Sledujete občas v televizi závody Formule 1? Pokud ano, určitě žasnete nad dokonalými technologiemi, kterými jsou vybavené vozy i technici v boxu. Přitom formule můžete stavět, i když nejste zrovna konstruktér stáje Ferrari nebo McLaren-Mercedes.
Ideální parametry
Závodní monoposty staví i studenti na vysokých školách. Ti, kteří se rozhodnou pro nějaký inženýrský obor, se můžou zapojit do soutěže Formula Student. V tomto seriálu nyní závodí více než 500 univerzitních týmů ze všech koutů světa. Organizátoři každý rok vyhlásí požadavky pro sestrojení formule. Studenti pak mají rok na to, aby sestavili co nejlepší mašinu. A není to jednoduché. Perfektní formule by měla mít velké zrychlení, spolehlivě brzdit a zároveň být dobře ovladatelná. K tomu musí být levná, spolehlivá a pro technika nabízet nejjednodušší údržbu. Samozřejmě by měla dobře vypadat a pohodlně se řídit. V seriálu Formula Student totiž nevyhrává ten nejrychlejší, ale ten, který postaví ve všech ohledech nejlepší stroj.
Formule z tiskárny
Mezi týmy, které soutěží ve Formuli Student, patří i CTU CarTech složený ze studentů českých univerzit. Vznikl v roce 2007 a o dva roky později představil svoji první mašinu. Od té doby úspěšně v žebříčku stoupá. Loni skončil dokonce na 20. místě z celkových 514 účastníků. Letos v květnu tým představil už šestý závoďák FS.06, který ho může posunout ještě výše. Konstruktéři poprvé využívají technologie 3D tisku, která vůz odlehčí a zvýší jeho spolehlivost. Nižší hmotnost napomůže i akceleraci, která je největším trumfem české stáje. Loňský model s čtyřválcovým motorem Yamaha zrychlil z nuly na stovku už za 3,5 sekundy, díky čemuž obsadil v závodech přední příčky. Možnosti 3D tisku snad zajistí skvělé výsledky i pro letošek.
Velký tým
Parta CTU CarTech v současnou chvíli čítá zhruba třicet lidí a dělí se na dvě skupiny. První z nich se skládá z projektantů, kteří vymýšlí nové vychytávky ve voze, a ve druhé jsou technici, kteří je montují a dohlížejí na jejich hladký chod. Skupiny se zaměřují na určité oblasti, třeba na konstrukci rámu, motoru nebo na bezpečnost. Přidat se může každý, kdo se podobné problematice věnuje při studiu. Aby byla konstrukce maximálně efektivní, spolupracují konstruktéři s mnoha českými i zahraničními firmami, třeba se Škoda Auto anebo německými Festo (strůjci roboklokana, o němž jsme nedávno psali), které nadšeným studentům poskytují technické zázemí.
Hurá na trať
Stavba jednoho vozu zabere několik tisíc hodin a spoustu nervů. A závody jsou ještě dramatičtější. Podle pravidel nesmí formule dočerpávat palivo ani měnit pneumatiky, což znamená, že do cíle jich dojede tak třetina a pár strojů dokonce extrémní zátěž vůbec nevydrží a shoří. Napětí mezi precizností konstruktérů a možnostmi strojů je právě to, co činí formule jedinečnými. Mašiny, jaké jezdí na v seriálu Formula Student, jsou o to zajímavější, že za nimi nestojí velké stáje, ale jen zájem a nadšení.