AirQuadOne: Létající čtyřkolka

AirQuadOne: Létající čtyřkolka
Sdílej
 
V souvislosti s International Paris Air Show byla představena létající čtyřkolka! I tak by se dal přeložit název této poletuchy, který výrobce v originále pojmenoval AirQuadOne.

 

S nejrůznějšími více, čí méně reálnými koncepty létajících motocyklů, aut (že se staví i na SLovensku jsme psali tady) nebo dronů pro osobní přepravu (na jeden jsme se zaměřili v tomto článku) se v poslední době doslova roztrhl pytel. Realita je však taková, že málokterý z těchto odvážných projektů se podaří dotáhnout do konce, kterým by měl být plně funkční a prodejný stroj.

Jako na čtyřkolce

AirQuadOne: Létající čtyřkolka •  Neva Aerospace

AirQuadOne. Ponděkud podivné jméno tohoto osobního leteckého quadu má svoji logiku. Při bližším pohledu totiž připomíná čtyřkolku. A to hlavně způsobem, jakým se na něm sedí. Místo čtyř kol má však čtyři páry motorů s vektorovatelným tahem, kterými se řídí. Stoupání, případně "vis ve vzduchu" zajišťují další dva páry uchycené na pevno.

Létat s pilotem i bez

Je libo do divočiny? S AirQuadOne to není problém. Snad se dostanete i zpátky! •  Neva Aerospace

Neva Aerospace, která za tímto projektem stojí se chystá vyrábět verzi pilotovanou přímo i verzi řízenou na dálku. Pilotovaná bude určena pro bezpečnostní složky, přepravu osob i pro zábavu a na dálku řízená zase bude moci nést náklad až 100kg. Maximální letová výška bude zhruba 900 metrů a cestovní rychlost až 80 km/h.

Nabíjení jako u elektroaut

Skica AirQuadOne •  Neva Aerospace

Výdrž AirQuadOne by se měla pohybovat mezi dvaceti až třiceti minutami letu. To skutečně není na dlouhé cestování, výrobce však myslel i na to! Produkční verze má být kompatibilní s nabíjecími stanicemi pro elektromobily a to jak těmi klasickými "zásuvkovými", tak i chystanými indukčními. Takže, až vám na cestě dojde šťáva, můžete přistát třeba vedle Tesly, dobít baterie a pak stylově odletět.

AirQuadOne: Tak kde to vázne?

Vžum! Budeme nám tohle létat nad hlavami? •  Neva Aerospace

Jak už jsme psali na začátku článku, málokterý podobný projekt se podaří dotáhnout do podoby, kdy se alespoň začne s letovými testy. Limitujícím faktorem jsou baterie. U stroje, který má létat je totiž na rozdíl o elektromobilu potřeba energie i na to, aby se jen udržel na místě ve vzduchu. Elektroauta mají taky výhodu v rekuperaci energie při brzdění. Dokud tedy nebudou k dispozici baterie s odpovídající kapacitou, tak bude dolet podobných strojů dost limitován. Vývoj sice postupuje neustále dopředu, ale zatím není na trhu baterie, která by byla levná, spolehlivá a měla významně větší kapacitu, než ty současné.

Přečtěte si také:

Drony točí! 5 míst na fantastické video

Drony točí! 5 míst na fantastické video

Auta Mini-Z: Prťaví divočáci

Auta Mini-Z: Prťaví divočáci

Ve stínu sopky: Nejvzácnější nosorožec na světě

Ve stínu sopky: Nejvzácnější nosorožec na světě

Ryby ve vzduchu: Volné jako pták?

Ryby ve vzduchu: Volné jako pták?

Klíčová slova:
technika, doprava, vznášedlo, AirQuadOne
 

Články odjinud