Ještě před dvěma sty lety lidé věřili, že pro člověka je smrtelná už „strašlivá“ rychlost 36 kilometrů za hodinu. Trvalo celé století, než se z hrůzy z rychlosti stala posedlost rychlostí.
Všechno to začalo v prosinci 1898, kdy francouzský automobilový závodník Gaston de Chasseloup--Laubat dosáhl se svým elektrickým automobilem rychlosti 63,13 km/h. Odstartoval tím nejen své soupeření s belgickým závodníkem Camille Jenatzym, ale i celou historii rychlostních rekordů.
Století rychlosti
Různé „nepřekonatelné“ hranice v následujících letech padaly jedna za druhou. Rychlost 100 km/h pokořil Camille Jenatzy roku 1899 ve svém automobilu La Jamais Contete, hranici 200 km/h prolomil Fred Marriott na Ormoudské pláži v parním automobilu Stanley Rocket v roce 1906. Dvacáté století začalo jako století rychlosti, a pokud právě nezuřila jedna za dvou světových válek, bojovala mezi sebou technika o nadvládu na zemi ve vzduchu, na moři a dokonce i ve vesmíru. A jak jsme na tom dnes? Rychlost nám stále není cizí, ale mnohé světové rekordy notně zastarávají.
Popálené letadlo
Možná vás to překvapí, ale nejrychlejší letadlo není z těch nejnovějších – vlastně je to pěkný dědeček. Americký pokusný raketoplán X-15 vzlétl poprvé už roku 1959, tedy před čtyřiapadesáti lety! Rekord pilota Williama J. Knighta z roku 1967 však dosud nikdo nepřekonal. Jeho X-15 se tehdy řítila rychlostí 7 258 km/h. Letoun byl vybaven zvláštním nátěrem na ochranu před vysokou teplotou, která vzniká třením vzduchu. Přesto se ze svých letů vracel s propálenými místy.
Nejrychlejší auto
Současný absolutní rekord byl ustanoven v poušti Black Rock v Nevadě. Britský 16,5 metru dlouhý automobil ThrustSSC poháněný dvěma proudovými motory Rolls-Royce Spey je prvním a zatím i jediným automobilem, který prolomil zvukovou bariéru.
15. října roku 1997 tak mohli lidé poprvé vidět rázovou vlnu jedoucího automobilu. Překonat rychlost 1228 km/h, které ThrustSSC dosáhl, se nyní chystá hned několik týmů. Největší naděje si dělají Jihoafričané s automobilem Bloodhound SSC. K jeho pohonu chtějí použít proudový motor s přídavným spalováním a hybridní raketový motor.
Zastaralý lodní rekord
Zatímco kolem nejrychlejších automobilů se stále něco děje, snahy o stavbu nejrychlejší motorové lodě poněkud utichly. Od roku 1978 je proto držitelem titulu australské plavidlo Spirit of Australia, která dosáhla rychlosti 511 km/h. Stejně jako jiné rychlostní speciály i ji poháněl proudový motor, tentokrát to byl Westinghouse J34 s tahem 15,12 kN.
Nejrychlejší na kolejích
Dobrá, a co takové vlaky? I tam padají rekordy. Zatím nejrychlejší byla vlaková souprava V 150 francouzského rychlovlaku SNCF TGV POS, která v dubnu 2007 dosáhla rychlosti 574,8 km/h. Souprava V 150 samozřejmě není žádný obyčejný vlak. Celkový výkon soupravy byl zvýšen z původních 9,3 MW na 19,6 MW a celá souprava byla na základě testů „aerodynamicky očištěna“. Odpor vzduchu, který je hlavní překážkou vysokých rychlostí, se tak snížil o 15 %.
