Projekt Clip-Air pochází ze Švýcarska. Na první pohled se zdá, že je to prostě další hodně zvláštní letadlo: Tvoří jej křídlo, které nemá oddělená výšková kormidla, jak jsme zvyklí u dnešních letadel, zato má hned tři trupy! Tedy bude mít, pokud bude opravdu postaveno. Clip-Air je totiž zatím jen návrh. A trupy jsou ve skutečnosti přepravní gondoly, které se pod letadla zavěšují.
Gondola na cestách
Gondoly jsou 30 metrů dlouhé a svým tvarem připomínají obrovské doutníky. Mohou v nich být umístěna sedadla jako v autobuse či kupé jako v rychlovlaku a existuje i nákladní verze bez oken. Do každé gondoly se vejde stejné množství nákladu nebo stejný počet lidí jako do jediného letadla Airbus A320.
Na spodní i na horní straně jsou místa pro upevnění. Gondoly se jimi dají zavěsit pod křídla nosného letadla, ale také na podvozek. Mohou tak putovat po obloze, po silnici, po kolejích i lodí. Nejrychleji dokážou cestovat vzduchem nebo také po kolejích. Připevněním železničního podvozku a spojením za sebou se totiž z gondol stává rychlovlak.
Úplně jiné letiště
Zavedení dopravy typu Clip-Air do provozu by hodně změnilo leteckou dopravu i samotná letiště. Každý, kdo chce dnes cestovat letadlem, musí přijet na letiště i o několik hodin dříve, aby stihl všechno to odbavování, celní, pasové a bezpečnostní kontroly. Je to kvůli tomu, že se všichni cestující musí sjet na letiště, kde je všechny najednou odbavují. Kdyby už ale fungovaly systémy Clip-Air, mohl by být každý člověk odbaven na jiném nádraží.
Na letišti by už nikdo nevystupoval a nesháněl se po svých zavazadlech. Vagony – gondoly by se prostě rozřadily pod trup nosného letadla, automaticky se zavěsily pod jeho křídlo a odpojily od těžkých vlakových podvozků. Změna vlaku v letadlo by mohla trvat kratší dobu než nalodění autobusu na trajekt. Na takové letiště protkané kolejemi by byl asi dost zvláštní pohled. Vlastně už by to nebylo letiště, ale letiště-nádraží.
Vyplatí se?
To že je něco na pohled zajímavé ještě neznamená, že se to bude líbit také podnikatelům. Jednou z prvních otázek při pohledu na jakýkoli nový návrh by proto mělo být: Vyplatí se to?
Projektanti Clip-Air věří, že ano. Nejde přitom jen o propojení se železnicí a větší počet cestujících v každém letadle. Dnešní letadla jsou většinou specializovaná – pokud někam pošlete stroj vybavený pro cestující, musí se vám tak také vrátit. I když byste spíš potřebovali přivézt zpátky třeba zásilku počítačů, můžete pro jejich přepravu využít jen zavazadlový prostor – zbytek letadla zůstane při zpáteční cestě téměř prázdný. Jedinou jinou možností je vyslat na ono místo mechaniky, aby vnitřek letadla úplně přestavěli. To u Clip-Air byste prostě vyměnili gondoly a z dopravního letadla pro cestující by bylo nákladní během chvilky.
Nejen chvála
Koncept Clip Air vyvolává nadšení i pochybnosti. Mnohonásobné připojování a odpojování gondol bude vyžadovat hodně pečlivé provedení a mnohonásobnou kontrolu, aby se mu lidé nebáli svěřit své životy. Verze letadla-nosiče se třemi gondolami navíc vychází sice dobře při výpočtu ceny, ale při skutečném letu by mohla mít nečekané problémy. Možná proto nebude skutečný Clip-Air vypadat přesně tak jako na obrázcích. Tak zajímavá myšlenka by ale určitě neměla zapadnout.