Vrtulník Ingenuity se na povrch Marsu dostal společně s roverem Perseverance, který přistál v kráteru Jezero 18. února 2021. Vědci se nejdříve věnovali oživení samotného roveru a Ingenuity trpělivě čekal na jeho břiše. Rover následně vybral vhodné místo bez větších kamenů a odhodil kryt, který Ingenuity chránil.
Na začátku dubna došlo k vysazení vrtulníku na povrch. Vědci bojovali s menším softwarovým problémem, ale 19. dubna proběhl první let na jedničku. Vrtulník Ingenuity při něm vystoupal do výšky 3 metrů. Při dalších letech se dostal o něco výše a pohyboval se celkově až stovky metrů nad povrchem. Během letu pořizoval snímky povrchu Marsu.
Vrtulník Ingenuity na Marsu
Ingenuity je poměrně jednoduchý vrtulník, který by dokázal postavit i trochu šikovnější domácí kutil. Je ale upraven pro řídkou atmosféru Marsu. Listy rotoru o délce 1,2 metru se musí roztočit 40krát za sekundu, aby se odlepil od povrchu. V naší atmosféře by se při podobně vysokých otáčkách rozpadl.
Ingenuity dostane před letem soubor příkazů. K automatické navigaci pak používá černobílou kameru a laserový dálkoměr. Kvůli prachu se zapínají až ve výšce 1 metru, kterou dosáhne při vzletu do dvou sekund.
Do té doby se Ingenuity musí spolehnout jen na měření zrychlení a úhlové rychlosti, což vědci přirovnávají k měření vzdálenosti počítáním kroků. Na palubě je také barevná kamera. Vědecké přístroje Ingenuity nemá. Už samotný let je velkou vědou!
Vznikne mapa povrchu
Po prvních letech vrtulníku jsou vědci maximálně spokojení. Ingenuity fungoval lépe, než se očekávalo. Od šestého letu se změnil jeho status. Po testování technologií, kdy vědci otestovali, že „to jde“, přejde na demonstraci operací.
Vědci chtějí snímky z vrtulníku použít pro vytvoření podrobnějších map povrchu a vytipování cílů pro rover Perseverance. Budoucí vrtulníky by toho mohly umět ještě více. Ingenuity má hmotnost jen 1,8 kg, ale podle vědců by jeho nástupci mohli mít hmotnost i více než 20 kg a z toho přibližně 4 kilogramy by mohly přidat na vědecké přístroje pro průzkum atmosféry i povrchu.
Schéma vrtulníku Ingenuity:
Vrtulník Ingeunity sestavila NASA. Je vybavený solárním panelem. Listy jeho rotoru jsou vyrobené z uhlíkových vláken a dlouhé 1, 2 metrů. Tělo vrtulníku nese kamery, senzory a další elektroniku. Nechybí přistávací nohy. Schéma vrtulníku Ingenuity si můžete prohlédnout nad tímto odstavcem.
Drsné podmínky na rudé planetě
Létat na Marsu není vůbec jednoduché. Ingenuity se musí poprat s celou řadou komplikací:
Řídká atmosféra
Vrtulník potřebuje k letu „vzduch“. Marsovská atmosféra je mnohem řidší. Tlak na povrchu je přibližně stejný jako na Zemi ve výšce 30 kilometrů.
Zima
V době letu byla na povrchu maximální teplota –22 stupňů Celsia, což odpovídá trochu drsnějším zimám v Česku. V noci ale teploměr ukazoval až –83 °C. Elektronika i baterie se tak musí ohřívat.
Nižší gravitace
Na Marsu je třikrát nižší gravitace. Vrtulníku to sice pomůže, ale při jeho vývoji to byla komplikace. Na Zemi se nižší gravitace obtížně simuluje.
Je sám
Signál z Marsu na Zemi letí 17 minut. Ingenuity tak musel celý let absolvovat zcela sám podle naprogramovaného plánu.