Pilotovat letadlo se poštěstí jen málokomu. Přitom si ale může každý fanda postavit malý kokpit u sebe doma. Rozhodli jsme se to vyzkoušet a udělat si v redakci vlastní pilotní kabinu. Objednali jsme si všechny letecké ovladače, co se u nás dají koupit, na celý den si zamluvili ateliér a místo obrazovky jsme zapojili obří projektor.
Prověřená klasika
Když nám do redakce přivezl pošťák pět velkých krabic plných beranů, panelů a pedálů, říkali jsme si, jestli to vůbec složíme dohromady. Nakonec to nebylo tak složité a po obědě jsme vzlétli. Naši sestavu jsme se rozhodli otestovat na hře Flight Simulator X od Microsoftu. Vyšel sice už v roce 2006, ale má obrovskou řadu příznivců, kteří vytváří nová letadla, terény, města a spoustu dalších zlepšení, takže je stále aktuální. Navíc nabízí realistickou hratelnost, která věrně simuluje chování opravdových letadel.
Postavte si kabinu
Všechny ovladače jsme vyzkoušeli a porovnali, jaké jsou nejlepší, bez kterých by se neměl obejít žádný domácí kapitán, a které vám naopak budou jenom překážet na stole. Jako odborného poradce jsme si pozvali zkušeného virtuálního pilota, hráče a fanouška této hry kapitána Bédu, který už virtuálně prolétal celý svět a poradí si s každým strojem. Společně s ním jsme pak sestavili tři unikátní sady, s nimiž si můžete autenticky zalétat. Luxusní, pro svátečního pilota a jednu miniaturní pro každého, kdo si chce letecký simulátor pořádně užít. Vítejte na palubě ABC Airlines!
Podívejte se na video, jak to vypadalo:
Jak jsme létali v pilotní kabině ABC?
Sestava Kokpit v pokoji
Takhle vypadá naše kompletní sestava. Zalétat si s ní je opravdový zážitek, ale s takovou složitou sadou ovladačů si poradí jen zkušený pilot – navíc přijde na zhruba 35 000 korun, což protočí panenky každému rodiči. Lepší je skládat si postupně jednotlivé díly. Mrkněte na náš test, s čím začít!
Saitek Pro Flight Yoke System
Berany jsou základní ovládací prvek letadla. Když je přitáhnete k sobě, letíte vzhůru, od sebe klesáte. Na zatáčení si to chce u tohoto modelu zvyknout, berany je třeba hodně zatáčet, aby zareagovaly. Líbil se nám malý ovladač u pravého palce, s nímž se lze pohodlně rozhlížet po kokpitu. K beranům patří ještě Thottle Quadrant, místo něj jsme ale zde použili TPM (viz níže).
Hodnocení: 1 Základ domácí pilotní kabiny, navíc perfektně navržený.
Combat Rudder Pedals
Pedály ovládají v letadle kormidlo a umožňují přesné manévrování. Kapitán Béda i celá posádka se shodli, že jednak skvělým řemeslným provedením i funkčností je bavily ze všeho vybavení nejvíc.
Hodnocení: 1* Skvěle ovladatelné, stylové a přesné pedály. Ne tak zásadní jako berany, ale provedením nejlepší ovladač.
Throttle/Prop/Mixture Axis (TPM)
S barevnými táhly na tomto ovladači kontrolujete plyn, kterým se přidává výkon, nastavení otáček vrtule a poměr vzduchu a paliva (ve vyšších polohách je řidší vzduch, takže je třeba ho více míchat s palivem). Opět jde o ovladač ve skvělém kovovém provedení, které vypadalo opravdu realisticky.
Hodnocení: 2 Výborný ovladač, není ale nezbytný, pokud máte berany.
