Pinďa, co nahradí autobus: Revoluce v městské dopravě

Pinďa, co nahradí autobus: Revoluce v městské dopravě
Sdílej
 
Vozítka bez řidiče, která jezdí na londýnském letišti Heathrow, jsou dokonalé sci-fi. Pasažéři si na displeji zvolí cíl své cesty a vozítka je tam dopraví.

 

 

Vzpomínka na zimu: Vlak se brodí tunami sněhu

Vzpomínka na zimu: Vlak se brodí tunami sněhu

 

 

Co se může zdát jako technologie z budoucnosti, už bezmála 38 let existuje a téměř bezporuchově funguje na Západovirginské univerzitě v Morgantownu v USA. V areálu vysoké školy, ale i v centru samotného města zde jezdí vozítka podobná malým vagonům vláčku. S vlaky ale nemají moc společného. Jednak nejezdí po kolejích, ale po vymezených chodnících a jednak žádný z nich neřídí mašinfíra, ale pohybují se samy mezi stanicemi.

Skoro zapomenutý

Tento nový typ městské dopravy dostal název Personal Rapid Transit (PRT), což lze přeložit jako osobní rychlá doprava. V Morgantownu vznikla jako aplikovaný experiment tamní technické univerzity, a i když se osvědčila, po dlouhá léta pouhým experimentem také zůstala. To se změnilo letos na jaře, kdy byl pravidelný provoz prvního komerčního PRT zahájen právě na londýnském Heathrow. Zatím zde spojuje jeden letištní terminál se dvěma parkovišti, ale v budoucnu se počítá s jeho rozšířením po celém letišti.

 

GALERIE: Jak vypadají vlaky budoucnosti?

 

Místo autobusu PRT

Přestože tento titulek připomíná neutěšenou situaci v některých českých regionech, kde se ruší autobusové linky, jeho význam je naopak pozitivní. Výměna autobusů za samořiditelnou PRT má hned několik výhod. Elektricky poháněná vozítka nevypouštějí v místě provozu žádné emisní plyny, jejich provoz je výrazně levnější, bezpečnější, a i když samostatně pojmou daleko méně cestujících, jsou pro pasažéry pohodlnější a v konečném výsledku i rychlejší. I při největším provozu má být nejdelší doba čekání na vozítko kratší než šest minut.

PRT jde do módy

Všechny tyto výhody dělají z vozítek PRT ideální dopravní prostředek nejen pro velká letiště, ale také pro velkoměsta, kde mohou nahradit městskou dopravu. V současnosti jsou po celém světě rozpracovány desítky projektů PRT, nejbližší v Německu či Polsku. V provozu už je PRT už v Masdar City v Abú Dhabí a v příštím roce se bude uvádět do provozu v jihokorejském Suncheonu nebo v indickém městě Amritsar.

 

 

Tanec na kolejích: Jak se řídí malý svět

Tanec na kolejích: Jak se řídí malý svět

 

 

Jak to celé funguje? PRT na mezinárodním letišti Heathrow v Londýně

Z pohledu pasažéra je to jednoduché. Ten si v nástupní stanici na dotykovém displeji zvolí cílovou stanici a nastoupí do vozítka

Vozítko pojme až 4 pasažéry i s jejich zavazadly do celkové hmotnosti 500 kg

Obsazené vozítko nikdy nestaví a jede rovnou do cílové stanice, kde může nabrat další pasažéry

Vozítko jezdí v úzkých koridorech ohrazených z boků vysokými obrubníky

Systém propojuje Terminál 5 se dvěma parkovišti. Zatím zahrnuje 21 vozů

Pohyb vozítek na tratích řídí centrální počítač

Při stání ve stanici se dobíjí akumulátory vozítka

Předpokládá se, že systém přepraví asi 500 000 pasažérů ročně

 

Parametry londýnského PRT

Délky trati 3,7 km

Počet stanic: 3

Čas přepravy: 5 minut

Oblouk zatáčky: 5 m

Maximální rychlost: 40 km/h

Maximální dojezd na nabité baterie: 40 km

Maximální nosnost: 500 kg

Rozměry:

3,7 m

1,8 m

1,47 m

 

 

Obří transportéry ve službách astronomů

Obří transportéry ve službách astronomů

Letadlová (vzduho)loď z filmu Avengers opravdu existuje?

Letadlová (vzduho)loď z filmu Avengers opravdu existuje?

Kam míří auta: Sci-fi vozítka z roku 2046

Kam míří auta: Sci-fi vozítka z roku 2046

Klíčová slova:
technika, vlak
 

Články odjinud