Konec 20. století: automobilky se předháněly, která představí na světových autosalonech větší auto s vyšším obsahem a výkonem motoru. Novátoři s malými modely se tísnili vzadu a média a ani návštěvníci si jich, pokud nenabízeli reklamní předměty nebo občerstvení, ani nevšimli.
21. století: hlavní vystavovací plochy patří novátorům, kteří přicházejí s automobily poháněnými na slunce nebo jiné obnovitelné zdroje. Velké firmy zase představují hybridní vozidla. Obří SUVy a offroady s vysokou spotřebou nafty se krčí u stěny a nikdo o nich nemluví.
Vývoj nezastavíš
To je ve zkratce vývoj, kterým si prošel automobilový průmysl v posledním období. Lidem po celém světě došlo, že ropné studánky nejsou bezedné, její těžba bude čím dál tím dražší, a taky že automobilový provoz se velkou měrou podílí na znečišťování a zahřívání zemské atmosféry.
Jen Američané jsou trochu pozadu. Zvykli si na obrovská auta s vysokou spotřebou. A když už si tam někdo koupí menší auto ze zahraničí, dívají se na něj sousedé jako na exota.
Hybrid z bulváru
Ovšem zbytek světa už pochopil, že nejen několik jedinců vyhledává automobily s hybridním motorem. Výrobci se rozdělili na dva směry. Jedni vybavují touto hnací jednotkou už existující typy aut, druzí se pokoušejí vytvářet úplně nové modely. Zatím většinou prototypy.
Jedním z nejhezčích je koncept Toyota CS&S, vůbec první otevřený hybridní sporťák, vystavená v salónu na pařížské Champs Elysées, kam jsme se na ni vydali podívat. Její výhody oproti ostatním hybridům jsou zřejmé na první pohled.
Designéři jí vtiskli dravé tvary, za něž by se nemusel stydět žádný závoďák. Přední nápravu pohání elektromotor, zadní pak kombinovaná jednotka poháněná plynem a elektřinou. Aby se řidič mohl budoucnosti i dotknout, ovládání CS&S obstarává futuristický dotykový displej s hologramy.
A co vodík?
O tom, že i jeden z nejrozšířenějších prvků – vodík – dokáže rozhýbat kola, přesvědčili celou Českou republiku studenti ostravské Vysoké školy báňské. Sestrojili koncept HydrogenIX, jehož elektromotor pohání vodíkový generátor naplněný palivovými články.
Touhle cestou by se mohl vývoj ubírat, ale je tu jedno kdyby. I když je vodík skoro všude, zatím nejjednodušší je pro vědce vyčleňovat jej ze zemního plynu. A jak známo, tenhle neobnovitelný zdroj energie dojde mnohem dřív než ropa.
Slunce svítí, auta jedou
A pokud byste chtěli vidět, jak jsou na tom vozidla poháněná fotony ze slunečního záření, měli jste se vydat loni v říjnu do Austrálie. Na tři tisíce kilometrů dlouhém závodě se tu předvedly nejnovější modely se solárními panely.
Nejvíc pozornosti svět věnoval vozidlu Endeavour z britské univerzity v Cambridge. Vehikl ze všeho nejvíc připomíná placatou vafli, jeho plochu pokrývá 6 metrů čtverečních tmavých ploch měnících sluneční záření v energii. Tvůrci ví, že v tomhle tvaru by mezi širší veřejnost nepronikl. Ale jeho technologii chtějí využít i pro vývoj automobilu, který by už šanci na sériovou výrobu měl.
Ještě je čas
Než dojde k tomu, až klasické spalovací motory nahradí nové technologie, vyteče do moří ještě mnoho litrů ropy a do vzduchu uteče hodně tun oxidu uhličitého. Ze současného vývoje je však jasné, že už i nejznámější automobilky pochopily, kudy vede cesta.
Hybridní motor
Automobily poháněné tímto motorem využívají několik zdrojů energie, v současnosti je nejčastější kombinace spalovacího a elektrického motoru. Použití vypadá tak, že zatímco vozidlo pohání spalovací motor, nabíjí se akumulátory elektromotoru.
Toyota CS&S
Počet kusů: 1
Typ pohonu: elektřina, plyn
Typ motoru: hybridní
Kapacita: 2 lidé
HydrogenIX
Počet kusů: 1
Typ pohonu: vodíkový
Typ motoru: elektromotor
Kapacita: 1 pilot
Endeavour
Počet kusů: 1
Typ pohonu: solární
Typ motoru: elektromotor
Kapacita: 1 pilot