O co v soutěži šlo? Firma Michelin, která vyrábí pneumatiky, oslovila designéry z celého světa. Jejich úkolem bylo navrhnout vůz, který by mohl jezdit v budoucnosti. Vybrán byl rok 2046, kdy Michelin oslaví důležité výročí: sto let od vynálezu radiální pneumatiky, která se i dnes používá nejčastěji. Z více než 1800 designových návrhů, které přišly do soutěže Michelin Challenge Design ze 64 zemí, porota vybrala 27 nejzajímavějších aut. My jsme jejich výběr ještě zúžili. Sedm aut (jestli se jim tak dá ještě říkat), která se nám líbila nejvíc, jste našli v ABC číslo 6/2012. Dalších dvanáct, která se do ábíčka nevešla, vám ukážeme na ábíčku.cz.
eSteam: kočár 21. století s dokonalým výhledem
Vzhledem připomíná starodávný kočár, ale je to praktický městský vůz, který při minimální délce 3,7 metru odveze až šest lidí. Standardně ho pohání baterie, která vystačí na krátké dojíždění do práce, pokud chcete jet dál, přepnete na plynový motor, případně přidáte další baterku. Ložnou plochu zvětšíte přidáním úložných boxů.
Eclipse: autoloďka
V Indii nejezdí autem tolik žen jako u nás. Jejich doménou jsou spíše kola a malé motorky. Eclipse je něco mezi motorkou, autem, kolem... a lodí, navržené zvláště pro Mumbai, indické hlavní město, kde je stejně silnic jako vodních ploch. Tříkolka se snadno ovládá, pokud je vám to bližší, můžete ji řídit jako kolo včetně naklánění v zatáčkách. Nic se nemusíte učit, jezdíte stabilněji, bezpečněji a navíc se můžete plavit. Zadní kolo se ve vodě otočí o 90 stupňů a poslouží jako turbína.
EVO: soukromý autobus bez řidiče
Nejslabším článkem v provozu bývá člověk. Je pomalý, dělá chyby, cloumají jím emoce i únava. Pro město nic dobrého. EVO řidiče nepotřebuje – nastoupíte, pustíte si hudbu a vyberete cíl. Vozítko vás dopraví, kam potřebujete, a vrátí se zpátky do výchozí stanice. Žádné problémy s parkováním, žádné dopravní nehody. Díky pružným materiálům odveze EVO čtyři mírně zmáčknuté pasažéry nebo dva pohodlně rozvalené.
Icehicle: jako kus ledu
Léto v Paříži roku 2046 není nic příjemného – kvůli globálnímu oteplování je šílené vedro. Chládek najdete na silnicích, po kterých se prohání Icehicle. Auto připomínající kus ledu pohání palivový článek. Zplodiny z něj se kolem auta vznášejí jako jemná pára, která nezamořuje okolí, ale příjemně ho chladí. Karoserie samozřejmě není ze skutečného ledu, ale z bioplastu vyrobeného z kukuřičného škrobu. Až auto doslouží, použije se jako krmivo pro dobytek.
Intertandem: auto na schůzky
Lidé v Šanghaji pospíchají už teď, a co teprve za 35 let. Veškerá komunikace se odehrává online a všichni pořád někam spěchají. Alespoň občasné setkání umožňuje Interdatandem – auto, jehož kola jsou současně dveře. Na dálnici se přicvaknou k sobě, takže můžete přestupovat z jednoho vozu do druhého a setkávat se za jízdy.
Jeweline: šperk na kolečkách
Paříž je městem umění a její auta by měla vypadat podle toho – třeba jako krabička s blyštivou střechou. Pokročilé umělé materiály a tradiční kůži doplňuje nejmodernější technologie automatického řízení. Jeweline jede tam, kam na dotykovém displeji určíte, sám, nejrychleji, nejbezpečněji a nejefektivněji.
Neuron: divoká vize
Dnes má každé auto volant, pedály a pár tlačítek a páček. Bude to mít i v roce 2046? Ne nezbytně. Neuron jde ve vizi ovládání auta budoucnosti nejdál ze všech. Nemá žádné klasické ovládací prvky, auto je přímo napojeno na mozek řidiče a ten jej ovládá myšlenkami. Díky tomu je interiér uspořádán úplně jinak než u současných aut. Vy se jen pohodlně usadíte a pomyslíte si, kam byste chtěli jet. A jedete...
Snake: hadí tělo
Auta nemusí mít rám či samonosnou karoserii, mohou mít kostru! Ideálně kostru hada, díky níž auto skvěle zatáčí a ladně vybírá jakékoli oblouky. Kola nemusí zatáčet, tady se řídí celým „tělem“. Na rovné silnici se natáhne pro větší stabilitu a při parkování se prohne v „zádech“ aby se vešlo i do malé mezery.
Soleil: kufr na kolečkách?
Auta pro velkoměsta budoucnosti musí být co nejmenší, co nejužší, a co nejsnáze parkovatelná. Soleil to dotahuje k dokonalosti. Minimalistické lehounké autíčko se nikam nežene, ale spolehlivě vás odveze, kam si budete přát. Na dálnici sice nepatří, ale ve městě je jako doma. Stisknutím tlačítka se složí, vy chytnete za rukojeť a odvezete autíčko na parkoviště hned vedle kol.
Taihoo: parádní šutr
Je v podstatě jisté, že Čína bude v roce 2046 jednou ze světových velmocí. A Číňané už nebudou chtít dovážený design, budou chtít svůj. Inspirací pro čínské Taihoo byly porézní děravé kameny z jezera Tai Hu. Zdá se, že čínský design má dobře našlápnuto. Když se podíváme, kam jedno století dostalo Japonsko, můžeme čekat, že v polovině jednadvacátého století to bude právě Čína, kdo bude určovat styl.
X2: sportovní tramvaj
Auta budoucnosti budou ekologická, malá, recyklovatelná... a co klasická limuzína, pořádný sporťák? Můžeme si být jisti, že je lidé budou chtít pořád a že X2 bude jedním z nich. Prostě auto ze staré školy..., ovšem z budoucnosti. Vypadá obyčejně, ale při bližším pohledu vám dojde, že auto je jako tramvaj – nemá předek a zadek. Jedete tam, kam zrovna koukáte. Problém by mohl nastat, kdyby náhodou oba pasažéři měli pocit, že jsou řidiči.