Co se stane, když dáte designérům volné ruce a řeknete jim, ať vymyslí auto budoucnosti, s minimálními dopady na přírodu, bezpečné, pro čtyři pasažéry, ale hlavně vážící do 450 kilogramů (1000 liber)? Nebudete se stačit divit, na co přijdou. Pěstovat auta jako stromy, lisovat je z pavoučích sítí...
1000librové auto, to byla výzva poslední LA Design Challenge. Soutěže pořádané každoročně spolu s autosalonem v Los Angeles. Vždyť většina současných aut, i těch hodně malých, váží minimálně dvakrát tolik. Vozíme s sebou stovky kilogramů oceli a zbytečností. Jen snížení hmotnosti aut by ušetřilo miliony tun ropy. Bez palivových článků, baterek a elektromobilů. Stačily by menší motory, s menší spotřebou... a klidně na benzin. Bohužel, vývoj se ubírá opačným směrem, čím větší, tím lepší. A aby to vypadalo ekologicky, nacpeme do toho elektromotor. V Los Angeles se při dokazování, že to jde i jinak, nezastavili před ničím. Pojďte se podívat.
Auto éry vzduchu: Cadilac Aera
Cadilac Aera poslední ročník LA Design Challenge vyhrál. Jméno Aera vzniklo kombinací slov air - vzduch a éra - období. Tedy něco jako doba vzduchu. Název auto vystihuje. O pohon se stará motor na vzduch. Technologie, o které se mluví už léta. Vzduch stlačený na 70 000 kilopascalů (pneumatiky u aut jsou huštěny na hodnoty kolem 200 kPa) by měl vozítko pohánět po ještě neuvěřitelnějších 1600 kilometrů. Designéři by toho chtěli dosáhnout lehounkou nosnou konstrukcí s vnitřní strukturou podobnou uspořádání skupiny bublin. To by v sobě mělo spojovat pevnost i pružnost, zvyšující bezpečnost (sedět v hromadě bublin působí jako bezpečný nápad), přičemž veškeré důležité díly včetně částí interiéru "vyrůstají" z nosné konstrukce. Hmotnost snižuje také minimum kabelů (jednotlivé komponenty spolu komunikují bezdrátově) a kola ukrývají pohonné jednotky i odpružení.
Co upletly punkové babičky: Smart 454 WWT
Zatímco některé automobilky berou soutěž velmi vážně, Smart k ní přistoupil kapku pankáčsky... a stal se druhým vítězem. Šmrncovně vypadající autíčko mají plést hi-tech roboti vypadající jak vaše babička - tak to aspoň automobilka říká a zdá se, že to myslí svým způsobem vážně. Pletená karoserie umožňuje vytvářet složité a přitom lehké tvary. Celá je z jednoho kusu a zároveň je každý díl jiný - jiná barva, jiný materiál. Stejně jako u různobarevného svetru. Okna a nárazníky jsou z recyklovaného probarveného plastu, takže se neodřou. Střecha je z pevné látky, kterou si můžete pořídit s potiskem podle svého gusta. Celé auto je barevná stavebnice, kde za pár chvil vyměníte cokoli - od oken po motor. Včetně "pružinových" kol bez pneumatik.
Nejluxusnější rikša: Maybach DRS
Maybach jako továrna na exkluzivní auta musel vytvořit něco extra. Tak vznikla den-riki-ša - elektrická rikša. Jméno je odvoláním na klasické japonské, lidmi poháněné rikši z konce 19. století, kterým se říkalo jin-riki-ša. Karoserie auta by měla doslova růst z geneticky upravených materiálů, které zatím potkáváme jen ve hrách a filmech. Několik zásahů do DNA a konstrukce prostě vyroste jako strom. Stabilita na dvou kolech je zajišťována podobně jako u starého dobrého Segwaye - gyroskopy a počítačem. O pohon se stará tradiční elektromotor, pro zlepšení dojezdu můžete použít energii ještě tradičnější a pomáhat mu šlapkami.
Břečťan a pavoučí sítě: Nissan iV
Karoserie vytvořená z rychle rostoucího břečťanu zpevněného pavoučím vláknem? Zní to jako auto z fantasy. Ale u Nissanu to myslí vážně a jejich iV se vzhledem spíš hodí do drsné sci-fi. Odpovídá tomu i kopule kabiny fungující jako solární článek a současně vážící o 99 % méně než sklo. Z čeho je vyrobená se ale nedozvíte. K tomu připočtěme lehké a přitom kapacitou velké baterie či superkondenzátor uskladňující v sobě 60 % energie vzniklé brzděním a zpomalováním. Elektromotory jsou samozřejmě v kolech, o odpružení se starají prstence vznášející se na magnetech. Konstrukce auta není tuhá, takže pohlcuje nárazy. Nárazníky, airbagy apod. proto nepotřebuje.
