Tunel pro lodě? Proč ne!

Tunel pro lodě? Proč ne!
Sdílej
 
Norští inženýři ze státní firmy Kystverket chtějí mezi dvěma fjordy vybudovat tunel. Tunel pro lodě. Zálivy jsou odděleny pouze necelými dvěma kilometry poloostrova Stadlandet. Nejlepší místo bysme měli, jak ho ale provrtat?

Jak postavit tunel

Podle návrhu povede 1700 metrů dlouhý tunel skrz pevninskou šíji 335 metrů vysokou. V první fázi dvě skupiny horníků prokopají pevninu z obou stran úzkým tunelem. Jakmile se potkají uprostřed, začnou tunel rozšiřovat a zpevňovat jeho strop stříkaným betonem. Teprve po ustanovení pracovních koridorů začne pořádná kopáčská legrace.

Stroje začnou odstraňovat spodní vrstvy, v několika postupných vrtech. V podstatě vykopou pět tunelů, než se podlouhlá prostora rozšíří na požadovaných 36 metrů na šířku a 49 metrů na výšku.V průběhu čtyřletých výkopových prací dovnitř nepronikne mořská voda. Na uzdě jí budou držet kamenné "zátky" - skalní stěny téměř tři metry široké na obou koncích tunelu. Ve finále budou zrušeny a tunel zaplaví dvanáct metrů vody. Podívejte se, jak se bude tunelem plout.

Tunel pro lodě? Proč ne! •  Wikipedia

Lodě v tunelu: Jak se prokopat mezi fjordy

Lodě v tunelu: Jak se prokopat mezi fjordy

ABC TV: Lodě z Hry o trůny: Jak se staví repliky pro film

ABC TV: Lodě z Hry o trůny: Jak se staví repliky pro film

Globální semenná banka: Nejbezpečnější trezor na světě

Globální semenná banka: Nejbezpečnější trezor na světě

Jet Capsule: UFO přistane na hladině!

Jet Capsule: UFO přistane na hladině!

Klíčová slova:
architektura, tunel, loď
 

Články odjinud