Americkou společnost Stratolaunch Systems založil známý vizionář Paul Allen. Společně s Billem Gatesem před lety založil Microsoft a od té doby se věnoval celé řadě vědeckých projektů. Jedním z jeho největších snů bylo postavit letadlo, které by mohlo vynášet stroje na orbitu Země.
Větší titán než Antonov
Vývoj letounu trval od prvních nápadů a náčrtků devět let. Stratolaunch nakonec dostal rozpětí křídel 117 metrů. To je neskutečné číslo - vždyť Antonov An-225, největší stroj, který dnes můžete na nebi potkat, má rozpětí 88 metrů. Stratolaunch pohání šestice motorů Pratt & Whitney PW4056, které používají například civilní stroje Airbus A330 nebo Boeing 747 a 767. Aby mohl obří transportér bezpečně přistát, dosedá na podvozek s 28 kolečky.
Mezi křídla
Pokud jste už někdy nákladní letadlo viděli, určitě vám vrtá hlavou, kam se v něm satelity nebo rakety uloží. Transportní stroje bývají cvalíci s obřím úložným prostorem v trupu. Stratolaunch na to ale jde jinak. Trupy má hned dva a mezi nimi vyztužené křídlo, na které lze upevnit náklad. V potřebné výšce na nízké oběžné dráze tak stačí jen uvolnit popruhy a raketu poslat na vlastní cestu okolo naší planety.
Hladký start
První vzlet se odehrál na letišti Mojave Air and Space Port kousek od Los Angeles. Let trval dvě a půl hodiny a Stratolaunch během něj vystoupal do výšky 5200 metrů. Poté opět bez problému dosedl zpět na ranvej mojavského letiště. Zkušební pilot Evan Thomas si průběh letu pochvaloval – prý vše proběhlo hladce a stroj se choval přesně tak, jak to znali z počítačových simulací.
Letadlo, nebo raketa?
Jaká je výhoda vynášení strojů na oběžnou dráhu pomocí letadla? Tuto práci dnes zastávají nosné rakety a dostat třeba novou družici na nebe je finančně i časově náročná akce. Raketa může startovat jen z kosmodromu, a to pouze za dobrého počasí. Ke vzletu navíc potřebuje ohromné množství paliva – nejen leteckého petroleje, ale i kapalného vodíku a kyslíku. Oproti tomu letadlo po vypuštění rakety jednoduše přistane. Jakmile dotankuje a technici zkontrolují jeho stav, bude znovu připravené k akci.
Do akce!
Stratolaunch nyní čekají další vzdušné zkoušky. Do ostrého provozu se podívá už v příštím roce. Zda přinese revoluci v transportu strojů ze země na oběžnou dráhu, ukáží až první skutečné transporty. Zatím to vypadá velmi nadějně. Jedinou černou skvrnou na prvním letu titána Stratolaunch je to, že se ho nedožil zakladatel celé společnosti. Paul Allen loni na podzim zemřel. Jeho práce ale žije a možná nás zase o krůček přiblíží k objevování světa nad hladinou mraků.
Stratolaunch
Délka: 73 m
Rozpětí křídel: 117 m
Prázdná hmotnost: 226 tun
Max. náklad: 250 tun
Max. rychlost: 853 km/h
Dolet: 1850 km
Největší letadlo Hercules
Stratolaunch překonal rozpětím křídel i nejrozměrnější vzdušný stroj všech dob. Jmenoval se Hercules H-4 a nechal ho postavit americký konstruktér Howard Hughes. Začal na něm pracovat během druhé světové války, aby mohli Američané převézt zbraně do Evropy a bojovat proti nacistickému Německu. Bohužel byla stavba obřího transportéru nad technické možnosti tehdejší doby. Obr s rozpětím křídel 98 metrů tak vzlétl až v roce 1947, kdy už bylo po válce. Hercules tak po své první a zároveň poslední ukázce letových schopností okolo Los Angeles skončil nadobro v hangáru. Dnes ho můžete vidět v leteckém muzeu v americkém Oregonu.
Video z muzea ve Špýru II:
Vrtulník MI-8 a Antonov 22
Muzeum ve Špýru II. - Vrtulník MI-8 a Antonov 22 • Zdroj: ABC