Rallye Dakar je jeden z nejdrsnějších automobilových závodů na světě. V příštím roce se opět pojede v Saúdské Arábii. Řidiče čeká 8000 kilometrů pouštními dunami, kaňony i horami. Nekompromisní terén i nebývalá délka závodu jsou ale obrovská výzva nejen pro toho za volantem. Představují i oříšek pro konstruktéry. Ti musí postavit stroj, který si s tím vším poradí s minimem závad a přitom nabídne dostatečnou sílu pro vítězství v závodě.
Audi poprvé na Dakaru
Letos se poprvé dakarské rallye zúčastní německá automobilka Audi. Ta doposud soutěžila v elektrické Formuli E, nyní se však rozhodla otestovat své technologie v tvrdších podmínkách. Postavila pro to závodní speciál RS Q e-tron. Konstrukčně vychází z monopostu závodícího v seriálu Formule, ale kromě elektromotoru v něm najdete i klasický benzinový čtyřválec. Nebude ovšem sloužit k pohonu kol, nýbrž jen k dobíjení baterie.
Elektronická kontrola
Jelikož čeká posádku každý den 800 kilometrů v extrémních podmínkách, pouze s elektřinou ze sítě by daleko nedojela. Benzin tak bude pouze zajišťovat dostatek energie pro dvojici elektromotorů s výkonem 670 koní, které budou uvádět vůz do pohybu. Oproti spalovacímu motoru lze ten elektrický velmi precizně kontrolovat a zajistit co nejlepší ovladatelnost. To chce Audi využít naplno. Celý vůz včetně pohonu všech kol bude spoléhat na nepřetržitou kontrolu elektronických systémů.
Vyvážení baterií
Konstruktéři mimo to pracují na maximálním snížení hmotnosti vozu. Nedivte se, musejí nějak vykompenzovat váhu baterií, které i přes maximální úspornost znamenají 370 kilogramů navíc. Karoserie je proto z uhlíkového vlákna a dva elektromotory umístěné na přední a zadní nápravě umožňují libovolnou kombinaci pohonů bez těžkého mezinápravového diferenciálu. Ten používají téměř všechny vozy s pohonem 4×4, aby rozložily sílu motoru mezi předními a zadními koly.
Inovace šokem
Pouštní prototyp teď čekají do konce roku testy v ostrém provozu a hned po silvestru začne svou závodní trasu. Za volant usedne ostřílený závodník a světový šampion rallye Mattias Ekström. Audi si od účasti na Dakaru slibuje, že pozná limity svých elektrických technologií, a naučí se, jak je zdokonalit. Závody tak neposlouží jen jako zábava a adrenalinový zážitek. Kousek pouštního dobrodružství se proto objeví v každém vyrobeném autě – i když to zrovna nebude závodní speciál, ale vůz pro každodenní jízdu.
Lovec z Bahrajnu
Audi není jediná automobilka, která na dakarské závody připravuje futuristický speciál. Eso v rukávu ukrývá i oficiální tým ostrovního království Bahrajn BRX. Ve spolupráci s britskou tuningovou dílnou Prodrive vyrazí do pouště s vozem Hunter T1+. Navrhl ho slavný designér Ian Callum, který stojí třeba za legendárním Aston Martin Vanquish nebo mnoha překrásnými Jaguary.
Bahrajnský tým se o úspěch v Dakaru pokoušel už loni. Dokonce povolal za volant nejúspěšnějšího závodníka rallye všech dob Sebastiana Loeba. Kvůli řadě technických potíží ale Loeb nedojel. Letos konstruktéři slibují, že všechny loňské neduhy už odstranili. Co myslíte, mají s nebezpečně vyhlížejícím závoďákem Hunter šanci uspět?