S nejrůznějšími více, čí méně reálnými koncepty létajících motocyklů, aut (že se staví i na SLovensku jsme psali tady) nebo dronů pro osobní přepravu (na jeden jsme se zaměřili v tomto článku) se v poslední době doslova roztrhl pytel. Realita je však taková, že málokterý z těchto odvážných projektů se podaří dotáhnout do konce, kterým by měl být plně funkční a prodejný stroj.
Jako na čtyřkolce
AirQuadOne. Ponděkud podivné jméno tohoto osobního leteckého quadu má svoji logiku. Při bližším pohledu totiž připomíná čtyřkolku. A to hlavně způsobem, jakým se na něm sedí. Místo čtyř kol má však čtyři páry motorů s vektorovatelným tahem, kterými se řídí. Stoupání, případně "vis ve vzduchu" zajišťují další dva páry uchycené na pevno.
Létat s pilotem i bez
Neva Aerospace, která za tímto projektem stojí se chystá vyrábět verzi pilotovanou přímo i verzi řízenou na dálku. Pilotovaná bude určena pro bezpečnostní složky, přepravu osob i pro zábavu a na dálku řízená zase bude moci nést náklad až 100kg. Maximální letová výška bude zhruba 900 metrů a cestovní rychlost až 80 km/h.
Nabíjení jako u elektroaut
Výdrž AirQuadOne by se měla pohybovat mezi dvaceti až třiceti minutami letu. To skutečně není na dlouhé cestování, výrobce však myslel i na to! Produkční verze má být kompatibilní s nabíjecími stanicemi pro elektromobily a to jak těmi klasickými "zásuvkovými", tak i chystanými indukčními. Takže, až vám na cestě dojde šťáva, můžete přistát třeba vedle Tesly, dobít baterie a pak stylově odletět.
AirQuadOne: Tak kde to vázne?
Jak už jsme psali na začátku článku, málokterý podobný projekt se podaří dotáhnout do podoby, kdy se alespoň začne s letovými testy. Limitujícím faktorem jsou baterie. U stroje, který má létat je totiž na rozdíl o elektromobilu potřeba energie i na to, aby se jen udržel na místě ve vzduchu. Elektroauta mají taky výhodu v rekuperaci energie při brzdění. Dokud tedy nebudou k dispozici baterie s odpovídající kapacitou, tak bude dolet podobných strojů dost limitován. Vývoj sice postupuje neustále dopředu, ale zatím není na trhu baterie, která by byla levná, spolehlivá a měla významně větší kapacitu, než ty současné.
Přečtěte si také: