O autě, které může stejně tak dobře jezdit po silnicích jako plachtit po nebi, snili už vaši tátové a dědové. Zhmotnění jejich snů nyní zažijete vy. Americká firma Terrafugia, která se už deset let věnuje vývoji létajícího auta, dostala jako první v historii zelenou pro jeho prodej.
Ultralight na kolech
Federální letecká správa je úřad, který dohlíží na dění ve vzdušném prostoru Spojených států. Ať už chcete založit velkou leteckou společnost nebo se jen občas prolétnout v malém stroji, musíte od něj dostat povolení. A právě Federální letecká správa schválila použití létajícího auta Terrafugia Transition v kategorii ultralehkých letounů. Pro let mu stačí lehký letecký motor Rotax 912, který stroj pohání i na silnici. Tento model motoru používá řada ultralightů, sportovních letadel a velkých dronů.
Řídit nebo létat?
Jelikož je Transition letoun a automobil v jednom, musel splnit řadu podmínek pro letecký provoz i jízdu ve veřejné dopravě. Problémy měli konstruktéři například s hmotností. Letadlo kategorie ultralight musí být co nejlehčí, vůz však musí splňovat mnoho bezpečnostních kritérií (například airbagy), které jeho váhu zvyšují. Letecká správa nakonec vyšla inženýrům vstříc a udělila stroji výjimku – může vážit o půl metráku víc než běžné ultralehké letouny. Transition kvůli tomu obsahuje vše potřebné pro legální let i jízdu po silnici. S pilotním a řidičským průkazem tak budete moci poprvé v historii svobodně plachtit po nebi v létajícím autě a z letiště v něm pak odjet domů.
Sto let čekání
Firma Terrafugia nyní Transition dokončuje a slibuje, že v roce 2018 bude připravený k prodeji. Na létající auto jsme přitom čekali skoro sto let. První takové vozítko sestrojil už v roce 1917 americký vynálezce Glenn Curtiss. Dokázal ho sice odlepit ze země, doopravdy ale nikdy nevzletělo. Krátce po něm se do nápadu spojit vůz a letoun zamiloval i jeden z otců moderních aut Henry Ford. Několik let experimentoval s malými letadélky, ovšem neúspěšně.
Drsné experimenty
Během posledního půlstoletí se objevil bezpočet hybridů letounů a aut. Většinou šlo o rozpačité pokusy, které se sestávaly z leteckých křídel přivařených ke karoserii sportovního auta. Vzlety dopadaly často i tragicky jako v případě vozu AVE Mizar. Jeho tvůrce Henry Smolinski ho složil z vozu Ford Pinto a křídel letounu Cessna Skymaster. Hybrid se sice vznesl, ale při letu od auta odpadla křídla a experiment skončil tragédií. Doposud se zkrátka létajícím autům dařilo jen ve sci-fi filmech jako Blade Runner nebo Pátý element. Dočkáme se konečně změny?
Terrafugia Transition
Délka při letu: 6 m
Rozpětí křídel: 8 m
Délka se složenými křídly: 5,7 m
Šířka se složenými křídly: 2 m
Max. rychlost letu: 185 km/h
Max. rychlost jízdy: 110 km/h
Výkon motoru: 100 koní
Váha: 700 kg
Konkurence ze Slovenska
Futuristické dopravní prostředky nevznikají jen v Americe. Důkazem je slovenské létající auto Aeromobil. První projekt vznikl v Bratislavě už v roce 1989. Po letech návrhů a testů se přišel funkční prototyp – přesněji už třetí. Aeromobil zabere na silnici stejně místa jako minibus nebo malá dodávka. Když stisknete tlačítko, roztáhne křídla a vzlétne. Tvůrci chtějí, aby byl Aeromobil v roce 2017 v prodeji, tedy ještě dříve než Terrafugia. Uvidíme, kdo nakonec nabídne létající auto jako první!