Elektrokola jsou už natolik rozšířená, že začíná být obtížné se v nich vyznat. Liší se mnoha parametrech. Tím nejzásadnějším je umístění motoru. Podíváme se proto blíže na to, jaké možnosti existují, v čem se liší a na co se nejlépe hodí.
Nábojový pohon
Pohon elektromotoru, se kterým se setkáte asi nejčastěji, se nazývá nábojový. Jednoduše proto, že je zasazený do náboje jednoho z kol. Pro nezkušené jezdce dodáme, že náboj najdete ve středu výpletu, kde spojuje kolo s vidlicí. Motor můžete umístit do předního nebo do zadního náboje. Motor vpředu se instaluje hlavně do městských kol. Hodí se na silnici a cyklostezky. Pro jízdu do terénu nevyhovuje, jelikož přední kolo podkluzuje a kvůli těžkému motoru je náročné ho odpružit na nerovném povrchu nebo zvednout pro skok.
Přední nebo zadní?
Nábojový pohon u horských kol se proto instaluje dozadu. Díky tomu se lépe chovají v terénu a můžou mít i silnější motor, který by vás při instalaci do předního kola snadno přehodil přes řídítka. Na druhou stranu mají motor i akumulátor umístěný v zadní části kola a můžou trpět přetížením. Nevýhodou je i demontáž v případě defektu. Aby zadní kolo zvládlo otáčky elektromotoru, je připevněné maticí – nikoli rychloupínákem, jak je běžné. Výměna pláště je tak časově náročnější a vyžaduje alespoň základní nářadí.
Středový pohon
Motor ovšem nemusí být jen vpředu nebo vzadu. Může být klidně i uprostřed. To je princip středového pohonu, který představuje alternativu toho nábojového. Je podstatně mladší, ale čím dál populárnější. Motor se umístí do středu kola na místo, kde šlapete. Díky tomu má stroj dobrou rovnováhu a nedochází k přetížení. Liší se i v jízdě. Středový pohon reaguje mnohem citlivěji na vaši jízdu. Nábojový pohon naopak více připomíná jízdu na motorce. Každá rychlost vám kolo rozjede na určitý počet otáček a vaše šlapání se chová podobně jako sešlápnutí plynu u auta.
Jak si vybrat?
Oba typy mají své pro i proti. Nábojový pohon bude vyhovovat těm, kteří si chtějí usnadnit šlapání a jimž nejde tolik o autentický zážitek z cesty. Je také levnější. Středový pohon se naopak díky své přednosti hodí víc na sportovní jízdu a výlety do hor. V současné době proto představuje ideální řešení pro ryzí bajkery. Je skvělé, že i ve světě elektrokol si může vybrat každý.
Více o elektrokolech: