Naši předkové věřili, že bouřky řídí nadpřirozené sily. Přitom ten, kdo ovládal blesky, většinou patřil k těm nejmocnějším z bohů. Řekové měli Dia, seveřané Thóra a staří Slované zase Peruna. Současní vědci ale dokázali, že bouřky probouzíme i sami. A stačí nám k tomu velké motory a nekvalitní palivo.
Bouřka ze sazí
Dvě z nejfrekventovanějších oceánských tras leží v Indickém oceánu a Jihočínském moři. Vědci z Washingtonské univerzity zjistili, že bouřky s blesky tu vznikají dvakrát častěji než na místech se srovnatelnými podmínkami, ale bez husté lodní dopravy.
Vznik bouřek způsobují aerosoly – mikroskopické částečky sazí a sloučenin dusíku a síry z lodních dieselových motorů. Ve městech jim říkáme smog. Nad mořem způsobují kondenzaci vody a tvorbu mraků s velmi malými kapičkami vody. Mraky jsou díky maličkým kapkám tak lehké, že putují do vyšších částí atmosféry s teplotami pod nulou. Když se nakonec střetnou zmrzlé a tekuté částečky, spustí se bouřka.
Neustále měníme počasí
Na světě se najde stále dost lidí, kteří popírají, že má naše činnost vliv na změny klimatu. Nový námořní výzkum je důkazem, že stačí málo, abychom ovlivnili tvorbu mraků a měnili tím počasí. Navíc znovu ukázal, jak velký dopad na životní prostředí mohou mít dieselové motory. Vlna odporu proti nim se vzedmula už před pár lety poté, co vyšlo najevo, že auta na naftu jsou mnohem špinavější a škodlivější pro naše zdraví, než jsme se domnívali.
Konec silničních dieselů?
V následujících několika letech můžeme očekávat, že se dieselové motory v autech přestanou nadobro používat. Čtyři velkoměsta – Paříž, Ciudad de México, Madrid a Atény – se už zavázala, že do roku 2025 zmizí z jejich ulic všechny diesely. Několik zemí jako Německo, Norsko, Francie nebo Indie se navíc rozhodlo, že brzy úplně zakážou výrobu nových aut se spalovacím motorem. O dieselových motorech lodí se ale moc nemluví. To však ještě neznamená, že jsou bez viny. Právě naopak!
Palivo plné škodlivin
Před pěti lety spočítala německá společnost pro ochranu životního prostředí Nabu, že jedna velká výletní loď vyprodukuje tolik oxidu uhličitého jako 83 tisíc aut, pevných částic jako milion aut a oxidu siřičitého jako 376 milionů aut! Nedivte se. Obrovské lodní motory běží na špinavé palivo, které obsahuje až 3500krát více síry než automobilová nafta. Od roku 2020 se má povolené množství síry sedmkrát snížit, stále ale půjde o vysoké číslo.
Elektroloď na obzoru
Lodí navíc stále přibývá. Jen Malackým průlivem mezi Malajsií a ostrovem Sumatra jich každý rok projede více než 100 tisíc. Fandíme proto čisté vlaštovce jménem Birkeland od norské společnosti Yara. Na moře by měla vyplout příští rok a půjde o první autonomní kontejnerovou loď na elektrický pohon. Svými rozměry a kapacitou se samozřejmě nemůže rovnat dieselovým gigantům, ale začátek je to slibný!
Největší lodě světa
Tanker – Knock Nevis
Jednoznačně nejdelší loď všech dob už nikde na moři nepotkáte. Plula od roku 1979, v roce 2009 dosloužila a zakotvila v indickém vrakovišti k rozebrání. Na délku měla 458 metrů a uvezla 600 000 tun ropy. V současnosti je nejdelší čtveřice supertankerů TI o 380 metrech.
Výletní loď – Harmony of the Seas
Mořský kolos nabízí na šestnácti palubách ubytování pro více než pět tisíc pasažérů. Ti si mohou jít zabruslit na kluziště, zaplavat ve čtyřech bazénech nebo nakupovat v obřím mallu. Bohužel se jedná o luxus za cenu obrovského znečištění ovzduší, které se rovná emisím z mnoha milionů automobilů.
Kontejnerová loď – OOCL Hong Kong, Germany a Japan
Kontejnerová přeprava zažívá dnes obrovský rozvoj. Dokládá to i fakt, že jedenáct největších lodí na světě bylo spuštěno na vodu teprve letos a v první padesátce je nejstarší loď z roku 2013. Prvenství nesou tři lodě od hongkongské společnosti OOCL, které uvezou více než 21 tisíc kontejnerů.
ABC TV: Stavitel lodí
Jak se staví repliky historických lodí, které se objevily v seriálech Hra o trůny a Vikingové • Zdroj: ABC