Krabí kára: Městské auto budoucnosti

Krabí kára: Městské auto budoucnosti
Sdílej
 
Jezdí všemi směry, mění velikost, a pokud se vám nebude chtít řídit, přepnete na autopilota – tak vypadá městský vůz nové generace!

 

 

Když občas vidíte záběry ze světových metropolí, kterými se neustále šinou tisíce aut, taky na vás z toho padá tíseň? Řešením přetížené dopravy jsou městské elektromobily. Jsou tiché a tak akorát malé, aby nezabíraly zbytečně moc místa. Nejaktuálnějším projektem v této oblasti je originální vůz Eoscc2.

Čtyřmotorák

Automobil vznikl v brémské laboratoři DFKI (Německé výzkumné centrum pro umělou inteligenci). Na první pohled jde o klasické městské miniautíčko vhodné leda na nákup do supermarketu. Ve skutečnosti toho ale dovede mnohem víc. V autě jsou hned čtyři elektromotory, z nichž každý ovládá jedno kolo. Kromě toho, že jsou tiché a bez emisí, dovedou navíc jezdit všemi směry. Například je můžete nastavit tak, že se bude vůz točit na místě. Nebo – a to je pro jízdu ve městě rozhodující – můžete kola obrátit o 90 stupňů a jet plynule do strany, aniž byste museli zatáčet. V praxi to využijete hlavně při parkování. Místo složitého najíždění se prostě bokem zařadíte ke krajnici. Vůz díky své postranní chůzi dostal přezdívku „krabí auto“.

 

Auto jako krab: Flexibilní prcek do velkoměsta

Auto jako krab: Flexibilní prcek do velkoměsta

Polohovací vůz

Aby se mohl malý krabík co nejefektivněji pohybovat po městě, umí ještě jednu parádičku. Dovede se jedním pohybem smrštit až o metr. Dělá to tak, že nadzdvihne svoji zadní část. Kabina je přitom navržená tak, že řidič nepřijde ani o píď prostoru. Auto s nadzvednutým zadkem je dlouhé jen metr a půl. To není víc než délka kola nebo malého skútru. Zaparkovat tak můžete opravdu všude. Dokonce i nešikové, kteří dovedou nabourat ještě předtím, než zařadí dvojku, budou moci být v klidu. Automatika dovede díky snímači prostoru a systému kamer vůz zaparkovat sama.

Vize budoucnosti

Vůz Eoscc2 vyvíjí laboratoř přes tři roky. Nyní představila pojízdný prototyp a se čtyřkolým krabem má plány i do budoucna. Příští generace by toho měla umět ještě mnohem víc než ta současná. Autopilot je samozřejmostí. Dále by například na dálnicích měla být auta schopná se na sebe napojovat do jedné souvislé kolony, která pojede optimální rychlostí, zpřehlední zmatenou dopravu a zamezí tomu, aby se přihodilo nějaké neštěstí. Auta v koloně by navíc měla mít schopnost dobíjet si navzájem baterie. Zní to skvěle, co říkáte? My se těšíme, až tyhle silniční korýše uvidíme v akci!

 

EO Smart Connecting Car 2

Délka: 1,5 až 2,5 m

Maximální rychlost: 65 km/h

Výkon: 4 x 4 kW

Batrie: 54 V LiFePO4

Váha: 750 kg



Auto inspirované křivkami matky přírody •  DFKI



Blade: Výroba 3D auta

Blade: Výroba 3D auta

Crabster: Korejská příšera z hlubin

Crabster: Korejská příšera z hlubin

Číňané vykradli Auta od Pixaru (a tváří se jakoby nic)

Číňané vykradli Auta od Pixaru (a tváří se jakoby nic)

Klíčová slova:
auto
 

Články odjinud