Luxusní manažerské limuzíny jsou obvykle první auta, která dostanou nejnovější elektronické vychytávky. Na tomto poli už delší dobu soupeří německá trojka - Mercedes, BMW a Audi. Posledně jmenovaná automobilka se teď chystá prolomit třetí ze šesti stupňů samočinného řízení. Aby to bylo lépe pochopitelné, pojďme si nejdříve celou stupnici rozebrat od úrovně 0 po tu nejvyšší.
Stupeň 0
Řidič má vždy plnou kontrolu nad vozem. Žádný systém nezasahuje do řízení, ani do akcelerace, brzdění. Bezpečnostní systémy řidiče maximálně varují, například parkovací senzory, případně teploměr, který řidiče upozorňuje před možným výskytem námrazy. Taková auta už se dnes nemohou v Evropě prodávat, ale některá jsou stále ještě v provozu.
Stupeň 1
Řidič má většinu času plnou kontrolu nad vozem. Systémy vozidla však mohou zasáhnout do řízení v případě potřeby, avšak nemohou převzít plnou kontrolu nad řízením. Typicky jde o různé asistenty, které automaticky začnou brzdit v případě, že před autem je nějaká překážka. Potom třeba automatický tempomat. Většina dnes vyráběných aut spadá do této kategorie.
Stupeň 2
Automobil dokáže převzít řízení za řidiče, udržet auto v jízdním pruhu, sám zatáčet a měnit rychlost. Řidič však musí být připraven kdykoliv zasáhnout. Typickým zástupcem této kategorie jsou automobily Tesla, která by třeba měla umět sama projet městem. Avšak v praxi se ukázalo, že systém má ještě své mouchy a nelze na něj spoléhat.
Stupeň 3
Vůz dokáže zcela převzít řízení a dopravit posádku třeba z Prahy do Chorvatska na dovolenou a zpět. Po řidiči se nevyžaduje plná pozornost, ale měl by být připraven převzít řízení v případě problému, o kterém mu dají bezpečnostní systémy vozidla s předstihem vědět. Musí tedy stále sedět za volantem, ale může si třeba číst noviny nebo pracovat na notebooku. Do této kategorie je podle výrobce možné zařadit nedávno představenou Audi A8.
Stupeň 4
Řidič už není řidičem, ale spíše posádkou. Automobil je schopen i krizové situace řešit sám a zvládne dopravit posádku z bodu A do bodu B bez asistence. Pokud se tato kategorie dá definovat jednoduše a výstižně, tak by se dalo říci, že řidič už nepotřebuje volant ani pedály. Než dojdeme do této fáze, bude zapotřebí upravit legislativu a vyřešit další problémy, o kterých už víme, ale stále si s nimi nevíme rady. Je možné, že na "řízení" těchto vozidel už nebude potřeba řidičské oprávnění, což zapříčiní postupný zánik autoškol.
Stupeň 5
Naprosto autonomní vozidla. Takové vozidlo pro vás odpoledne přijede před školu, odveze vás domů a samo zaparkuje. Předpokládá se, že v této fázi se výrazně změní svět autodopravy, řidiči kamionů a taxíků si budou muset najít jinou práci. Taktéž je pravděpodobné, že se začne snižovat počet vozidel na silnicích. Někteří odborníci dokonce předpokládají, že vlastnit vozidlo nebude nutné a budeme se dopravovat autonomními taxíky.
Automobilová revoluce?
Jak sami vidíte, tak inženýři v Audi svému vozu skutečně dost věří. Jestli nová A8 dokáže skutečně zapadnout do "třetího stupně", tak to bude malý automobilový skok kupředu. Tahle limuzína ovšem není zajímavá jen tím, že za řidiče umí převzít řízení. Má i spoustu dalších vychytávek, jako hybridní pohon, čtení vozovky před sebou a podobně. Dokonce umí zatáčet i zadními koly! Na dálnici tak zvyšuje stabilitu jízdy, protože auto se spíše sune ke straně, než že by zatáčelo. V úzkých prostorech parkovišť se zase lépe vytočí. Bude to asi zkrátka asi na nějaký čas to nejlepší, nejluxusnější a nejautomatičtější auto, co si můžete koupit. Porovnejte to třeba s výše zmiňovanou Teslou, o které jsme psali zde.