Letecká dílna Boom Technology sdružuje partu zkušených inženýrů z oblasti aeronautiky. Podíleli se například na vývoji Boeingu 787, stíhačky F-22 Raptor nebo raket pro NASA a SpaceX. Nyní je stmelil společný cíl – touha sestrojit nadzvukové letadlo, v němž budete moci cestovat nevídanou rychlostí a přitom bezpečně.
Už je na světě
Nápad zaujal i majitele letecké společnosti Virgin, britského miliardáře a dobrodruha Richarda Bransona. Tento letecký magnát mimo jiné založil laboratoř The Spaceship Company, která se věnuje vývoji experimentálních letounů. Nyní se bude podílet i na vývoji a testování nadzvukového stroje Boom. Na letišti v americkém Denveru byl představen první prototyp s označením XB-1. Představuje menší testovací verzi dopravního letadla, které by mělo vrátit nadzvukové stroje zpět do flotil aerolinek.
Fáze testů
Velké letadlo Boom má mít rozpětí křídel 18 metrů, kapacitu 55 pasažérů a dolet až 16 700 km. To je zhruba jako z Prahy na Nový Zéland. Nadzvukový letoun XB-1 má stejný tvar i konstrukci – je ovšem zmenšený na třetinu. V příštím roce ho čeká série pokusných letů na Edwardsově letecké základně v Kalifornii. Základnu využívá hlavně americká armáda k testování nových vojenských letounů, tudíž lze předpokládat, že i americké letectvo vkládá do projektu velké naděje.
Naplní očekávání?
Blake Scholl, zakladatel dílny Boom tvrdí, že šedesát let po sestrojení prvního nadzvukového motoru stále létáme stejnou rychlostí jako v roce 1960. A chce to změnit. Při zmínce o stroji Concorde, který se již před lety neúspěšně snažil prosadit nadzvukovou rychlost v civilním letectví, vyzdvihuje současnou technologii. Na rozdíl od Concordu má Boom využít nejmodernější poznatky v aerodynamice, efektivní a šetrné motory a kompozitní materiály. To vše má umožnit levné, spolehlivé a zároveň skoro třikrát rychlejší cestování než v běžných dopravních letadlech. Uspěje se svou vizí? Nechme se překvapit na výsledky testů v příštím roce!
Boom XB-1
Posádka: pilot a pasažér
Cestovní rychlost: 2335 km/h
Délka: 21 m
Rozpětí křídel: 5 m
Váha: 6100 kg
Dolet: 1852 km
Neúspěšný experiment Concorde
Nejslavnější nadzvukový letoun pro civilní účely poprvé vzlétl v roce 1969. Vznikl ve spolupráci britského výrobce BAC a francouzského Sud Aviation. Dokázal létat podstatně rychleji než běžná letadla a světové aerolinky o něj okamžitě projevily zájem. Během pár let ale nadšení zmizelo. Aerolinky zjistily, že Concorde má obrovskou spotřebu paliva a provází ho technické problémy. Do toho jim americká letiště zakázala vstup kvůli hluku při aerodynamickému třesku. Technická závada způsobila i velkou leteckou katastrofu v roce 2000. Concorde se však udržel v provozu až do roku 2003, byť spíše jako kuriozita než jako obvyklé civilní letadlo. Ještě dodáme, že s civilním nadzvukovým strojem ještě před Concordem experimentoval i sovětský Tupolev. Vývoj modelu Tu-144 však kvůli nákladnému provozu po několika letech ukončil.