O Elonovi Muskovi na přelomu tisíciletí nikdo neslyšel. A pakliže ano, pak šlo o ty, kdo se pohybovali v oblasti internetového bankovnictví a dalších specializovaných služeb. Teprve v červnu 2002 poznal Muskovo jméno celý svět. Založením společnosti SpaceX s cílem dobývat vesmír ohromil veřejnost i odborníky. Do té doby vesmírné lety patřily do rukou státních příspěvkových organizací, jako je NASA nebo ESA a soukromé létání do vesmíru? Ale jděte, smáli se všichni. Dnes se už nesmějí: Úspěch firmy šel raketově vzhůru. Soukromé rakety Muskovy společnosti zásobují vesmírnou stanici a za dva roky poletí k Marsu.
Tvrdý start vizionáře
Není moc důvodů myslet si, že se to Muskovi nepodaří. Celá historie SpaceX totiž odkazuje, že když se hodně peněz spojí se silnou vizí, může vědecko-technický vývoj skákat kupředu mílovými kroky. Samotné začátky však byly tvrdé. První let rakety s názvem Falcon 1 trval něco málo přes půl minuty a skončil havárií. Podobný průběh měly i další dva starty. Důvěra ve SpaceX klesala a firma málem zkrachovala. Na konci září 2008 se ale povedlo Falcon 1 dopravit na oběžnou dráhu maketu družice.
Silák Falcon
Za necelé dva roky se do vesmíru vydala raketa Falcon 9. S mnoha vylepšeními stále funguje a na nízkou oběžnou dráhu dokáže dopravit náklad o hmotnosti 13 tun (to je o trochu víc než 2 afričtí sloni). Musk a s ním i celá SpaceX si uvědomili, že v dopravě věcí z planety na oběžnou dráhu je budoucnost: Chceme přece ve volném vesmíru nebo na vzdálených planetách budovat kolonie, ale nejprve tam musíme dostat jejich základní součástky. A kdo o takových věcech jen mluví, ten je nikdy neudělá. Proto v současnosti inženýři připravují raketu Falcon Heavy. Poslouží k dopravě těžších nákladů a podle toho bude mít přizpůsobené motory. Na oběžnou dráhu vynese až 53 tun a k Marsu dopraví náklad o hmotnosti až 13 tun.
Návrat rakety pro 21. století
Celé to vesmírné dobrodružství je samozřejmě pořádně drahé. SpaceX proto snižuje náklady tím, že si většinu dílů vyrábí sama a nebojí se průmyslového 3D tisku. Především ale mění samotnou podstatu létání raketami. Zbytky obyčejné rakety po odstartování a splnění mise dopadnou do moře nebo shoří v atmosféře. Falcon 9 ale není obyčejná raketa. První ze dvou stupňů se dokáže vrátit na Zemi a přistát na pevnině nebo plovoucí plošině.
Raketový drak
„Rád bych zemřel na Marsu. Ale ne v havárii,“ zasmál se nedávno Musk, když se ho novináři zeptali, jak daleko jsou jeho plány na osídlení Marsu. A neptali se zbytečně. Vedle raket Falcon konstruktéři SpaceX připravují transportní raketu Dragon V2. Disponuje čtyřmi dvojicemi motorů SuperDraco, které budou vyrobené 3D tiskárnou a právě ty samé motory raketu při přistání ubrzdí namísto padáku. Přistání má být natolik přesné, že by loď mohla klidně dosednout i na parkovišti před vaším domem! První let Dragonu V2 má proběhnout v příštím roce. A hned v tom dalším plánuje Musk poslat raketu na Mars.
Na Mars a dál
Panenský let Dragonu V2 k Marsu však bude testovací, v raketě nebude lidská posádka. Půjde o vůbec první soukromou sondu, která poletí k Marsu. Samozřejmě to není jediný smysl celého projektu. Cílem je vyslat na Mars lidi a začít s jeho kolonizací. A nejen Marsu! SpaceX se chlubí tím, že Dragon V2 dokáže přistát kdekoliv ve sluneční soustavě. Kdy takové tvrzení Musk potvrdí, to ale zatím neoznámil.
Další aktivity Elona Muska
Tesla: Elektrická jízda
S produkty Elona Muska se můžete setkat i jinde než ve vesmíru – klidně i na silnici ve vašem městě. Musk je totiž majitelem automobilky Tesla, která patří k předním světovým výrobcům elektroaut. Musk založil Teslu již roku 2003 a v dalších letech musel soupeřit s výrobci klasických aut se spalovacím motorem, kteří elektroautům nepřály. Čím větší cítil Musk konkurenční tlak, o to silněji vyžadoval inovace. V autech Tesla se proto neustále vylepšoval akumulátor (dojezd současných modelů je kolem 350 kilometrů) a operační systém. Auto si tak můžete aktualizovat stejně jako telefon a kromě nových funkcí se můžete dočkat i odladění výkonu. Tímto způsobem Tesla plánuje aktualizovat i robotické nebo alespoň částečně automatické řízení.
PowerWall: Proud ve sklepě
Vývoj elektrických aut je úzce spojen s vylepšováním vlastností lithio-ionových baterií, tedy akumulátorů sloužících k uchování elektřiny po určitou dobu. Znáte je třeba z mobilů nebo dalších digitálních zařízení, ale pro auta jsou jejich rozměry podstatě větší. A když už jsou jednou v autě, proč je nevyužít i v domácnostech? A přesně tak se přišla na svět Muskův akumulátor PowerWall, který si prostě a jednoduše dáte do sklepa, kde ho bude nabíjet elektřina ze solárních panelů na střeše. PowerWall dokáže „utáhnout“ spotřebu jednoho domu, ať už je napojen na síť nebo je v zařízení, které není do sítě zapojené. Výhody takové baterie pro domy v rozvojovém světě anebo pro českého chatkaře jsou jasné: Elektřinu do každé domácnosti! Do oběhu se baterie má dostat v průběhu příštího roku.
Hypersmyčka Hyperloop
Zdálo se, že s elektromobily si Musk splnil přání o rychlé a ekologické dopravě. Na mysli má však i ambicióznější plány, například Hyperloop. Jde o soustavu podtlakovaného potrubí, v němž se pohybují kapsle s indukčními motory po vzduchovém polštáři. Rychlost kapsle v takovém prostředí by se mohla blížit k rychlosti zvuku anebo ji překonat. Doprava nákladu a časem i osobní přeprava by tedy byla rychlá a v zemích jako Spojené státy by ulehčila leteckému průmyslu. Projekt je nicméně v plenkách. Momentálně probíhá soutěž na návrh prototypu.
Pozor na UI!
Elon Musk patří k lidem, kteří se nebojí dívat do budoucnosti a říkat věci, které se nám třeba nemusí líbit. V názorech na rozvíjení umělé inteligence je velmi skeptický a tvrdí, že velké společnosti mohou UI zneužít pro své záměry a klamání běžných lidí například v marketingu výrobků. Musk proto založil společnost Open AI, která slouží jako výzkumná firma pro možnosti umělé inteligence. Výsledky jsou veřejně dostupné a odborníci se mohou svobodně dělit o své poznatky.
Elon Musk
Skutečný Iron Man
Elon Musk se narodil roku 1971 v Jihoafrické republice, ale později se přestěhoval do USA. Nejprve chtěl být programátorem a napsal hru Blastar. Pak se rozhodl pro jinou kariéru. Roku 1995 založil online telefonní seznam s databází firem Zip2. Později stál u zrodu bankovní aplikace PayPal. Po úspěchu založil SpaceX, Teslu a další společnosti, o kterých píšeme v článku. Elon Musk mimo jiné vlastnil L-39 Albatros z Aero Vodochody a objevil se v Simpsonových nebo v Teorii velkého třesku. Jeho životem se inspiroval herec Robert Downey Jr., když hrál Tonyho Starka ve filmech Iron Man. V druhém filmu si Musk i zahrál.
Otevřená politika
Ve Spojených státech funguje v podnikání a zejména vývoji patentová politika. To znamená, že podnikatelé se snaží patentovat všechno možné, aby ty samé postupy nebo výrobky nemohla použít konkurence. Podle kritiků tak dochází k zablokování vývoje v mnoha oborech. Oproti tomu hnutí open-source staví na veřejně dostupných objevech a možnosti rozvíjet cizí vynálezy. Jde vlastně o naprosto opačný přístup. A právě k němu se Elon Musk přihlásil loni, když všechny patenty Tesly dal volně k dispozici inženýrům celé planety. Za ábíčko rozhodně palec nahoru!