Ultralighty neboli ultralehká letadla mají hmotnost nanejvýš 470 kilogramů. To není moc. Podobně váží třeba hnědý medvěd, motorka Harley-Davidson nebo koncertní piano. Ultralehká letadla jsou u nás populární a naše země patří k jejich nejuznávanějším výrobcům. Zajímavý kousek s označením UL-39 Albi nyní přišel od studentů Českého vysokého učení technického (ČVUT). Nejde o obyčejné malé letadlo, nýbrž o unikátní vzdušný sporťák.
Ultralight stíhačka?
Velká letadla a stíhačky jsou osazené proudovými motory – to znamená, že proud spalin z motoru pohání stroj směrem vpřed. Pro ultralighty se ale nehodí, protože až na výjimky je těžší než povolená maximální hmotnost pro celé letadlo. Výrobci proto nejčastěji používají pohon s vrtulí na čumáku. Letoun UL-39 Albi pracuje na odlišném principu. Základ tvoří čtyřdobý spalovací motor ze sportovního motocyklu BMW S1000RR, jehož váha je necelých 60 kilogramů. Doplňuje ho ventilátor, který urychluje vzduch a vypouští ho ze zadní části trupu ven. Letoun má tak silnější tah než běžné ultralighty a blíží se svým chováním proudovému motoru. Jeho rychlosti je až 340 km/h a unese dvoučlennou posádku.
Albi: Sedmnáct let příprav
UL-39 Albi před pár týdny úspěšně absolvoval svůj první vzlet z Letiště České Budějovice. Tomu ale předcházelo 17 let vývoje, na němž se podílela více než stovka studentů Ústavu letecké techniky ČVUT společně s konstrukčními firmami LA Composite a Jihlavan Airplanes. Konstrukce letadla vychází z proslulého lehkého bitevního letadla L-39 Albatros z dílen Aero Vodochody.
Sci-fi plastelína
Na rozdíl od Albatrosu je celé Albi postavené z kompozitů, tedy z moderních materiálů, které jsou zároveň velmi lehké i pevné. Kompozity jsou různé látky, které se spojí a tím získají nové jedinečné vlastnosti. V tomto případě jde o uhlíkové prepregy, tedy předpřipravené kompozity napuštěné pryskyřicí. Zatímco běžný kompozit musíte před použitím impregnovat, což je složité a vyžaduje to speciální laboratoř, prepreg stačí rozbalit a rovnou ho můžete začít tvarovat.
Studenti staví pro fandy i vojáky
Ultralight a jeho inženýři před sebou mají ještě dlouhou cestu, než začnou Albi vyrábět ve velkém. Nyní je čekají testy bezpečnosti pohonu a pilování parametrů, aby byl stroj maximálně účinný. Pokud se vše podaří, budou moci tvůrci nabídnout fandům unikátní stroj, ve kterém se i víkendoví letci budou cítit jako ve stíhačce. Nabízí se i vojenské využití. Je možné, že o Albi projeví zájem armáda pro výcvik pilotů. Takže pokud někdy přemýšlíte nad tím, co se budete jednou učit na vysoké škole, může to vypadat i takhle – postavíte stíhačku!
UL-39 Albi
Rozpětí křídel: 7,2 metru
Délka: 7,5 metru
Výška: 3 metry
Váha: 320 kg
Nejslavnější česká vojenská letadla
Aero L-39 Albatros
Stroj, podle kterého vznikl ultralight UL-39 Albi, se zrodil v roce 1968 ve Vodochodech. Kvůli moderním technologiím a skvělé obratnosti se stal jedním z nejoblíbenějších cvičných letounů na světě. Zahrál si dokonce v bondovce Zítřek nikdy neumírá. Nyní ho nahradila modernější Alca, přesto ale Albatros stále slouží ve více než čtyřicítce zemí.
Avia B.534
V roce 1933 poprvé vzlétl legendární stíhací dvojplošník Avia. Ačkoli technologicky zastarával už v době, kdy ho československá armáda začala zařazovat do výzbroje, vynikal vysokou rychlostí a snadnými manévry. Po české kapitulaci padl do rukou nacistů, kteří několik set zabavených strojů používali jako výcvikové letouny. Velké množství také darovali fašistům z Bulharska nebo Chorvatska.
Letov Š-16
V pražských Letňanech se nachází závod Letov. Mezi jeho nejslavnější stroje patří bombardér Š-16. Poprvé vzlétl v roce 1926 a vzbudil zájem i v zahraničí. Kromě Československa sloužil v Turecku nebo v Lotyšsku. Podíval se též do Japonska při zkušebním letu z Prahy do Tokia. Dílna v Letňanech v současnosti vyrábí dveře a interiéry do letadel Airbus nebo Boeing.
Více o letadlech najdete tady