Pilotem na pár hodin: Jaké to je v leteckém simulátoru?

Pilotem na pár hodin: Jaké to je v leteckém simulátoru?
Sdílej
 
Odletěli jsme Boeingem až do San Francisca. A stálo to za to!

Lákalo by vás vyzkoušet si povolání dopravního pilota? Není problém! V dnešní době stačí spustit jeden z mnoha herních simulátorů na počítači. Je tu ale ještě jedna možnost: Sednout si do simulátoru, který vypadá k nerozeznání od skutečného kokpitu. Věřte, že je to úplně něco jiného.

Profi zážitek

Realistický letecký simulátor znají všichni studenti leteckých škol a piloti. Slouží pro nácvik ovládání stroje a zvládání krizových situací – třeba selhání motoru nebo letu při bouřce či s nefunkční elektronikou. Profesionální simulátor je pořádně drahý a složitý, naštěstí k němu nemají přístup jen kvalifikovaní piloti. I milovníci létání, kteří se skutečným letadlem proletí pouze jako pasažéři, si ho mohou vyzkoušet, a to hned na několika místech. My jsme zašli do centra iPilot na pražském Smíchově. Nabízí zde lety ve strojích Boeingu 737 a Airbus A320.

V papírové stíhačce: Kokpit jako vystřihovánka

V papírové stíhačce: Kokpit jako vystřihovánka

Pilot versus počítač

Po zasednutí do repliky jednoho z kokpitů zjistíte, že ovládání Airbusu a Boeingu se od sebe zásadně liší. Při pilotování Boeingu se každý váš pohyb přímo promítá do chování letadla. Oproti tomu Airbus se spoléhá na počítačovou asistenci. Pokud pohnete ovládáním, systém pohyb vyhodnotí a teprve pak pošle signál letadlu. Při klidném letu o asistenci ani nevíte. Jakmile ale uděláte chybu, tak už se přihlásí. Zatímco Boeing pouze výstražně zabliká, Airbus vám ani nedovolí provést chybný manévr. Samozřejmě se to ale nevztahuje na krizové situace, v nichž pilot může převzít přímou kontrolu u obou výrobců letadel.

Plná kabina

Kvůli bližšímu kontaktu pilota se strojem jsme si vybrali na vyzkoušení Boeing. V kokpitu nás uvítal instruktor Petr, bývalý letecký stevard a zároveň pilot malého letadla. Byli jsme tu tři – já, fotograf Honza a letecký fanda Béda. Petr nám nejprve vysvětlil, co znamenají všechny důležité páky, tlačítka, displeje a ukazatele, a zasvětil nás do základních leteckých pojmů. Pak vždy jednoho z nás posadil do křesla druhého pilota. Šel jsem jako první a musím říct, že jsem měl z řízení respekt. I když to nebylo doopravdy, v autentické kabině jsem se bál, co všechno na mě začne blikat a houkat, když udělám chybu!

Řidičák na Marsu: Projeďte se v simulátoru od NASA

Řidičák na Marsu: Projeďte se v simulátoru od NASA

Z Prahy do Ameriky

Naštěstí to nebylo tak náročné. Petr zadával přesné instrukce, a jakmile mi začalo něco utíkat, chopil se pilotních beranů a situaci napravil. Vzlétli jsme z pražského letiště, udělali si virtuální vzdušnou prohlídku Berounky a zase se vrátili. Napodruhé pilotoval Honza a zkusil let u francouzského města Montpellier. Jako třetí nasedl do Boeingu Béda, sám zkušený pilot na počítači, a ukázal nám San Francisco. Dokonce jsme ho přemluvili, ať proletí pod slavným mostem Golden Gate. V Boeingu! Po tomto akrobatickém kousku jsme měli čas ještě na jeden let. Opět jsem zasedl na místo pilota a vzal kolegy na vyhlídkový let okolo Las Vegas. Tohle všechno včetně instrukcí jsme stihli za dvě hodiny.

Velký zážitek

Posadit se do leteckého simulátoru je skvělá zkušenost. Překvapivě to nebylo tak náročné, jak jsem se myslel. Napoprvé jsem vše sice nezvládl, ale stroj jsem nejenže nezničil, ale řekl bych, že ani virtuálním pasažérům se neudělalo nevolno. Ostatně sám Petr nás ujistil, že létat je jednodušší, než se na první pohled zdá. Bohužel má tenhle zážitek i stinnou stránku, a tou je cena. Let na profesionálním trenažéru stojí podle doby, kterou v kokpitu strávíte, od dvou do více než pěti tisíc. Vyplatí se proto hlavně těm, kteří létání opravdu milují. Ideální pak je, když vzdušným strojům fandíte i s tátou. V tom případě si zážitek z kabiny stoprocentně užijete.

Letecké simulátory na počítači:

Flight Simulator X

Nejznámější simulátor civilního letectví a desátý díl v sérii, kterou začal vyvíjet Microsoft už v roce 1982. Přestože současná verze je už deset let stará, dá se rozšířit o spoustu nových strojů, letišť a efektů. Na internetu najdete i návody pro začátečníky. FSX proto doporučujeme těm, kteří chtějí s létáním začít.

X-Plane 10

Tato série má oproti FSX výhodu, že ji tvůrci stále vyvíjejí. Po grafické stránce nabízí lépe zpracovanou krajinu, ale abyste si ji užili, potřebujete výkonný hardware. Většina hráčů tvrdí, že se obtížněji ovládá.

FlightGear

Pokud si chcete zalétat zadarmo, zkuste otevřenou hru FlightGear. Neustále ji vyvíjí komunita nadšenců. Nabízí realistický letecký model srovnatelný s těmi komerčními, ačkoli je pravda, že oproti nim má horší optimalizaci (občas se zasekne) a ne všechno je úplně dotažené.

Pilotem na pár hodin: Jaké to je v leteckém simulátoru?

Pilotem na pár hodin: Jaké to je v leteckém simulátoru?


Piloti v pantoflích? Velký test leteckých ovladačů

Piloti v pantoflích? Velký test leteckých ovladačů

Letové simulátory a trenažery: Víme o nich všechno!

Letové simulátory a trenažery: Víme o nich všechno!



 

Články odjinud