ABC už mělo možnost nachomýtnout se k jedné slavnostní akci – když byl do provozu slavnostně uveden parní vůz Komarek. Tentokrát se naše kroky vydaly směrem východním - do Výtopny Jaroměř, která leží jen malý kousek od jaroměřského nádraží. Na cestě projdete kolem několika návěstidel a kolejí s nákladními vagóny. Už to naznačuje, že se dočkáte různých kuriozit.
Vítejte ve výtopně
U pokladny najdete i několik vystavených papírových modelů, mezi nimi i ty, které kdysi vyšly v ABC. Je tu u nabídka vystřihovánek (pochopitelně i dalších předmětů spojených s železnicí) plus bohatý výběr upomínkových. Jako návštěvníci máte na výběr – buď areál muzea projdete sami dle vlastní chuti, nebo si v prostoru výtopny vyslechnete fundovaný výklad.
Tyhle super články si přečtěte!
Největší hvězdy
Hned první exponát je raritou se vším všudy. Jediná dochovaná posunovací elektrická akumulátorová lokomotiva označená úsporně No. 2 je výjimečná tím, že v jejích útrobách „tepou“ dva tramvajové motory. Vyrobena byla v roce 1916 a díky nezměrnému úsilí byla uvedena do provozuschopného stavu.
Parní královny
Najdeme tu i sbírku parních lokomotiv, z nichž stroje s označením 310.006 a 403.303 posloužily jako předloha autorovi vystřihovánek Miroslavu Hamanovi. Mírně upravené vyšly v ABC (konkrétně v sérii Muzeum lokomotiv) jako 320.0 (ABC 16/26) a 400.1 (ABC 4/26). Ale podobností tu najdeme víc. Například drezína Vm14/52 jako by vypadla z oka slavnému Ocelovému oři, tedy komiksovému příběhu legendárního Čtyřlístku (Knihovnička č. 14), jen s tím rozdílem, že ta skutečná je v modré barvě. Další drezína je podobná automobilu, inspekční stroj Dm6-47002 byl vyroben v Kopřivnici a proháněli se v něm vrchní železniční úředníci či traťmistři.
Jediná u nás
Skutečným pokladem je motorová lokomotiva V60 16995, kterou znají zcela určitě železniční modeláři. Běžně jezdila v NDR, kde také byla vyrobena, ale do tehdejší ČSSR se dostal jediný kus, který posunoval na jaroměřské vlečce. Když její funkční období skončilo, podařilo se ji odkoupit a v muzeu dát dohromady.
Procházka vagóny
Podobnou raritou je i třínápravový tarovací vůz. Jednoduše řečeno šlo o vagón, díky němuž se kontrolovala funkčnost železničních vah. Kromě něj najdeme na ploše muzea i velké množství nákladních vagónů, což je jaroměřská specialita. Jsou tu ale i jejich osobní kolegové, kterými se můžete i projít.
Mašináři, neváhejte!
Železniční muzeum Výtopna Jaroměř má o prázdninách otevřeno každý den v době 9 – 16 hodin. Probíhají zde i doprovodné akce, kdy se můžete svézt historickým vlakem. V blízkosti nádraží je i parkoviště, takže pokud zrovna nepřijedete po železnici, bez potíží umístíte i svého čtyřkolového miláčka. Čeká na vás skutečně hodně podivuhodných objevů, například čím je atypická lokomotiva, nesoucí prozaické pojmenování Máňa.