V roce 2023 si to vesmírná loď Orion zopakuje už s lidskou posádkou a v roce 2024 by se měla lidská noha po více než 50 letech opět zabořit do měsíčního prachu. Pokud stavíte raketu, potřebujete také pozemní infrastrukturu a ta je v případě obří rakety SLS extrémní.
Raketa v obří hale VAB
Raketa se bude montovat v obří hale VAB, o které jsme v ábíčku psali a text najdete i na abicko.cz. Uvnitř haly se skládaly rakety Saturn V programu Apollo a později raketoplány. Raketa SLS bude složena na odpalovací plošině. Její výška je 7 metrů, délka 48 metrů a šířka 40 metrů. Dominantou celé struktury je odpalovací věž.
Zatímco u raketoplánů byla na rampě, kde čekala na příjezd kosmického korábu, SLS bude mít věž po celou dobu vedle sebe. Jejím úkolem je poskytnutí opěry pro raketu a propojení rakety s pozemními systémy. Věž zajistí energii, komunikaci, přístup k lodi, odvětrávání i přísun paliva.
Odpalovací věž
Samotná odpalovací věž má výšku 108 metrů. K raketě SLS je připojena několika rameny. Nejzajímavější se nachází ve výšce 84 metrů. Posádka prostřednictvím tohoto ramene nastoupí do lodě Orion na vrcholu rakety před letem k Měsíci.
Další ramena slouží k propojení pozemních systémů a rakety. Používají se pro napájení, vedou tudy hadice pro chlazení elektroniky nebo odvětrávání. Uvnitř rakety bude kapalný vodík a kyslík. Část paliva však uniká ve formě plynu a je potřeba ho odvětrávat.
Rameny také povedou kabely pro elektronické a datové propojení rakety. K odsunutí ramen dojde až krátce před startem.
Pásový přepravník Crawler
Raketu s odpalovací plošinou a věží dopraví na startovací rampu pásový přepravník, kterému se říká Crawler. Rozměry má úctyhodné: 35 x 40 metrů a hmotnost 2720 tun. Jeho nosnost je přes 8 tisíc tun, což znamená, že by uvezl 20 plně naložených dopravních letadel.
Každý z celkových osmi pásů se skládá z 57 dílů. Pohon tvoří 16 trakčních motorů poháněných čtyřmi generátory. Dva dieselové motory, které pohánějí tyto generátory, mají výkon 2 750 koní. Spotřeba tohoto monstra činí 350 litrů na kilometr.
Speciální cesta
Na českých silnicích kontroluje policie hmotnost kamionů, protože příliš těžký náklad poškozuje povrch dálnice. Maximální povolená hmotnost je 48 tun. V případě pásového přepravníku mluvíme o tisících tun. Speciální tak musí být i cesta, která je vyrobena z drceného říčního kamene.
Z montážní haly je to na startovací komplex přes 6 kilometrů. Přepravník jezdí šnečím tempem 1,6 km/h, takže mu cesta zabere okolo pěti hodin. Pokud se objeví nějaký problém nebo Floridu ohrozí hurikán, může se sestava kdykoliv vrátit zpět do haly.
Celá platforma už v rámci testů jela několikrát na rampu a zpět. Na konci příštího roku pojede poprvé i s raketou SLS!