Obři na kolech - Ohromí svou silou i velikostí

Obři na kolech - Ohromí svou silou i velikostí
Sdílej
 
Probudí vás dunění motoru. Když vykouknete ze svého okna v pátém patře, stojí před domem v současnosti největší používané auto na světě a vy můžete vylézt ze svého pokoje rovnou na jeho zdviženou korbu.

Pohřebiště vysloužilých obrů hlídají kvůli zlodějům psi •  ISIFA

Tenhle obr se s prací nemaže. Uveze 360 tun, ale pro gigantické rozměry, délka 14,5m a šířka 8,5m, jej nelze používat jen tak kdekoliv. Vysoký je 7m a se zdviženou korbou to dělá rovných 15m. Caterpillar 797, jak se náš pracant na megakolech nazývá, můžete nejčastěji vidět dřít v dolech Severní Ameriky nebo na dálném východě.

Určitě se teď ptáte, kolik takový silák „sežere“. 100 litrů na 100 kilometrů je jen zbožným přáním všech, co musí tohohle drobečka živit. Ve skutečnosti spotřebuje 800 litrů paliva na 100 kilometrů jízdy s plně naloženou korbou. Žlutého otesánka zásobuje 3790 litrová nádrž, takže nemusíte mít obavy, že by mu začalo kručet v břiše vprostřed rozdělané práce.

Na výměnu obří pneumatiky nestačí jen obří hever a obří klíč. Je zapotřebí i obřího nakladače se speciálními úchytnými rameny •  ISIFA

Nejmodernější verze z roku 2008 Caterpillar 797F má sedmistupňovou automatickou převodovku a 24 válcový motor, který rozhýbe celý kolos na maximální rychlost 67,6 km/h. Na korbě s objemem 220m3 můžete i hory přenášet, nebo ji můžete napustit vodou a otevřít si pojízdné koupaliště.

Kabina pro řidiče je snad komfortnější, něž u osobního auta. O pohodlí se starají dvě vzduchové sedačky, nastavitelný volant, klimatizace, elektronické stahování okýnek a odkládací prostor na kávu. Kabina je i dokonale odhlučněná, aby řidič při práci neohluchnul. Bohužel má tenhle macek jen omezenou životnost.

Dvacet let tvrdé práce se na něm musí nutně podepsat i přes stálý servis. A tak končí všichni tito obři na pohřebištích bývalých dolů a lomů. Jeden takový se nachází například v Rusku. (viz foto) + pohřebiště hlídají psy, aby zloději nekradli jednotlivé díly, které se mohou majitelům hodit jako náhradní do nových vozů.

Přehled obrů

Titan se přestal v roce 1990 používat pro svoji nákladnou údržbu a provoz •  ISIFA

Terex Titan (USA)
Kdyby se ještě používal, patřilo by světové prvenství právě Titanovi. S celkovou délkou 20m a výškou 17,1m se zdviženou korbou by byl jasným vítězem mezi všemi. Jeho zvláštností jsou tři nápravy. Dodnes je vystaven v kanadském městě Sparwood, jako atrakce. Nosnost 350 tun, vyroben 1974.

Belaz 75600 (Bělorusko)
Nosnost 350 tun, vyroben roku 2005.

DAC 120 DE (Rumunsko)
Vystaven v Bukurešti. Celkem vyrobeno pouhých 15 kusů.
Byly používány např. v Austrálii, nebo u Černého moře.
Nonost 120 tun. Vyroben v roce 1988.

Bílou barvou připomíná stroj z Hvězdných válek. Třeba s ním jednou bude NASA těžit minerály na vzdálených planetách •  ISIFA


Liebherr T 282B
(Německo)
Pro tento typ strojů má nadstandartní výbavu a sice CD přehrávač. Řidič tak může při práci poslouchat svoji oblíbenou hudbu. V roce 2004 držel tento stroj prvenství největšího stroje na kolech, než jej předběhl o čtyři roky později CAT 797F. Používá se v Indonésii, USA, Chille, Austrálii a Jižní Africe.

KOMATSU 930 E
(Japonsko)
Komponenty vyrobeny v Americe. Byl prvním sklápěčem, který překročil hranici nosnosti 300 tun v roce 1995.
Nosnost 320 tun.






 

Články odjinud