Jak má vypadat vrtulník blízké budoucnosti? Armáda má jasno. V porovnání se současnými stroji by měl být minimálně o polovinu rychlejší, obratnější a spolehlivější. Vojáci kladou důraz i na jednodušší údržbu, pohodlnější pilotování, vyšší nosnost, delší dolet a ekologičtější provoz. Takové podmínky splňují dva stroje, které se nyní testují a brzy vzlétnou na zkušební lety.
Spolupráce gigantů
První helikoptéra vzniká ve spolupráci dvou tradičních leteckých výrobců. Prvním je Boeing, tvůrce AH-64 Apache, druhým pak Sikorsky, který vyvinul legendární UH-60 Black Hawk. Výsledek jejich spojení má název SB-1 Defiant. Jeho přednostmi by měla být ovladatelnost, obratnost a bleskové zrychlení. Kromě čtyř členů posádky se do něj vejde 12 vojáků.
Dvouvrtulák
Defiant má koaxiální rotory. To znamená, že hlavní vrtule jsou umístěné nad sebou a točí se proti sobě. Přináší to hned několik výhod. Helikoptéra má lepší stabilitu, snáze se s ní manévruje a kvůli dvěma vrtulím uveze více nákladu s nižší spotřebou paliva. Nevýhodou je složitost systému a náchylnost k poruchám. Proto ho dnes používá jen ruský výrobce Kamov – ačkoli první návrh na stroj s koaxiálními rotory vznikl už v roce 1859.
Konvertoplán
Druhého kandidáta na armádní helikoptéru budoucnosti připravuje texaská Bell Helicopter. Stojí například za modelem OH-58 Kiowa – jedním ze symbolů války ve Vietnamu. Nový stroj nazvaný V-280 Valor má také dvě vrtule, nikoli ale nad sebou, nýbrž vedle sebe. Takovýmto letounům se říká konvertoplány. Při vzletu nebo přistání pilot otočí vrtule nahoru, při letu se pak sklopí dopředu. Valor má předchůdce v modelu V-22 Osprey, který už několik let americká armáda používá.
Kdo se prosadí?
Nový konvertoplán by měl vynikat zejména v rychlosti (až 520 km/h) a doletu (až 3900 km na jednu nádrž). I při náročných misích, kdy je spotřeba paliva větší, doletí až 1500 km daleko. Oproti současným Black Hawkům tak létá bezmála dvojnásobnou rychlostí a pokryje více než dvojnásobnou oblast. Uveze 11 vojáků nebo přes 5 tun nákladu. Který z vrtulníků uspěje? Nechme se překvapit – odpověď bychom měli znát příští rok. Už dnes ale víme, že vrtulníky a stroje spojující vlastnosti letadel a helikoptér budou hrát ve vzdušných silách čím dál větší roli.
Nejlepší helikoptéry dneška
USA: Boeing AH-64E Apache
Vrtulník Apache slouží americké armádě už třicet let. Inženýři ho neustále vylepšují, takže současná, v pořadí pátá verze nabízí moderní vybavení. Patří mezi ně pokročilá digitální komunikace, řídicí centrála pro drony či možnost plnohodnotně pilotovat stroj jen podle dat na přístrojích – aniž byste se museli podívat z kabiny.
Evropa: Airbus Tiger
Nejlepší evropská helikoptéra se zrodila ve francouzsko-německé spolupráci. Původně měla sloužit v boji proti tankům pro případ, že by Evropu chtělo ohrozit Rusko. Nakonec vznikl víceúčelový útočný vrtulník. Tiger patří k nejspolehlivějším a zároveň technicky nejpokročilejším strojům dneška. Pro nepřítele je nesmírně těžké zachytit ho na radaru, a když se mu to podaří, musí prorazit trup z extrémně odolné sloučeniny kevlaru, hliníku a titanu.
Čína: CAIC Z-10
První čínský vojenský vrtulník Z-10 poprvé vzlétl v roce 2003. Konstrukci navrhla pro Čínu ruská společnost Kamov. Ve vývoji pomáhali i evropští výrobci, jelikož Číňané mají dlouhodobě problémy se spolehlivou výrobou špičkových technologií. Po vleklých problémech se ale zrodil vrtulník, který patří k těm nejlepším na světě.
Více o moderních vynálezech najdete tady
Muzeum ve Špýru II. - Vrtulník MI-8 a Antonov 22 • Zdroj: ABC