Multi Panel
Pod tajemným názvem Multi Panel se skrývá nejoblíbenější funkce líného kapitána, totiž automatické řízení. Přesněji autopilot a autothrottle. Letecký autopilot totiž ovládá kontrolní plochy a umí držet směr a výšku, popř. plynulou zatáčku. Autothrottle mají jen proudová letadla. Ovládá motory a automaticky nastavuje jejich tah, aby stroj držel rychlost – funguje podobně jako tempomat u auta. S multipanelem můžete ovládat obě funkce.
Hodnocení: 2 Ne zásadní, ale důležitý panel, s nímž můžete pohodlně ovládat často používanou funkci autopilota.
Switch Panel
Tento panel obsahuje různé přepínače, např. baterii, alternátor, přepínače na světla nebo na odmrazování. Jde už o pokročilejší ovladač, který není pro ovládání letadla zásadní, ale zkušenějšímu pilotovi dokáže dobře přidat na pocitu realistického letu.
Hodnocení: 3 Líbí se nám a přijde vhod, ale je pravda, že není tak důležitý jako ostatní, spíš je to pěkný doplněk.
Instrument Panel
Na tento malý budík jsme se těšili, ale nakonec jsme byli zklamaní. Na digitálním displeji si můžete nastavit spoustu opravdových přístrojů, třeba výškoměr, rychloměr nebo umělý horizont. Bohužel je ale na rozdíl od ostatních vyrobený z laciného plastu a přes veškerou snahu se nám ho nepodařilo zapojit.
Hodnocení: X Nepodařilo se nám ho zprovoznit, takže nemůžeme hodnotit. Ale plastová krabička nás zklamala i nezapojená.
Radio Panel
Rádio používá simultánně dva kanály, z nichž jeden je určený k navigaci a druhý ke komunikaci s věží. Na každém z nich můžete přepínat mezi dvěma frekvencemi. Zařízení bylo dobře provedené a ladění frekvencí stylové, jen kolečko nám přišlo příliš citlivé, takže to nakonec bylo pomalejší než si to naladit v počítači myší.
Hodnocení: 1 – Citlivější ovládání, ale jinak autenticky navržený ovladač, k němuž už stačí jen pořádná sluchátka, a dojem komunikace s věží je dokonalý.
BackLit Panel (BLP)
Podsvícený panel informuje pilota o stavu stroje. Můžete si nastavit až 24 kontrolek, které vám budou svítit zeleně, žlutě nebo červeně podle aktuální situace. Kontrolovat lze vše možné – motor, brzdy, podvozek a mnoho dalšího. Osobně se nám ale zase tolik nezamlouval. Každou kontrolku je třeba ve hře nastavit zvlášť, což zabere spoustu času, navíc takový panel nenajdete v žádném opravdovém letadle.
Hodnocení: 4 – Zajímavý nápad, ale myslíme, že je s ním víc starostí než užitku. Zvlášť když se na něm nedá nic přepínat nebo ovládat.
Sestava Letecké eso
Jestli jste jen sváteční piloti a rádi byste si postavili menší sestavu, zkuste tuhle. Celá se dá pořídit okolo desíti tisíc. Pořád je to docela dost, ale pár narozenin a štědrých večerů to může spravit. A létání s ní je taky parádní.
Saitek Pro Flight Yoke System
Berany jsou pro pocit opravdové kontroly nejdůležitější, stejně jako volant u auta. K nim ještě patří Throttle Quadrant, na kterém si můžete regulovat plyn, ovládat vzletové klapky, nastavení vrtule a podobně. V předchozí sestavě jsme k těm účelům používali TPM, ale dobře poslouží i tento. Jen má podstatně horší kvalitu provedení, všechny páky jsou plastové a působí víc jako hračka než profi letecké vybavení.
Combat Rudder Pedals
Jestli bychom měli doporučit ještě jeden ovladač, byly by to právě pedály. Jsou robustní, naprosto přesně reagují, dobře vypadají a rozhodně se jen tak neomrzí. Navíc když budete pilotovat rukama i nohama, nastává ta pravá zábava z létání.
