Americký podnikatel Elon Musk už rok mluvil o čemsi, co tajuplně nazýval „pozemní Concord“ nebo „pátý druh dopravy“. Teprve letos 12. srpna ale předvedl světu, co tím měl vlastně na mysli. Jen málo lidí si při tom nevzpomnělo na seriál Futurama. Copak on opravdu chce po lidech, aby cestovali z Los Angeles do San Francisca potrubní poštou?
Stoletá myšlenka
Rozpaky jsou při pohledu na Muskovy návrhy pochopitelné. Využití principu vakuového potrubního vlaku (vactrain) při dopravě lidí je mnohokrát probírané téma. Kdyby se podařilo takový systém vyladit k dokonalosti, překonával by rychlostí i ekonomickou nenáročností jakýkoli jiný druh pozemní dopravy.
Myšlenka vactrainu je ve skutečnosti přímo omšelá, letos slaví už 103. narozeniny! Na počátku 20. století se jí zabýval i známý raketový průkopník Robert Goddard. Jenže on i další generace vynálezců si při jejím technickém řešení vylámali zuby. Bude Elon Musk úspěšnější?
Čím je to nové?
Verze jeho projektu Hyperloop, kterou představil veřejnosti, spojuje několik futuristických prvků. První novinkou je samotné dopravní potrubí. Zatímco u klasické potrubní pošty je v ní vzduch, v potrubí Hyperloop ho má být jen velmi málo. Dopravní kapsle se mají pohybovat rychleji než zvuk – až přibližně 1220 km/h – díky sníženému tlaku. Vzduch z vodicího potrubí se proto bude muset odčerpávat. Ale ne všechen – to by zaprvé bylo technicky problematické a zadruhé je troška vzduchu nutná. Kapsle, v nichž by seděli cestující, má totiž klouzat na tenkém vzduchovém polštáři.
Jízda na polštářku
Kapsle systému Hyperloop by v tunelu stála na nožkách zakončených ploškami, které vytvářejí tenký vzduchový polštář. Potřebný vzduch by obstarával velký elektrický kompresor v přední části kapsle, který by tím zároveň snižoval čelní odpor. Zbývající vzduch by za jízdy obtékal kolem stěn kapsle bez toho, aby vytvořil známý aerodynamický třesk (rázová vlna, která vzniká při dosažení či překročení nadzvukové rychlosti by byla v potrubí pořádný problém!). Pohon by měl zajistit lineární elektromotor, zabudovaný ve stěnách tunelu. „Šťávu“ by mu dodávaly solární panely umístěné nad potrubím – myšlenka převzatá z projektu vlaku SolarBullet.
V knížkách i v seriálu
Připadá vám Hyperloop jako něco ze sci-fi? Bude to tím, že z vědecko-fantastického románu je a ne jenom z jednoho. Princip vactrainu čili dopravy ve vakuovém potrubí se pravděpodobně poprvé objevil v roce 1956 v románu Dvojhvězda od Roberta Arthura Heinleina. Zmiňuje jej ale i Ray Bradbury v knize 451 stupňů Farenheita a vidět jste jej mohli v seriálu Babylon 5. A kdo by neznal zvláštní způsob cestování z Futuramy?
Chytrý vývoj
Je ale docela dobře možné, že nakonec bude všechno jinak. Elon Musk a jeho projektanti totiž vědí, že v současném stavu má projekt Hyperloop k použitelnosti ještě hodně daleko. Udělali proto chytré rozhodnutí a zvolili neobvyklý způsob dalšího vývoje – open source!
Návrh dráhy Hyperloop byl publikován v alfa verzi, což znamená, že je určena pro vývojáře a má ještě mnoho fatálních chyb. Než vznikne experimentální verze beta, musejí na ní udělat ještě mnoho práce. Soukromé společnosti většinou v této fázi vývoje svoje plány nezveřejňují, protože se bojí konkurence. V tomto případě je ale všechno jinak: Design a technologie Hyperloop
Změny povoleny
To, že jde o open source projekt znamená, že se do vývoje Hyperloop může zapojit vlastně každý, kdo má patřičné schopnosti a znalosti. A že kdokoli, kdo by měl tu možnost, by jej mohl nejen využívat, ale také dále upravovat pro svoje potřeby a vylepšovat ku prospěchu všech. Takže pokud netrpíte klaustrofobií, můžete doufat, že se nakonec podaří těch několik technických oříšků rozlousknout a že jednou budeme touhle šílenou potrubní poštou opravdu cestovat.