Jen těžko si lze představit svět blízké budoucnosti bez umělé inteligence (UI). Bude v našich mobilech, počítačích, ovládne městskou dopravu, urychlí finanční transakce, pomůže prospektorům, ochranářům nebo archeologům s vytipováním zajímavých oblastí a mnoho dalšího. Vlastně to už tak trochu dělá teď.
Složitý algoritmus
Nejprve si ale upravte vnímání toho, co je umělá inteligence zač. Překvapení: Nevypadá jako robot s kulometem, který se rozhodl převzít kontrolu nad lidstvem, jak nám rády servírují katastrofické sci-fi filmy. Je to naopak. Umělá inteligence je tak specifická, že dokáže jen jednu věc. Třeba napovídat slova při vyhledávání na internetu. Programátoři k tomu mají dokonce jeden vtip: Za našich mladých let jsme tomu říkali složitý algoritmus. Dnes se tomu říká umělá inteligence.
Omezená umělá inteligence
Současné UI fungují velmi dobře v omezeném prostředí s jasně definovanými pravidly. To znamená, že třeba ve stolních hrách Go a šachy jsou fakt dobré, ale jakmile by měly zkusit něco jiného, vylámou si datové zuby. U tak progresivního oboru však platí, že vývoj letí kupředu raketovou rychlostí. Ve specializované pobočce DeepMind společnosti Google nyní zkoumají, jak vytvořit umělou inteligenci schopnou orientovat se v libovolném prostředí.
Představ si, že...
Klíčem k úspěchu je představivost. Člověk při jakékoliv aktivitě volí tu možnost, která zajistí spolehlivý a bezpečný výsledek. Náš mozek totiž dokáže na základě zkušeností a znalostí vybrat takovou variantu řešení, která je pro daný problém nejlepší. Zjednodušeně řečeno, když položíme skleničku s vodou na stůl, umístíme ji tak daleko od okraje, aby nespadla dolů, ani když do stolu někdo vrazí. Dovedeme si představit, co by se mohlo stát. To umělá inteligence neumí.
Zlepšování strategie
Programátoři z DeepMind se soustředili právě na rozvíjení představivosti. Jejich UI agenti sbírají poznatky o vztazích mezi předměty a událostmi v simulaci, i když jsou pro řešení konkrétního problému zbytečné. Při dalším průchodu simulací nasbírané poznatky uplatňují při plánování strategie – zjednodušeně řečeno používají představivost pro dovozování budoucnosti. Myslí dopředu a volí si z několika variant věcí příštích. Při hledání nejlepšího výsledku jsou dokonce schopni jít zdlouhavější cestou jen kvůli získání nových zkušeností.
Vyber si cestu
Teorie o představivosti se v praxi ukázala mnohem efektivnější, než programátoři doufali. Zatímco UI bez představivosti plnila zadaný úkol v podstatě vždy stejně (a zdlouhavě), agenti vybavení představivostí dosáhli cíle rychleji, protože skrz poznávání prostředí dynamicky přizpůsobili svoji strategii. Jako by se vždy při nalezení problému zastavili a dopočítali několik možných řešení, z nichž vybrali to nejlepší.
Současné výsledky UI s představivostí jsou nadějné, i když je vývoj teprve v plenkách. UI schopná poznat vlastnosti předmětů kolem sebe a vyhodnotit události a jejich dopad na výsledek je mnohem univerzálnější než současné "jednosměrné" umělé inteligence. Její uplatnění by se našlo v mnoha oborech. Třeba v robotice a zbrojení, aby vznikl robot s kulometem!
UI a Starcraft II
DeepMind společně s videoherním studiem Blizzard vydali variantu slavné strategie Starcraft II s podtitulem Learning Kit. Umělá inteligence se zde skrz záznam půl milionu herních seancí učí, jak strategicky plánovat postup a zvítězit nad lidským soupeřem.