Znáte Futuramu? Takový ten sci-fi seriál, co vypadá jak Simpsonovi, ale nejsou to Simpsonovi, protože je to z budoucnosti a lepší? Kdo jste ji viděl, víte, jak tam vypadá městská hromadná doprava - průhledné roury, kterými jak potrubní poštou létají pozemšťané i mimozemšťané. Pokud bychom hluboké minulosti našeho 21. století zapátrali, kde se tenhle systém v daleké budoucnosti vzal, máme jasno. Vymyslel ho šílený vynálezce z Austrálie!
Šílený nápad?
Geoffrey Barnett vyrostl v australském Melbourne. Odmalička rád jezdil a na kole a stavěl věci. Jakékoli věci, hlavně když měly ozubená kolečka. Na bicyklu jezdil všude, na co auto? V Austrálii je příjemné počasí a hromada místa. Pak se ale přestěhoval do Tokia a pohled na ulice plné aut a motorek, které více stojí, než jedou, ho přivedl na geniálně praštěnou myšlenku - jezdit na kole nad nimi.
Po návratu domů ho nepustila a po šesti letech experimentování vznikl Shweeb - cyklistická lanovka nebo chcete-li odborněji monorail, to protože má jen jednu kolej. Zatím jezdí jako adrenalinová atrakce u jezera Rotorua, ale Geoffrey by jednou rád shweeboval i po městě. Pro začátek má 200 metrů dlouhou trať se dvěma klikatícími se kolejnicemi, kde můžete létat zatáčkami v šedesátistupňových náklonech rychlostí atakujících 40 km/h. V autě to není moc, ale na kole už je to fakt docela rychle.
Shweebováním vpřed!
Vlezete si do průhledné kapsle, která vás chrání před případným deštěm a větrem (proti sluníčku je tam zase plechová stříška), dáte nohy do pedálů, chytnete se "řídítek" u stropu a vyrazíte. Řídit směr samozřejmě nemůžete, pokud se vám to náhodou povede, není to dobrá zpráva. Rychlost určují vaše nohy, čím rychleji pojedete, tím lépe. Na Shweebu se totiž hlavně závodí (osobní rekord vynálezce je 1,02 minuty, světový dělá 55 vteřin). Můžete jet sami nebo v tandemu se dvěma kabinkami spojenými dohromady. Tak jako tak, legrace je to velká. Ovšem může tohle fungovat jako alternativní způsob městské dopravy?
Na kole nad městem
Koneckonců, proč ne. Ráno sednete do průhledné roury, uložíte svá zavazadla, zaklapnete poklop, šlápnete do pedálů a vyrazíte do školy. Dráha je visutá, takže by měla omezit jízdu do kopce i s kopce, nemusíte se proplétat mezi auty ani chodci.
Že vám se pro změnu nechce při cestování dřít? Nemusíte. I když se počítá s maximální rychlostí kolem 25 km/h, nejedete Tour de France. Jako důkaz stačí troška fyziky. Jen troška, slibujeme... Okolo 80 % vaší energie padne při jízdě na klasickém kole k překonání odporu vzduchu sedícího jezdce. Proto jsou také nejrychlejšími koly lehokola, jezdící přes 90 km/h. Když se poprvé lehokolo objevilo na závodech, pravidla ho hned zakázala. Sedící cyklisté na ležícího neměli. V kryté lanovce se problém s odporem vzduchu logicky zmenší.
Praštěný, ale ideální
Další část odporu tvoří pneumatiky. Pokud je zrušíte, začnete jezdit po kolejích a lehnete si k tomu si, máte ideální šlapací dopravní prostředek. Pak už jen zbývá postavit systém stanic, výhybek a mostů, které má už Geoffrey vymyšlené, a začít shweebovat. Uvidíme, který starosta kterého města bude dostatečně odvážný a trošku praštěný, aby Shweeb prosadil. Praha, kde cyklostezky vznikají namalováním nové čáry na starou silnici, to asi nebude. Zatím nám nezbývá než se vypravit ke klokanům.
Solárně a futuristicky
Něco mezi taxíkem, tramvají a horskou dráhou - tak vypadá solární monorail pro městkou dopravu designéra Dawea Owsena. Jako správný vizionář využil technologie, které ještě ani nemáme pořádně vyzkoušené, takže o napájení motorů se stará zvláštní povrch průhledných částí, který svádí světlo do rámů, kde jej solární články mění na elektřinu.
Jedna kabinka uveze dva dospělé a dvě děti, případně několik beden nákladu. Zboží bude putovat samo podle programu. Vy si cíl cesty vyberete na dotykovém displeji. Pojedete odkud budete chtít, kam budete chtít. Žádné přestupování, žádní zdržující přistupující pouštějící na vás dveřmi zimu.