Sen o tom, že jednou budou letadla tak běžná jako automobily, si vynálezci a vizionáři pěstují už od počátku letectví. Ostatně i náš mezinárodně uznávaný letecký odborník Jan Bervida se v roce 1932 při projevu v Otrokovicích nechal slyšet: „Jednou přijde doba, kdy skoro každá česká rodina bude mít svoje vlastní letadlo“. Proč tomu tak stále není?
Neřešitelné zadání
Zdánlivě jde jen o to přidělat automobilu křídla. Kupodivu to ale vůbec není tak jednoduché. Letadla sice umějí jezdit, ale ne moc dobře. Ve skutečnosti se mohou hlavně hodně rychle rozjet po úplně rovné dráze. Celkem špatně jim ale jde brzdění a zatáčet mohou, jen když jedou velmi pomalu. Většinou je totiž pohání vrtule a jejich motor neroztáčí kola, ale opírá se o vzduch. (Z tryskového letadla naštěstí zatím nikdo létající automobil dělat nezkoušel.)
Navíc je podvozek letadla záměrně udělaný tak, aby držel křídlo vysoko nad zemí. Tím usnadňuje vzlétnutí a chrání spodní část křídla před poškozením.
Automobily naproti tomu musejí hlavně umět zatáčet, rozjíždět se i do kopce a brzdit. Proto mají těžiště položené co nejníže. I ty nejlehčí jsou navíc na letadlo také dost těžké. Automobily a letadla jsou tak vlastně stavěny podle pravidel, která si navzájem odporují.
Pidívejte se na video:
A přece to letí
Na počátku historie létajících automobilů byla originální konstrukce Glenna Curtisse z roku 1917 nazvaná Curtiss Autoplane. Šlo o malý trojplošník s tlačnou vrtulí, který měl jen jednu vadu – nikdy nelétal. Podařilo se mu udělat jen pár krátkých skoků.
Téměř každé následující desetiletí pak vznikl nějaký projekt létajícího automobilu. Mnohé z nich, jako například ConvAirCar od Convairu, Airphibian nebo Aerocar postavené Robertem Fultonem ve 40. letech, opravdu létaly.
Montování křídel
Trochu horší to bývalo na silnici. Většinou to vypadalo tak, že za sebou takový automobil vezl přívěsný vozík s díly, které z něj teprve po rychlém namontování udělaly letadlo. Příliš praktické to nebylo. I to je důvod, proč se zatím žádné létající auto nedočkalo sériové výroby.
Teprve v nedávné době přitáhly pozornost hned tři konstrukce, které si dělají naděje na masovější rozšíření a zároveň mají plné právo označovat se jako létající automobily – nizozemský PAL-V One, Terrafugia Transition z USA a Aeromobil od našich slovenských sousedů.
Cesta k Aeromobilu
Když slovenský konstruktér Štefan Klein v 90. letech navrhoval první Aeromobil, rozhodl se nejprve vtěsnat pevná křídla do obrysu běžného automobilu. Velmi brzy se ale ukázalo, že by taková konstrukce nebyla příliš výhodná. Přešel tedy k druhé verzi s dozadu sklápěnými křídly. Aeromobil, který se právě letos skutečně poprvé vznesl, je verze 2.5. Ani současný design ale není definitivní, na nejbližší roky už Klein se svými společníky chystá vývoj další verze označené jako 3.0.