Koncern BMW se rozhodl zahrát si na technologického vizionáře. Už od začátku roku zveřejňuje v rámci projektu Vision Next 100 svoje představy vozidel pro nové tisíciletí. Čtete--li nás pravidelně, možná si vzpomenete na koncepty Rolls-Royce a Mini, o kterých jsme už psali. Nově se k projektu přidala i motocyklová divize BMW. Odhalila fantastickou motorku, na které nás mrzí jenom to, že ji nemůžeme hned mít doma.
Pocit svobodné jízdy
V čem je představa motocyklu zítřka od BMW revoluční? Především ve spojení samořízení a požitku z jízdy. Konstruktéři předpokládají, že do dvaceti let bude většina vozidel jezdit bez řidiče. Auto bude navigovat počítač a lidé se budou vozit jako pasažéři. Motorka si ale chce zachovat ducha svobody. Tempo a směr bude udávat řidič jako doposud – zároveň s sebou ale poveze digitálního spolujezdce, který zakročí vždy, když udělá člověk chybu. Také bude umět dorovnávat neobratné řízení a proměnit ho v hladkou jízdu.
Nikdy se nepřeváží
Tvůrci konceptu si také představují, že motorka budoucnosti nebude potřebovat stojan. Součástí digitálního spolujezdce je totiž vyvažovací systém. Měl by vám zaručit, že se motorka nepřeváží a nespadne na stranu. A to ani při chybném manévru za jízdy, ani při zastavení! Takové řešení by mohlo zaujmout jak začátečníky, kterým odpustí spoustu chyb a pomůže s učením, tak zkušenější řidiče – těm zase poskytne nevídaný pocit jistoty.
Tradiční střih, nové funkce
Přestože na první pohled byste to poznali jen těžko, koncept stroje budoucnosti se inspiruje vůbec prvním motocyklem z dílen BMW (šlo o model R32 z roku 1923). BMW původně konstruovalo letecké motory. Po první světové válce však mělo zakázáno je vyrábět, a tak se dalo na motorky. Trojúhelníkový rám a umístění motoru u konceptu odpovídá proporcím staré mašiny. Kromě toho se ale navíc umí natahovat a smršťovat. Na řídítkách si můžete rám zkrátit, abyste mohli třeba ve městě pohodlně zatáčet. Naopak na rovince si rám prodloužíte pro nízký posed a dynamickou jízdu.
Chytré motobrýle
Sci-fi motorku BMW Vision Next 100 lze díky bezpečnostním systémům řídit bez přilby. Zato k ní bude neoddělitelně patřit plastové hledí. Nebude jen chránit zrak před větrem a deštěm, poslouží i jako chytré brýle. Pokud řidič sleduje cestu před sebou a neděje se nic výjimečného, budou dokonale průhledné. Pouze v případě, že bude hrozit nebezpečí, nebo si řidič sám vyžádá nějaké informace, se v dolní třetině brýlí objeví mobilní verze digitálního spolujezdce. K navigaci v chytrých brýlích budou sloužit oči. Pohledem nahoru aktivujete záběry z kamer na zádi motorky. Pohled dolů aktivuje menu a dva pohledy dolů zapnou navigaci. Displej také ukazuje náklon motorky a radí vám, jak stroj co nejefektivněji ovládat. Řekněte sami – nechtěli byste se na takové motorce projet?
Nejžhavější koncepty motorek
Stroj blízké budoucnosti – Audi RR
Německá automobilka Audi nemá s motorkami nic společného. Přesto ve spolupráci s designérem Damienem Vizcarrou připravila svou vizi motocyklu budoucnosti. Audi RR by mělo kombinovat spalovací motor s elektromotorem. Víc než technicky je ale stroj zajímavý vzhledově. Oproti BMW to není takové sci-fi, zato je možné, že motorky s podobným designem se opravdu brzy dočkáme. Nejspíš nebude od značky se čtyřmi kruhy, mohla by ale vzniknout jako italské Ducati, které pod koncern Audi patří.
Elektromotorka pro drsňáky – Zvexx
Parta švýcarských motorkářů se rozhodla, že změní pověst elektromotorek coby vesnických vozítek a sestrojí ďábelský stroj. Jako každý elektromotor vyniká Zvexx hlavně zrychlením. Z nuly na 80 km/h to rozjede za tři vteřiny. Tvůrci v současné době hledají způsob a prostředky na to, aby mohli začít motorku vyrábět ve velkém. Než se tak stane, můžete Zvexx zahlédnout, jak sviští po silnicích okolo Ženevského jezera.
Agresivní styl – Husqvarna Vitpilen 701
Z našeho výběru je právě tento koncept nejblíže sériové výrobě. Švédská Husqvarna představila motocykl Vitpilen jako koncept před pouhým rokem. Jelikož nadchnul fanoušky a od odborníků posbíral řadu designových cen, putuje rovnou do výroby. Vzhled navrhlo rakouské studio KISKA, které je známé hlavně agresivním designem motorek KTM.
Metropolitní paráda – Yamaha 04GEN OK
Jak budou vypadat skútry za deset let? Nejspíš jako nový koncept Yamaha. Japonská značka ho představila na veletrhu motorek ve Vietnamu. Futuristickou řadu GEN vymýšlí Yamaha už čtvrtým rokem. Najdete v ní i tříkolku nebo elegantní invalidní vozík s elektromotorem. První opravdová motorka z řady GEN pak nabízí design z průsvitných plastů a pohodlí pro stylovou městskou jízdu v duchu 21. století.
Virtuální bestie – Digimoto
Jak postavit motorku pomocí virtuální reality? Zeptejte se Christiana Zanzottiho, autora konceptu Digimoto. Tahle motorka vznikla digitalizací modelu BMW R 1200 R. Zanzotti ho spolu se svým týmem rozebral a každý díl pečlivě naskenoval do počítače jako 3D model. Virtuální modely pak vývojáři přetvořili podle svého vkusu a nechali vyrobit. Jejich funkčnost a jízdní vlastnosti průběžně testovali na počítačové simulaci s VR přilbou na hlavě.