Budoucnost herní grafiky: Jak budou vypadat gamesy?

Budoucnost herní grafiky: Jak budou vypadat gamesy?
Sdílej
 
Herní svět čekají pořádné změny. Nebudou sice tak viditelné jako skok z 2D na 3D grafiku, ale určitě se máme na co těšit.

 

 

10 nejlepších her roku 2012

10 nejlepších her roku 2012

 

 

Ten, kdo si pamatuje první polovinu 90. let, bude o změně herní grafiky vědět své. Oblíbené dvourozměrné skákačky a akční hry musely téměř z roku na rok kapitulovat před novou technologií, která umožnila zobrazovat trojrozměrnou plynulou grafiku. Vlajkonoši nových časů byly Wolfentesin 3D, Doom, Duke Nukem 3D nebo Ultima Underworld – hry, které si dnes už skoro nepamatujeme.

Počítač i smartphone

Od té doby uplynulo necelých dvacet let a 3D revoluce stále pokračuje. Programátoři všech firem se snaží naprogramovat nové hry tak, aby byly mnohem hezčí, a aby mohly bez problémů běžet na PC a herních konzolích anebo dokonce na chytrých telefonech a tabletech.

Pozdvihli jste obočí nad telefony a tablety? Jejich hardwarová výkonnost s grafickými čipy typu Tegra (Nvidia) je srovnatelná s možnostmi současných herních mašin a vývojářům dává možnost vytvářet vizuálně strhující hry.

Anatomie hry

Kdybyste rozebrali herní záběr na základní komponenty, narazili byste na polygony – geometrické útvary, ze kterých je ve hrách všechno poskládáno. Samy o sobě ale nestačí, aby hra vypadala dobře. Potřebují, aby na ně grafici natáhli barevné textury a programátoři jim dali fyzické vlastnosti, jako je třeba lesk anebo propustnost světla. Z těchto tří základních kamenů – polygonů, textur a vlastností – se skládá herní obraz. Celou hru pak dává do pohybu software, kterému se říká engine. A tam nás čeká malá revoluce.

 

Nový herní make-up

Programátoři z firmy Epic totiž pracují na systému Unreal Engine 4, který bude k dispozici již příští rok. Podle jejich slov může změnit herní obraz ne o několik kroků, ale o mnoho velkých skoků. V první řadě bude UE4 podporovat rozhraní DirectX 11 (Windows), a to na mobilních telefonech i dosud nevydaných konzolích. Velké změny se dočkají i polygony. Díky vylepšené technologii teselace bude možné polygonovou síť modelu rozmělnit na ještě menší polygony a tím získat nové plastické detaily. Jejich pohyb pak procesor zvládá počítat v reálném čase.

Moc odlesků

Detailní modely jsou jedna věc, ale jak udělat, aby působily realisticky? Rozhlédněte se kolem sebe – uvidíte spoustu odlesků a efektů, které obvykle ani nevnímáte. Když ale chybí ve hře, vypadají i ty nejdetailnější modely poněkud umělohmotně. Většina „realistických efektů“ je dána právě světlem – jak se odráží od předmětů a jaká je jeho intenzita. Programátoři UE4 se nechali inspirovat realitou a zaměřili se na lidské postavy. Světlo, které jim dopadá na virtuální kůži, se hned neodráží, ale částečně proniká dovnitř a z pokožky se odráží v různých směrech. Výsledky jsou ohromující – „umělé“ obličeje jsou náhle organické a živé.

 

Remember Me: Hra, která tu ještě nebyla

Remember Me: Hra, která tu ještě nebyla

Nové oči

Další zásadní změnou v herní grafice budou…  oči! V reálném světě se od bulvy se odráží celá scéna a oko se leskne v závislosti na tom, jak do něj dopadá světlo. Oči také vyjadřují naše emoce podle toho, jak se kolem nich stahují svaly. V tomto směru programátoři opět poskočili o kus dál a jejich prezentační ukázky už působí skoro stejně realisticky jako film Avatar. Rozdíl je ale v tom, že James Cameron musel scény přepočítávat jako animaci, ale autoři her budou grafiku počítat v reálném čase.

Reálná atmosféra

Vůbec největší změna nás ale čeká v samotné atmosféře herních světů. Všichni výrobci herních softwarových systémů investují energii do vytváření částicových efektů mlhy nebo ohně a do způsobu, jakým světla zobrazují dynamické stíny. Právě takovými detaily se zvedne úroveň herní grafiky na periferní úrovni – možná si jich ani nevšimnete, ale jejich kvalita zapříčiní, že dojem ze hry bude mnohem reálnější a tím pádem i lepší.

 

 

Jak rychlé jsou mobily?

Při hraní hry provádí procesor stovky tisíc výpočetních úkonů za sekundu. Xbox 360 zvládne za jednu sekundu až jeden bilion výpočtů (1012). Současné grafické čipy v mobilech a tabletech jsou schopné až dvanácti miliard operací za sekundu (109). To se ale může rychle změnit – nezapomínejme, že Xbox je osm let stará herní konzole, kterou dnes tím pádem předčí i nadupaná PC, a že mobilní technologie se pravděpodobně budou rozvíjet přímo ďábelskou rychlostí.

 

 

10 her, kvůli kterým musíš mít pod stromečkem PS3

10 her, kvůli kterým musíš mít pod stromečkem PS3

Z upoutávky na Final Fantasy ti spadne čelist

Z upoutávky na Final Fantasy ti spadne čelist

10 her, kvůli kterým musíš mít pod stromečkem Xbox

10 her, kvůli kterým musíš mít pod stromečkem Xbox

Klíčová slova:
hry, grafika
 

Články odjinud