Jedním z nejvýznamnějších výrobců vrtulníků na světě je s polečnost Bell Helicopter z amerického Texasu. Nedávno představila experimentální stroj FCX-001, který vybavila snad všemi technologiemi, na nichž výzkumníci z Bellu momentálně pracují. Díky tomu můžeme už dnes nahlédnout, co nového nám nabídnou helikoptéry v příštím desetiletí.
Vzdušný hybrid
Konstruktéři následují trendy v pozemní dopravě a slibují například to, že vrtulníky nové generace budou létat na hybridní pohon. Hlavní spalovací motor má doplnit několik menších elektromotorů. Díky tomu bude mít pilot dokonalejší kontrolu nad strojem a technikům to zase v případě, že dojde k selhání, umožní zaměřit se jen na problematickou oblast. Možnost letu na méně výkonný elektrický pohon chtějí podpořit i použitím kompozitních materiálů při stavbě trupu, které sníží váhu celého stroje bez ohrožení jeho odolnosti.
Pilot, nebo počítač?
Osazení helikoptéry několika nezávislými motory automaticky neznamená, že s ní budou moci létat jen ti nejzkušenější piloti. Programátoři vyvíjejí pokročilé asistenční systémy. Pilot si tak bude moci nastavit, čemu se chce věnovat, a co přenechá umělé inteligenci. Mimo to bude čelní sklo kokpitu obohacené o rozšířenou realitu. Zatímco se tedy bude jeden člen posádky věnovat řízení, případně komunikaci s počítačem, ostatní mohou sledovat zprávy, volat si po Skypu nebo si pouštět filmy či hudbu. Kabina pojme kromě pilota i osm pasažérů.
Jen s jedním rotorem
Ti, kteří se o vrtulníky zajímají, už určitě zaznamenali velkou změnu na zádi. Klasické stroje z dílen Bellu i dalších výrobců mají ocasní rotor, který vyrovnává točivý moment vrtulí na střeše – bez ocasního rotoru by se helikoptéra neustále natáčela do strany. U nových strojů už nebude zapotřebí. Vrtulníky budou vybaveny inteligentním vyrovnávacím systémem, který zvýší jejich bezpečnost a ovladatelnost. Zároveň sníží hlučnost rotorů.
Za deset let
Kdy uvidíme takový vrtulník v akci? V podobě FCX-001 asi nikdy. Tento stroj má sloužit jenom jako demonstrace nejnovějších technologií. Rozhodně ale můžete čekat, že podobné helikoptéry budeme během následujících deseti nebo dvaceti let vídat na nebi úplně běžně.
Legendární vrtulníky Bell
Model 47
Viděli jste někdy v televizi seriál MASH? Odehrává se v korejské válce a jednu z ústředních rolí tu hraje právě vrtulník Bell 47 v armádní konfiguraci H-13 Sioux. Sloužil v desítkách armád od Argentiny po Zambii. Neméně úspěšný ale byl i mimo ozbrojené složky – dokonce jde o historicky první helikoptéru schválenou pro civilní použití v roce 1946.
Model "Huey"
Zatímco průkopnická "sedmačtyřicítka" převážela vojáky v Koreji, model zvaný "Huey" je symbolem války ve Vietnamu. Poprvé vzlétl v roce 1956 a používá se dodnes, byť už ne tolik pro armádní, ale hlavně civilní účely. Létají s ním vědci, lesníci, hasiči či hraniční stráž. Jak se Hueymu říká oficiálně? Správně nese v civilní verzi označení 204 nebo 205, v armádní řeči pak UH-1 Iroquois.
V-22 Osprey
Moderní konvertoplán Osprey je výsledek spolupráce dvou amerických vzdušných gigantů Bell a Boeing. Jde o stroj, který dovede plachtit jako letadlo, ale přitom vzlétat a přistávat kolmo jako helikoptéra. Inženýři ho vyvíjeli celých 26 let, než se v roce 2007 zařadil do výzbroje amerického námořnictva a letectva.