Takových simulací využili například vědci z projektu Village Ecodynamics, který probíhal v Novém Mexiku a Coloradu. Na počátku zkoumali rozsáhlá území, která mezi lety 600–1760 našeho letopočtu obývali takzvaní puebloví indiáni. Zajímalo je především, jak indiáni ovlivňovali své prostředí a zároveň jak toto prostředí ovlivňovalo je.
Získávání informací pro vytvoření simulace zahrnovalo také terénní práce a analýzu poznatků z předchozích výzkumů. Tato data potom odborníci využili pro vytvoření počítačem generované, zeměpisně přesné krajiny. Vědci pak sledovali, jak v tomto prostředí virtuální obyvatelé reagovali na různé změny klíčových proměnných, jako je velikost populace nebo úhrn srážek.
Počítače pomáhají archeologii
Počítačové simulace archeologům pomáhají v dosažení hlavního cíle oboru, kterým je porozumění dané kultuře, jejím zvykům i způsobům, jakými se vypořádávala s nevypočitatelnými nástrahami přírody.
Ve videu se můžete podívat, co všechno obnáší práce na archeologickém výzkumu v americkém Crow Canyon Archeological Center, kde se projekt Village Ecodynamics uskutečnil. Zdejší vědci studují hlavně rozsáhlá území obývaná americkými indiány v různých časových obdobích.
O tom, jak se dá takových počítačových simulací využít při odpovídání na výzvy klimatických změn, si můžete přečíst v ábíčku 4/2017.