Vynález parního stroje v 19. století odstartoval technickou revoluci, která bez přestávky trvá až doteď. Pára poháněla mašiny stejným způsobem, jako dnes používáme elektřinu nebo benzin. Stačilo jen zatopit pod kotlem. Ostatně třeba celý Titanic poháněly pouhé dva parní stroje.
Objev Marxe
Dnes už je najdete jen v muzeích nebo častěji ve šrotu. Dovedete si tak představit nadšení plzeňských inženýrů, když na dlouho zavřené vesnické pile našli parostroj starý více než sto let, navíc v perfektním stavu. Tento stroj, tedy Škoda Marx, byl vyroben v roce 1909 v plzeňských závodech. Těžko říct, k jakému účelu byl původně vyroben. Jisté je, že nějaký čas poháněl pilu, ale ještě déle na něj jen sedal prach v opuštěné budově. Před čtyřmi lety se nakonec dočkal restaurování a stal se originálním exponátem v plzeňském vědeckém centru Techmania.
Síla páry
Jak funguje parní stroj? Základ netvoří žádná technika, ale kotelník, který přihazuje uhlí pod kotel. V něm se ohřívá voda a vzniká pára. Ta skrze přehřívač a potrubí míří přímo do válce a následně pak do ventilů. Abychom tedy byli přesní, ventily jsou unikátní řešení právě pro patent zvaný Marx. V běžných parních strojích se používala tzv. šoupátka. Výhodou ventilů je to, že pára nikam neuniká, ale vede zpátky do kotle, kde se sráží zpět do tekutého skupenství. Vodu není třeba tak často doplňovat. Ventil či šoupátko plné natlakované páry nakonec začne tlačit na píst a ten roztočí setrvačník. To je velké kolo, které rozhýbe všechno, co na parní stroj připojíte. A může to být kotoučová pila nebo klidně celá lokomotiva. V Plzni ovšem žádného kotelníka nepotkáte. Kotel se jako jediná část stroje nedochoval a Marxe dnes pohání elektřina.
Silný, ale těžký
Přestože jde o více než sto let starý stroj, nepodceňujte jeho výkon. Marx v plné síle dosahoval výkonu 150 koní, což odpovídá dnešnímu silnějšímu autu. Tak proč nejezdíme pořád na páru? Je to proto, že parní stroje měly nízkou efektivitu. Abyste je rozeběhli, potřebujete opravdu hodně uhlí. Účinnost parního stroje je okolo šesti procent, což znamená, že naprostá většina výhřevnosti uhlí přijde vniveč. U benzinového motoru je účinnost až pětinásobná. A navíc byste stěží pod kapotu dostali přes čtyři metry dlouhý a pět tun těžký stroj.
Pára je paráda
Přestože pára už dnes patří do historie, o to větší má oproti moderním strojům historické kouzlo. Pokud vás zajímá, můžete se o věku páry dozvědět více v plzeňské Techmanii a podívat se přesně, jak stroj šlape. Navíc zde kromě Marxe najdete lokomotivu Všudybylku, obří mašinu o výkonu 1150 koní, která byla ve své době chloubou českého strojírenství. A navíc si poté, co dosloužila, ještě záhrala v několika historických filmech. Pára je prostě paráda!