Elektrická střela
Nejrychlejší elektromobil, Buckeye Bullet 2.5 s 300 kW elektromotorem, je dílem studentského týmu ze Státní univerzity v Ohiu. Dal by se označit za „drsnější kousek“. Původně ho měly pohánět vodíkové palivové články. Stejný pohon měl i jeho předchůdce Buckeye Bullet 2, který dosud drží rekord ve své kategorii rychlostí 487,67 km/h. V stroji Buckeye Bullet 2.5 ale palivové články nahradily lithium-iontové akumulátory. A vyplatilo se to – v březnu roku 2010 mu byl na solné pláži v Bonnenville uznám rekord 495,14 km/h. V současnosti už je ale rozestavěný Buckeye Bullet 3, takže prolomení tohoto elektrického rekordu je zřejmě jen otázkou času.
Větrný pozemní rekord
Kromě strojů se stále silnějšími motory soupeří o rychlostní rekordy i takové, které žádný motor nemají. Stroj Ecotricity Greenbird konstruktéra, vizionáře a pilota Richarda Jenkinse patří mezi ty, jimž se přezdívá „pozemní jachty“. Tyto štíhlé plachetnice na kolech či bruslích pravidelně dosahují vyšších rychlostí než jejich vodní příbuzné. I mezi nimi ale Greenbird vyniká. Na dně vyschlého jezera Ivanpah v Nevadě překročil v březnu 2009 dvousetkilometrovou rychlost a ustanovil rekord 202,9 km/h.
Nejrychlejší plachetnice
Skutečné vodní plachetnice jsou o poznání pomalejší než jejich pozemní příbuzné, protože voda klade větší odpor než vzduch. Dlouho se věřilo, že rychlost 100 km/h je pro ně nepřekonatelná.
Řešení se ale nakonec našlo v podobě konstrukce lodě s ponornými křídly – hydrofoilu. Jako první zaútočila na stokilometrovou hranici francouzská jachta Hydroptere se třemi trupy. V prosinci roku 2008 dosáhla nakrátko rychlosti 104,3 km/h, ale hned na to se převrhla a rekord jí proto nebyl uznán. Při dalších pokusech však vybojovala několik rekordů těsně pod hranicí 100 km/h.
Přesvědčivě pokořit stokilometrovou rychlost se ale podařilo až malé dánské experimentální lodi Vestas Sailrocket II. Ta se v listopadu 2012 u pobřeží Namibie hnala rychlostí 121,1 km/h!
Se sluncem v zádech
Stavbou závodních solárních automobilů se zabývají studenti technických škol na celém světě. Pravda, mezi závodními stroji patří solární automobily k těm nejpomalejším. Poznatky z jejich vývoje jsou ale zajímavé jak pro další vývoj v dopravě, tak pro výzkum obnovitelných zdrojů. Nejlepší podmínky pro takové pokusy jsou v pouštních oblastech, a tak není ani divu, že nejrychlejší solární automobil jménem Sunswift IV vznikl právě v Austrálii. Postavil ho studentský tým z Univerzity v Novém Jižním Walesu. V lednu 2011 Sunswift IV dosáhl rychlosti 88,8 km/h. Číslo v názvu solárního automobilu naznačuje, že měl tři předchůdce a touto dobou už tým pracuje na jeho nástupci.
Parní inspirace
Asi nejbizarnějším rekordním automobilem je 7,6 metru dlouhý britský vůz Inspiration, který patří týmu British Steam Car Challenge. Inspiration totiž jezdí na páru a po více než sto letech zlomil rychlostní rekord parního automobilu. Je zajímavé, že i při použití všech moderních technologií (použití zkapalněného plynu jako paliva, speciálních kotlů a nahrazení pístového motoru dvoustupňovou parní turbínou) nebyl Inspiration o moc rychlejší než vůz Freda Marriotta z roku 1906. Víc než stoletý rekord prolomil, když v říjnu 2009 dosáhl rychlosti 225 km/h. Už následující den však tento rekord padl a Inspiration stanovil současný rekord parních automobilů na 238,68 km/h.