Dva monitory
Většina hráčů realistických leteckých simulátorů, kteří si chtějí levně dopřát komfortní ovládání, si pořídí externí monitor. Na jednom si promítáte kabinu a na druhém všemožná nastavení. Nemusíte tak neustále přeskakovat mezi pohledem z kabiny a kontrolkami. Pokud hrajete hru na notebooku, ideální kombinace je, když si ovládání dáte na malý monitor a na velkém si užíváte výhled.
Sestava Pirát v oblacích
Solidní leteckou sadu je ale možné si udělat i za pár korun. Klávesnici a myš má doma každý. Berany a pedály můžete nahradit joysticky. Výhodou v dopravních simulátorech je to, že stačí i ty nejlevnější. Kapitán Béda radí, že i joystick za dvě nebo tři stovky prokáže perfektní službu.
Dva joysticky
První joystick funguje stejně jako berany, a pokud má zabudované kolečko, perfektně se hodí na přidávání či ubírání plynu. S druhým se můžete třeba rozhlížet po kabině nebo ovládat kormidlo. Nastavitelné kolečko pak můžete použít k lecčemu, třeba k nastavování poměru vzduchu a benzinu.
Klávesnice
Tady je třeba se naučit klávesové zkratky. Těch je ve Flight Simulatoru více než stovka a dají se s nimi ovládat všechny základní funkce letadla i samotné hry (třeba přepínání pohledů, zapínání a vypínání menu). Můžete s nimi hru ovládat opravdu rychle, jen to chce mít dobrou paměť a hbité prsty.
Myš
S myší budete mít pod palcem veškerá nastavení přímo v kokpitu. Není to sice tak rychlé jako na klávesnici, ale když se naučíte obě zařízení kombinovat, budete brzy létat jako zkušení piloti.
S čím se létá ve Flight Simulatoru X?
Airbus A321
Kapacita: 220 cestujících
Dolet: 4385 km
Dostup: 12500 m
Maximální rychlost: 925 km/hod.
- vzhledem k jeho velikosti se snadno ovládá
- specialitou Airbusu je ovládání joystickem (ostatní letadla používají berany)
- podle kapitána Bédy je subjektivně ve hře výkonnější než ve skutečnosti
Boeing 737-800
Kapacita: 215 cestujících
Dolet: 5445 km
Dostup: 12500 m
Maximální rychlost: 959 km/hod.
- nejklasičtější dopravní letadlo, které se vyrábí už od roku 1967
- na rozdíl od Airbusu ovládá pilot řízení přímo a má nad letadlem plnou kontrolu
- na ovládání je středně těžký
Boeing 747-400
Kapacita: 416 – 660 cestujících
Dolet: 15400 km
Dostup: 13700 m
Maximální rychlost: 950 km/hod.
- donedávna největší dopravní letadlo na světě (nyní Airbus A380)
- velké a těžké letadlo, tím pádem obtížně ovladatelné
- kvůli rozměrům se pohybuje těžkopádně a například bezpečné zatáčení trvá dlouho
Beechcraft King Air 350
Kapacita: 8 cestujících
Dolet: 3,343 km
Dostup: 10,668 mm
Maximální rychlost: 580 km/hod.
- používá se jako soukromé letadlo i jako dopravní na kratší vzdálenosti
- pro mírně pokročilé piloty
- díky turbovrtulovým motorům rychle reaguje na vaše ovládání
Cessna 172 Skyhawk
Kapacita: 4 cestujících
Dolet: 1272 km
Dostup: 4116 mm
Maximální rychlost: 228 km/hod.
- ideální stroj pro začátečníky
- perfektní na vyhlídkové lety, jelikož letí pomalu a je z ní skvěle vidět
- stačí mu velmi krátká vzletová a přistávací dráha
Learjet 45
Kapacita: 10 cestujících
Dolet: 3,795 km
Dostup: 15,545 m
Maximální rychlost: 858 km/hod.
- pro mírně až středně pokročilé, dokáže létat vysoko
- celkem citlivé ovládání
- typické soukromé letadlo pro miliardáře