typy směsí, a to v závislosti na charakteristice okruhu i asfaltu. Některé okruhy jsou na pneumatiky náročnější než jiné, a tak se vybírají tvrdší směsi.

Každý jezdec dostane pro tréninky, kvalifikaci i závod celkem 13 sad slicků. Jednotlivé směsi mají označení tvrdá (bílá barva), střední (žlutá) a měkká (červená). Vybírají se tři z pěti typů směsí, takže měkká v jednom závodě může mít jinou tvrdost než měkká v následujícím závodě.

Tři směsi pneumatik podle tvrdosti •  Pirelli

Pneumatiky do mokra

Pokud začne pršet, jezdci zajedou do boxů a nasadí pneumatiky s drážkami. Existují dva typy. Zeleně značené pneumatiky do přechodných podmínek se používají v době, kdy je trať vlhká. Může pršet jen málo nebo už trať osychá. Přechodné pneumatiky dokáží odvést 30 litrů vody za sekundu.

Modře značné pneumatiky se používají v situaci, kdy je na trati vody už opravdu hodně. Za jedinou sekundu dokáží odvést 85 litrů. Pokud byste jeli za vozem formule 1, tak by na vás pneumatiky v plné rychlosti vychrlily celou plnou vanu každé dvě sekundy.

Uvolnění kola vozu formule 1 •  Getty Images

Je to alchymie

V ideálním případě funguje vůz formule 1 po aerodynamické (přítlak) i mechanické stránce takovým způsobem, že se pneumatiky doslova přilepí na trať. Vůz pak jede v zatáčce skoro jako po kolejích. Jezdec říká, že má dostatek přilnavosti.

Aby tomu tak bylo, musí mít pneumatiky správnou teplotu. Před nasazením na vůz se předehřívají ve speciálních zahřívacích dečkách. Na trati je to pak na vlastnostech vozu, teplotě trati i schopnostech jezdce.

Pneumatiky formule 1 jsou při jízdě opravdu horké. Provozní teploty se v závislosti na směsi pohybují okolo 80 až 120 stupňů Celsia. Pokud jsou pneumatiky chladné, vůz se smýká a klouže. Rychlost vozu nebo přesněji čas na kolo klesá a pneumatiky se začnou drolit.

Pokud jsou pneumatiky naopak moc zahřáté, začnou se přehřívat a objeví se na nich puchýře. Dostat a hlavně udržet pneumatiky v provozním okně je velká věda.

Jak se staví vůz Formule 1? Honba za desetinami sekund

Jak se staví vůz Formule 1? Honba za desetinami sekund

Strategie ve formuli 1

Proč vlastně týmy používají o víkendu hned tři různé směsi? Čím je pneumatika měkčí, tím je rychlejší, ale vydrží kratší dobu. Jedno kolo ujede vůz formule 1 v závislosti na okruhu zhruba za 1 minutu a 20 sekund až 1 minutu a 40 sekund.

Rozdíly mezi směsmi jsou v řádu desetin sekundy na kolo, ale právě ty rozhodují. V kvalifikaci podávají pneumatiky plný výkon jen jedno, maximálně dvě kola! V závodě o délce 300 kilometrů pak musí jezdci minimálně jednou zastavit v boxech neboli pit stopech a pneumatiky vyměnit. Podle pravidel musí v závodě použít nejméně dvě různé směsi.

Formule 1: Zastávka v boxech •  Getty Images

Pit stop

Do roku 2009 se při zastávce v boxech i tankovalo. Nyní se jen mění pneumatiky. Všechny čtyři pneumatiky vymění mechanici běžně za 2 sekundy. Rekord drží tým Red Bull, který ve Velké ceně Brazílie 2019 provedl zastávku za 1,82 sekundy.

Na zastávce se podílí velké množství lidí. Jezdec zastaví v boxové uličce před garáží svého týmu. Mechanici vpředu a vzadu jeho vůz zvednou pomoci speciálních zvedáků. U každého kola pracuje jeden mechanik s pistolí, který uvolní matici kola, další mechanik kolo sundá a další nasadí nové. Poté se matice utáhne, vůz položí na trať a jezdec dostane na semaforu zelenou.

Nové pneumatiky od roku 2022

Současné pneumatiky jsou 13palcové. V roce 2022 vstoupí v platnost nová pravidla. Vozy budou vypadat velmi odlišně. Cílem je především snížit turbulence za vozem, které znesnadňují předjíždění. Součástí změn jsou i nové pneumatiky, které budou 18palcové. F1 se tím více přiblíží normálním autům. Nové pneumatiky se už testují.

Formule 1 v roce 2050

Formule 1 v roce 2050

Autobusová nej… Rekordmani MHD

Autobusová nej… Rekordmani MHD

eForce a umělá inteligence: Samořiditelná studentská formule z ČVUT

eForce a umělá inteligence: Samořiditelná studentská formule z ČVUT

 

Články odjinud