Vypěstované ze semínka: Mercedes-Benz Biome
Všechny automobilky v soutěži se alespoň malíčkem snažily držet reality, byť vzdálené. V Mercedesu si řekli: "Čert to vem. Když jednou můžeme, vymyslíme si všechno." Biome sbírá sluneční energii, stejně jako rostliny, a přetváří jí v látku zvanou BioNektar4534. Mercedes ve svých vizích vymyslel technologii, která umožní získávat nektar i ze stromů. Místo ropných vrtů tedy budeme sázet lesy. BN4534 není skladován v nádrži, ale přímo v karoserii auta vyrobené nebo spíš vypěstované z biovláken podle přání zákazníka v automobilové lesní školce. Biovlákna jsou samozřejmě lehčí než ocel či kompozity a po dozrání pevnější než ocel. A jak že se takový mercedes pěstuje? Ze semínka v logu na přídi - třícípé hvězdy - vyroste interiér, z hvězdy na zádi exteriér. Na každé kolo je pak potřeba zvláštní sazenice. A zplodiny? Z výfuku jde čistý kyslík. Jen nedoporučujeme dýchat u výfuku, budete pak nebezpečně veselí, nehledě na riziko výbuchu.
Nafukovací bugina: Volvo Air Motion
Zdá se, že poslední ročník L.A. design challenge spojují dvě věci - biomateriály a stlačený vzduch. Jezdí na něj i Volvo. Lehounká bugina vyrobená z celkem klasických kosmických materiálů (klasických v rámci téhle praštěné soutěže, samozřejmě). O pohon se stará motor na stlačený vzduch, který do nádrže hustí kompresory poháněné elektřinou z elektráren létajících několik set metrů nad zemí. Proti jiným konceptům je to celkem reálná představa.
Horská dráha pod tlakem: Honda Air
Vozík horské dráhy jako inspirace k designu auta? Takhle vznikla Honda Air. K pohonu jí slouží v tomto článku populární stlačený vzduch. U Hondy si ale dali na konceptu záležet. Celá karoserie auta, vyrobená samozřejmě z nejmodernějších materiálů a částečně také biomateriálů (bez auta z okurek a brambor se prostě v budoucnosti nehneme), je současně nádrží, což snižuje hmotnost auta a současně zvětšuje kapacitu nádrže. Inženýři k tomu ještě vynalezli nebo si spíš vymysleli systém, který umožňuje obnovovat tlak i za jízdy, a prodlužovat tím dojezd až na 160 km. Vzduch by měl jít "tankovat" z obyčejného stojanu na dofukování pneumatik, případně z domácího kompresoru. Palubní výbava se pak postará o dostatečné natlakování do nádrže.
Malá mořská řasa: Toyota Nori
Nori znamená v japonštině mořská řasa a právě ona je základem pro výrobu karoserie téhle buginy. Je to podobné jako u několika dalších aut na těchto stránkách, ale jen Toyota má svůj bioplast vyrobený z materiálu, který je běžně dostupný už dnes. Továrny na Nori by měly stát na mořském pobřeží, odkud by braly řasy. Tím by auta nevznikala z potravin, jako je kukuřice (hojně používaná pro biomateriály už dnes), kterých je jinde na světě nedostatek. Stejně jako další auta má Nori karoserii vyrobenou z jednoho kusu, doplněnou solárními články. Žádná nosná konstrukce a na ní plechy či plast. Snižuje to hmotnost, zjednodušuje výrobu, jen nikdo moc neřeší, co dělat, až se auto nabourá. U současných vozů vyměníte pár dílů, ale když je celé auto z jednoho kusu?
Sportovní nula: Mazda MX-0
Konstrukčně nejnormálnější auto v soutěži, asi jako jediné by se dalo v dohledné době poslat do výroby. Částečně vychází ze slavného malého kabrioletu MX-5, byť to není vůbec poznat. Nula by se měla vyrábět z jiných, ovšem v porovnání s ostatními vozy relativně normálních materiálů (jako jsou kompozity, uhlíková vlákna apod.), jiným způsobem a samozřejmě... měla by jezdit na elektřinu.