Je zajímavé, jak jsou některé věci objevovány vícekrát po sobě. Po druhé světové válce si většina lidí nemohla dovolit velký vůz, a tak začala zlatá éra miniaut. Pro jednoho i dva lidi, se sedadly za sebou i vedle sebe, s odklápěcí bublinou jak u stíhačky nebo třeba s otevírací přední stěnou. Válečné rány se časem zahojily, lidé zbohatli a malá auta zmizela. Dnes jim ale nahrává nová situace. Na auto má téměř každý, takže pro samé teréňáky, sporťáky, rodinné vozy i menší auta pomalu není kam šlápnout. A všechna ta auta, místo aby jezdila, stojí v kolonách. Povětšinou obsazená jedním člověkem a hromadou prázdného místa. A tak se znovu objevují miniauta. Ne, nemyslíme nové Mini, které není o moc menší než Fabie. Skutečná miniauta jsou stejně malá nebo dokonce menší než jejich jediný zástupce v sériové výrobě – Smart.
Do města
Ale možná se blýská na lepší časy. Letošní autosalon ve Frankfurtu představil hned dva zajímavé minikoncepty budoucnosti. Prvním je Volkswagen NILS – jednomístné elektrické, no... řekněme auto. Aspoň pokud autem nazýváme věc, co má čtyři kola a volant. Je široký jen metr dvacet a na délku měří tři metry. Délka není úplně z kategorie mini, vždyť trabant, který odveze čtyři lidi, měří jen o půl metru víc. Na šířku ale bez problémů dostanete dva nilsy do jednoho jízdního pruhu, takže jich městem projede dvakrát tolik. Trabantu se tenhle prcek podobá i tím, že neváží ani půl tuny. Ovšem pokud NILS pospíchá, vytáhnou ze sebe jeho elektromotory až 34 koní a slušnou maximální rychlost 130 km/h. To je do města více než dost.
Podobné parametry má i Audi Urban Concept, které i s baterkami váží 480 kilogramů. Má prostor pro dva cestující, což dělá z mrňavého audi kapku praktičtější auto, než je Volkswagen NILS. Jeho rychlost je omezená na rovnou stovku. Jinak je ale idea stejná jako u nilse – co nejmenší šířka, v mezích bezpečnosti, co nejmenší délka a samozřejmě hodně designových vychytávek, jak se na studii sluší.
Hledá se autostezka
Otázkou zůstává, kdy budou města pro taková auta přichystaná. S metr dvacet širokým vozítkem se kolonou po vzoru motorek proplétat nemůžete, takže stojíte stejně jako všichni ostatní. Jestli ale časem vznikne něco jako miniautostezky, začne to být zajímavé. O pohodlnějším parkování nemluvě. Nehledě na to, že s malým spalovacím motorem místo módního elektromotoru pojede autíčko podobně rychle, tedy pomalu, životní prostředí o moc více nezatíží, ale budete se moci díky většímu odjezdu vydat i k babičce na chalupu. Tahle vozítka se však nezačnou ve velkém prodávat dřív, dokud nebudou potřeba. A to se nestane, dokud se budou města přizpůsobovat autům, místo aby to bylo opačně.
Messerschmitt na silnicích
Slavná letecká továrna Messerschmitt měla po válce zakázáno vyrábět letadla a vrhla se tedy mimo jiné na výrobu aut. Tak vznikl Messerschmitt KR 175 a KR200. Letadlo z nich čiší každým coulem, ale rozměry jako by z oka vypadly Volkswagenu NILS – Messerschmitt byl dlouhý 2,8 m, široký 1,2 metru. Poháněl jej motor o objemu 172 respektive 190 cm3, který dosahoval maximální rychlosti 80 nebo 90 km/h. Zajímavostí byla zpátečka. Dvoutaktní motor před couváním „chcípnul“ a nastartoval v opačném směru. Díky tomu mělo autíčko čtyři rychlosti vpřed i vzad.