Dvě lodě pro Elona Muska
Vývoj a konstrukce Starship probíhá na dvou místech ve Spojených státech. První najdeme na Mysu Canaveral, druhé v kosmodromu Boca Chica v Texasu. Organizace práce je zajímavá. Na prototypech pracují dva týmy, které si konkurují, což přináší nové nápady, a pokud bude jedna loď při testech zničena, nemusí být vývoj zcela zastaven. Texaský prototyp s označením Mk1 má výšku 50 metrů a je vybaven třemi motory Raptor. Do konce roku se vydá do výšky 20 kilometrů a následně přistane pár desítek metrů od místa startu. V příštím roce proběhne let na oběžnou dráhu. Pro takový výlet bude Starship posazena na prototypu obří rakety Super Heavy.
Loď Starship
Podle inženýrů má mít finální verze Starship šest motorů Raptor, které budou sloužit pro navedení na oběžnou dráhu i přistání na Zemi či jiném vesmírném tělese. Jako hlavní konstrukční materiál byla zvolena nerezová ocel, se kterou se dobře pracuje, je odolná vůči vysokým i nízkým teplotám a je poměrně levná.
Části lodě, které jsou při průletu atmosférou vystaveny nejvyšším teplotám, budou vybaveny keramickými dlaždicemi. Na lodi najdeme také "ploutve", což jsou aerodynamické prvky pro stabilizaci při průletu atmosférou. Do Starship se vejde až 100 lidí, připravena ale bude také nákladní verze pro dopravu až 150 tun na oběžnou dráhu Země.
Raketa Super Heavy
A jak to bude vypadat v ostrém provozu? Do vesmíru dopraví Starship obří raketa Super Heavy, která se poté se vrátí zpět na Zemi a přistane poblíž místa startu nebo na plovoucí plošině v oceánu. Raketu má podle cíle a úkolu pohánět 24 až 37 motorů Raptor. Společnost SpaceX tvrdí, že raketu může použít až dvacetkrát denně. Celá sestava Starship – Super Heavy dosáhne výšky 118 metrů, což je asi dvakrát více než měří Petřínská rozhledna v Praze.
Chystá se oblet Měsíce
První velkou misí Starshipu má být oblet Měsíce. Misi částečně zaplatí japonský podnikatel Júsaku Maezawa, který chce na výlet přizvat několik umělců z celého světa. Pokud půjde vše dobře, mohl by se let uskutečnit v roce 2023. Pro budoucí delší lety, například k Marsu, uvažuje Elon Musk a inženýři ze SpaceX o verzi zvané "tanker". Klasická Starship by opustila atmosféru Země a před cestou ke vzdálenému cíli by se na oběžné dráze spojila s tankerem, ze kterého by posádka načerpala palivo a vydala se do hlubin Sluneční soustavy.
Metanový Raptor
Loď Starship i raketa Super Heavy pohání motory Raptor. SpaceX nyní vyrábí jeden motor týdně, ale v budoucnu chce vyrábět jeden denně. Raptory používají jako palivo tekutý metan, což je v kosmonautice novinka. Jedním z důvodů je možnost těžby metanu na Marsu z místních zdrojů. Je tu ale problém. Ve vakuu nedochází k hoření, takže motor by ve vesmíru nefungoval. V samostatné nádrži si proto raketa veze ještě kapalný kyslík. Obě složky jsou současně přiváděny do spalovací komory motoru – a hoří. Spotřeba paliva bude při startu obrovská. Jen v lodi ho budou stovky tun. Pokud chceme letět na Mars, potřebujeme paliva ještě více pro odlet z oběžné dráhy, zabrzdění u Marsu a přistání na povrchu.