V dnešních metropolích se desítky milionů lidí každý den přesunují do práce, za zábavou, nákupy a domů. Přepravují se osobními auty, autobusy, tramvajemi nebo metrem, ale také pěšky, na kole nebo na koloběžkách. A jejich počet neustále stoupá. Přepravní systémy proto praskají ve švech. Osobní auta čekají v zácpách, v křižovatkách stojí autobusy a vlakové soupravy nestíhají komfortně přepravit všechny pasažéry. Dopravní logiku měst je zapotřebí vyřešit – a proč ne vědecky? Inženýři z technologického institutu MIT vymysleli řešení se sloganem „pomalejší znamená rychlejší“. Skrývá se pod ním zrušení všech semaforů.
Pomalu, ale jistě
Že to nedává smysl? Naopak! Výzkumníci volají po plynulé dopravě, namísto přerušované, kterou vytvářejí semafory. Podle inženýrů by auta měla před křižovatkou zvolnit a bez zastavení pokračovat nižší rychlostí. To znamená, že všichni by jeli pomaleji, ale zároveň by nikdo nestál. Matematické modely mluví jasně: Takový způsob dopravy je časově výhodnější. Jenže jak podpořit řidiče, aby se opravdu chovali zodpovědně?
O čem mluví auta
Nezapomínejte, že je řeč o budoucnosti. Nepočítá se tedy s dnešními auty, ale s vozy vybavenými přesnými senzory a obousměrným komunikačním zařízením. Počítače aut budou vědět o vozech ve svém okolí a podle toho se všechna sehrají tak, aby do křižovatky vjela přesně „na čas“ a nesrazila se. Křižovatky by tak mohly pojmout až dvojnásobný objem dopravy, což by výrazně zvýšilo plynulost provozu.
UI snižuje nehodovost
K dokonalému uskutečnění plánů pánů z MIT zatím chybí poměrně zásadní věc: Běžně dostupné robotické auto. Několik se jich už testuje. Například Google jezdí se speciálně upravenými robotickými verzemi hybridů Lexus RX 450h a Audi A7 dokonce samo dojelo ze San Franciska do Las Vegas. Kromě plynulejší a rychlejší dopravy robotická auta poskytují ještě jednu výhodu: Výrazně vyšší bezpečnost. Za více než 90 % nehod totiž může člověk. Oproti němu má počítač rychlejší reakce a dokáže se nehodám vyhnout nebo zmírnit jejich následky.
Chytrá světla
Dalším krokem směrem k plynulejší dopravě ve městech je chytrá infrastruktura. Semafory jen tak nezmizí, ale můžou být vybaveny kamerami a senzory a propojeny s centrálním řídicím systémem. Kvůli tomu bude možné dynamicky řídit tok aut a předcházet zácpám. Takové systémy už se pomalu začínají uplatňovat dokonce i v Česku. Jsou to například telematické informační tabule v Praze nebo na dálnici D1. Ještě pokročilejší systémy se využívají na supermoderním mostě Øresund spojujícím dánskou Kodaň a švédské Malmö.
Ty máš auto?!
Budoucnost ale může celou situaci otočit naruby. Ve velkých městech lidé přestávají kupovat auta do osobního vlastnictví. Mladí lidé se raději spoléhají na pronájem vozu – takzvaný carsharing. Prostě si skrze mobilní aplikaci najdou nejbližší vůz, mobilem ho odemknou a jezdí, jak dlouho potřebují. Platí za ujeté kilometry nebo využitý čas. Auto pak opět odstaví a víc se o něj nestarají. A co až bude možné si takhle půjčit – nebo rovnou přivolat – robotické auto? Pak poznáte, že skutečně žijete v budoucnosti.
Auto jako elektrárna
Elektromobily jsou budoucnost automobilové dopravy. Věděli jste ale, že můžou posloužit i jako malé elektrárny? Každý elektromobil má totiž místo nádrže obří baterii. Běžný dům z ní můžete zásobovat elektřinou třeba týden nebo i déle. A majitel auta za to navíc dostane zaplaceno.