Letouny na čistě solární pohon nejsou žádná novinka. Možná si vzpomenete na stroj Solar Impulse, kterému se v loňském roce podařilo obletět celý svět. Stejně tak jste nejspíš už slyšeli o lehoučkých solárních dronech schopných létat nad mraky i několik let v kuse, než klesnou k zemi kvůli servisu a opravám.
Ekologicky a vysoko
Letečtí vizionáři ze Švýcarska se nyní rozhodli pokořit další milník – vyvinout solární letoun určený pro let ve stratosféře, která se nachází ve výšce zhruba 15 až 50 km nad mořem. SolarStratos má za úkol vystoupat až do výšky 25 km. Klasická dopravní letadla se ve stratosféře kvůli nízké teplotě a tlaku vzduchu nepohybují a ta speciální potřebují pro její dosažení obrovské množství paliva. SolarStratos to chce zvládnout jen s elektromotorem, který bude čerpat energii ze slunečních paprsků.
Letadlo je na světě!
Autoři projektu se spojili s leteckými konstruktéry z několika evropských zemí. Společnými silami pak začali představu o solárním letu na kraj vesmíru proměňovat ve skutečnost. Nedávno veřejně odhalili funkční prototyp stroje SolarStratos a nyní připravují sérii a zkoušek a testovacích letů. Pokud budou úspěšní, chtějí z letu na solární pohon udělat běžnou součást civilní letecké dopravy.
Bez padáku
První prototyp letounu SolarStratos unese dvě osoby a na jedno nabití vydrží ve vzduchu až 24 hodin. U solárních letounů je důležitá co nejlehčí konstrukce. Energie ze slunce zatím nemá takovou sílu, aby vytáhla do nebes těžkopádný kolos. SolarStratos s drakem z uhlíkových vláken proto váží jen 450 kg. Má to ale svou cenu: Kabina letounu nebude přetlakovaná ani vytápěná a piloti budou muset nosit skafandr napojený na vnitřní systémy letadla. To znamená, že stroj nepůjde za letu opustit a bude se jednat o velmi napínavou zkoušku.
Jak to dopadne?
Série misí testovacích pilotů začne pětihodinovým letem, který bude kromě cesty nahoru a dolů zahrnovat také zhruba patnáctiminutový pobyt ve stratosféře. Posádka při něm zažije extrémní změnu tlaku vzduchu a teploty – v maximální výšce se bude pohybovat okolo –70 °C. Ještě předtím ale čeká SolarStratos série testů a vylepšení. Na to, jak dopadne velká cesta do stratosféry, si proto budeme muset počkat až do příštích velkých prázdnin.
SolarStratos
Posádka: 2 členové
Rozpětí křídel: 24,8 m
Délka: 8,5 m
Výkon elektromotoru: 32 kW
Kapacita baterií: 20kWh
Plocha solárních panelů: 22 m2
Váha: 450 kg
Solární letouny jsou v kurzu
Facebook Aquila
Internetoví rivalové Google a Facebook mají už řadu let ambiciózní plán – pokrýt internetovým signálem celou planetu. Chtějí to udělat pomocí solárních dronů, které si budou na nebi posílat signál a odrážet ho na zem. Facebook nedávno uskutečnil první zkušební let bezpilotního letounu Aquila. Bohužel skončil nehodou, při níž se ukázalo, že tým konstruktérů bude mít ještě spoustu práce s vychytáním bezpečného letu dronu. Takže celosvětový internet se zase odkládá.
Airbus Zephyr
Dron Zephyr na solární pohon vymyslela už před čtrnácti lety britská zbrojařská firma QinetiQ, jeho vývoj ale převzal letecký gigant Airbus. Nyní je ještě ve fázi testování, ale už brzy ho chce uvést do prodeje. Zephyr má létat ve výšce okolo 20 000 metrů nad mořem. Váží jen 62 kg a jeho úkolem je průzkum. Zaujal i britskou armádu, která už dnes testuje několik kusů pro budoucí monitorování vzdušného prostoru. Také bude sloužit jako miniaturní družice pro přenos dat a hovorů.
Solar Impulse
Švýcarské letadlo, které si dalo za cíl obletět zemi a nepoužít při tom ani decku benzinu. Poprvé vzlétlo v roce 2009 a dokázalo přeletět celé Spojené státy. V roce 2014 jeho tvůrci sestavili nový prototyp a v loňském roce se jim skutečně podařilo obkroužit celý svět. Nyní se snaží podpořit výzkum solárních technologií a připravují konstrukci satelitu, který by jen s využitím sluneční energie přenášel na zem internet nebo mobilní signál.