Na počátku historie létajících automobilů byla originální konstrukce Glenna Curtisse z roku 1917 nazvaná Curtiss Autoplane. Šlo o malý trojplošník s tlačnou vrtulí, který měl jen jednu vadu – vůbec nelétal. Podařilo se mu udělat jen pár krátkých skoků.
Téměř každé následující desetiletí pak vznikl nějaký projekt létajícího automobilu. Mnohé z nich, jako například ConvAirCar od Convairu, Airphibian nebo Aerocar postavené Robertem Fultonem ve 40. letech, opravdu létaly.
Horší to bývalo na silnici. Většinou to vypadalo tak, že za sebou takový automobil vezl přívěsný vozík s díly, které z něj teprve po rychlém namontování udělaly letadlo. Příliš praktické to nebylo. I to je důvod, proč se zatím žádnélétající auto nedočkalo sériové výroby.
Ať už to lítá!
Teprve v nedávné době přitáhly pozornost hned tři konstrukce, které si dělají naděje na masovější rozšíření a zároveň mají plné právo označovat se jako létající automobily – nizozemský PAL-V One, Terrafugia Transition z USA a Aeromobil od našich slovenských sousedů.
Když slovenský konstruktér Štefan Klein v 90. letech navrhoval první Aeromobil, rozhodl se nejprve vtěsnat pevná křídla do obrysu běžného automobilu. Velmi brzy se ale ukázalo, že by taková konstrukce nebyla příliš výhodná. Přešel tedy k druhé verzi s dozadu sklápěnými křídly.
Aeromobil, který se právě letos skutečně poprvé vznesl, je verze 2.5. Ani současný design ale není definitivní, na nejbližší roky už Klein se svými společníky chystá vývoj další verze označené jako 3.0.
Více o moderních vynálezech se dočtete v ABC č. 25-26. Vychází v úterý 3. prosince.