Žijeme v době technologických zázraků. Na zápěstí máme chytré hodinky, mobilní telefon dokáže reagovat na náklon ruky a monitor od počítače? Ten už umí mnohem více, než pouze zobrazovat grafiku. Model Z301CT z řady Predator od Acer sleduje pohyb očí uživatele. Monitor zkrátka monitoruje, kam se díváte. Za všechno může švédská technologie Tobii, která je do třiceti palcového Z301CT integrována. Pár dní jsme testovali v nejrůznějších aplikacích, jak to funguje.
Pořádný monitor
Přestože je největším tahákem monitoru právě sledování očí, neměli bychom zapomínat, že jde o solidně vybavený herní monitor. Acer ho představil na lednové výstavě CES v Las Vegas, kde vzbudil pozornost rozlišením 2560x1080, svým zakřivením, podporou technologie G-Sync pro plynulé překreslování obrazu a vynikajícími pozorovacími úhly. Tohle je monitor, který chce každý hráč domů.
Oči místo myši
Ale pojďme k samotnému ovládání pohledem. Technologie byla do nedávna používána pouze v laboratořích a výzkumu, ale její cenová dostupnost již klesla, a tak se dostává k nám do domovů. Funguje poměrně jednoduše. Na spodní hraně monitoru je umístěna kamera a infračervené senzory. Ty podsvěcují zespoda oči a odraz světla v panenkách snímá kamera a pomocí složitých algoritmů přenáší pohyby očí na kurzor na monitoru. Nemusíte mít tedy ruku na myši a monitor si prostě a jednoduše prohlížíte – a obraz reaguje. IR podsvícení není na překážku, prakticky ho nevnímáte (podobně, jako při práci nebo hraní nevíte o tom, že na vašem monitoru je rozsvícená LEDka indikující jeho zapnutí).
Kancelářská práce
Základní pohyb kurzoru skutečně funguje docela dobře. Kamera drží vaše oči svědomitě a přesně, dokonce si je dokáže najít i poté, co od monitoru odejdete a po návratu umístíte hlavu do přibližně stejné vzdálenosti jako před tím. Kalibrace a citlivost celého ovládání se nastaví během chvíle, ale jak brzy zjišťujeme, třeba pro práci v textovém editoru není ovládání příliš přesné a kurzor nečekaně přeskakuje nebo odskakuje mezi řádky. Prohlížení webových stránek je oproti tomu příjemné – internet si vážně jen prohlížíte.
Podívejte se na hry!
Stejně jako jakákoliv jiná technologie, nachází sledování pohledu uplatnění ve videohrách. Ty jsou ze své podstaty ideálním testovacím polem pro jakoukoliv novou ovládací periferii. Pro Tobii je k dispozici řada vlastních her a ovládání pohledem je integrováno i do moderních titulů jako je Deus Ex: Mankind Divided, Assassin‘s Creed Syndicate? Dying Light, Soma nebo Elite: Dangerous. V takových hrách má ovládání pohledu jen zpestřující roli, proto jsme se soustředili na ty kousky, které jsou přímo pro Tobii navržené a nejlépe ukazují sílu technologie.
Do rytmu panenek
Postupně jsme vyzkoušeli kolem desítky titulů. Začali jsme jednoduchými hříčkami a skončili u produkčně vyzrálejších kousků. Postupem času začalo být jasné, že ovládání pohledem si vyžaduje specifický přístup k hernímu obsahu. Třeba v rytmické Beatshot jsme museli pohledem „skákat“ po vysvícených obrazcích do rytmu hudby (za rytmické skákání pohledem dostáváte body). Bodované terče nejsou příliš malé (kvůli přesnosti pohledu), ale zase se rychle mění, takže si naše oči pěkně zacvičily. Podívejte se na naše video!
Slepota v podzemí
Propracovanější zážitek připravila Glimpse of Fear, hororové 3D dobrodružství odehrávající se v jeskynním systému hluboko pod povrchem země. Hra kombinuje pohybové šipky na klávesnici společně s rozhlížením s pomocí očí – a funguje to dobře! Na problém jsme ale narazili při rychlých pohybech očí – jakmile jsme se chtěli rychle otočit, kamerka panenky občas ztratila nebo provedla pohyb o zlomek sekundy později. V momentech, kdy vše fungovalo správně, jsme se skrz pozorné sledování herní plochy dostali do hry natolik, že jsme se skutečně i lekali při objevení duchů a v nečekaných situacích.
Překrásná zahrada
Největší zážitek z nové technologie ale přinesla logická adventura Pavilion. Přitom není 3D, ale 2D! Doslova sledujete rozsáhlý ručně malovaný svět připomínající exotickou a trochu zapomenutou zahradu obřích bytostí a pohledem provádíte hrdinu od jedné brány k druhé. Vtip je v tom, že hrdina běží jen tam, kde se rozsvítí světlo – a to rozsvěcujete upřeným pohledem. Na zapínání a vypínání světel je postavena spousta hádanek, které je radost řešit, protože se na herní plochu dobře dívá a v reproduktorech zní jemná uklidňující doprovodná hudba. Pavilion vyšla i na Windows, ale s Tobii jsme si jí užili více, než při hraní na klávesnici a myši.
Zajímá vás hardware? Mrkněte sem:
Stojí to za to?
Jak jsme po několika dnech zkonstatovali, sledování pohybu očí umí být pro ovládání počítače praktickou a zábavnou pomůckou. Zároveň jsou jasně cítit mezery, které musí technologie ještě vyplnit – především přesnost zaměření očí a rychlost reakce (ať už je příliš rychlá nebo pomalá). Jinými slovy: Technologie ještě není tak daleko, abychom jí chtěli používat každý den. Kdo by si snad chtěl vyzkoušet levnější řešení, vystačí si se samostatně prodávanou lištou EyeX s IR zářiči a kamerou, která se dá připojit k jakémukoliv počítači.
Monitor za všechny peníze
Mnohem zajímavější otázkou je, zda si pořizovat monitor Z301CT. Je to opravdu řádně vyvedený kousek. Hledáte-li krutopřísný herní monitor, pak neváhejte a berte – Predator je řada, která odpovídá náročným požadavkům profesionálního publika. Na tomhle monitoru se prostě hraje asi tak tisíckrát lépe, než na klasických panelech, které máte doma na stolech nebo na noteboocích. A to ovládání pohledem klidně nechte vypnuté.