Extrémní závody jako třeba Dakarská rallye prověří až na dřeň nejen schopnosti posádky, ale i samotných strojů. Šampionát Extreme E je něco jako Dakar, ale jezdí v něm pouze speciálně navržené elektrické buginy.
Nápad přišel od člověka jménem Alejandro Agag, který je také zakladatelem série závodů elektrických formulí Formula E. Ten se už pár let úspěšně jezdí po celém světě, k nám byl nejblíž v Berlíně a psali jsme o něm i v ábíčku (podívejte se na odkaz níže). Úplně první závod šampionátu Extreme E proběhl letos v dubnu, za závodiště byla vybrána nehostinná pouštní lokace Al-'Ula na západě Saudské Arábie.
Extreme E je závod pro planetu
Pro rok 2021 byly naplánovány čtyři závody Extreme E – každý na jiném místě. Kromě saudskoarabské pouště se závodilo v Grónsku a v Senegalu, připravuje se závod na Sardinii. Místa byla volena tak, aby závod přitáhl pozornost k otázkám souvisejícím s globální klimatickou změnou.
U grónského fjordu Kangerlussuaq jde o tání ledovců, v pouštní Al-'Ula o ohrožené mořské želvy a u senegalského Růžového jezera upozornili závodníci na úbytek mangrovníkových porostů. Říjnový sardinský závod zdůraznil zvyšující se riziko a ničivost požárů v okolí Středozemního moře.
Jezdí se na elektřinu
Všechny týmy jsou vybaveny stejným typem elektrických bugin Spark. Dosahují maximálního výkonu 400 kW (4x víc než běžná Škoda Octavia) díky 54kWh baterii. Tahle kapacita je srovnatelná s dnes běžnými silničními elektromobily. Baterie byla ale vyvinuta speciálně britskou firmou Williams Advanced Engineering, která se zaměřuje na vysoce výkonné pohonné systémy do nejnáročnějších podmínek. Z 0 na 100 km/h díky tomu umí bugina zrychlit pod čtyři vteřiny.
Auto z 3D tiskárny
Přestože jsou co do specifikací buginy všechny stejné, jednotlivé závodní týmy si je mohou mírně upravovat, hlavně co se týká konstrukce a vzhledu. Španělská automobilová značka Cupra, která se závodů účastní s vlastním týmem, aktuálně představila koncept elektrické závodní buginy Tavascan Extreme E.
Kvůli silné ekologické zprávě celého šampionátu přemýšleli inženýři, jak spotřebu, ale i výrobu auta co nejlépe optimalizovat. V případě Cupry začali při výrobě dílů karoserie s pomocí 3D tisku přimíchávat lněná vlákna získávaná ze lnu setého. Tyto komponenty nahrazují díly s přimíchanými uhlíkovými vlákny. Výroba dílů touto takzvanou aditivní metodou má své nezanedbatelné výhody. Například umožňuje snadné opravy v podmínkách odlehlé pouště.
Tavascan: Světlo na poušti
Tavascan Extreme E je určen pro druhý ročník závodů, a tak tvůrci měli dostatek času pohrát si s jeho osvětlením. Auto využívá výrazná přední světla složená z jednotlivých trojúhelníků. Ta se také vkládají do 3D vytištěného rámu. Inženýrský tým se tak dokáže snadno přizpůsobovat rychlým změnám, ať už jde o opravy nebo úpravu konstrukce. V poušti jsou pak auta nabíjena ze speciálních vodíkových generátorů.
Slavná jména v buginách
Alejandro Agag potřeboval ke svému novému závodu přitáhnout pozornost, proto angažoval známá motoristická jména. Skvělou reklamu mu udělal světoznámý řidič a spoluzakladatel značky DC Shoes Ken Block. Poslední etapu Dakarské rallye, které se účastnil, se rozhodl jet právě s elektrickou závodní buginou pro závody Extreme E. Později se přidal světový šampion Formule 1 Lewis Hamilton, který si dokonce pro Extreme E založil vlastní tým nazvaný X44. Mezi dalšími známými jezdci se objevila jména jako Nico Rosberg, Sébastien Loeb nebo Valterri Bottas.