Elon Musk představuje novinky od Tesly: Semi & Roadster

Elon Musk představuje novinky od Tesly: Semi & Roadster
Sdílej
 
Automobilka Tesla představila dvojici aut, která mají přinést revoluci na silnice. Supermoderní elektrotahač Semi a extrémně rychlý sporťák Roadster.

 

Náklaďáky s alternativním pohonem jsou žhavé téma současného světa motorů. A přestože vlastní kamion na elektřinu vyvíjí třeba Volkswagen, Mercedes-Benz nebo Toyota, největším tahounem zůstává americká Tesla. Oficiální představení náklaďáku Semi v Los Angeles proto sledoval celý svět. A nenechali jsme si ho ujít ani v ábíčku. 

Semi je rychlík s výdrží

Tahač pohání čtveřice elektromotorů umístěných nad zadními koly. Uveze více než 3,5 tuny nákladu, přitom dovede zrychlit z nuly na stovku za dvacet vteřin. Na jedno nabití navíc urazí při plném zatížení vzdálenost až 800 km. To je jen polovina toho, co s plnou nádrží dojede náklaďák s naftovým motorem, ale na poměry elektromobilů se jedná o fantastický dojezd. Poté, co hladina baterií klesne na nízkou hodnotu, mělo by mít možné nabít ji během pouhých třiceti minut.

Tesla s tryskovým pohonem: Na stovku vyletí dřív, než polknete

Tesla s tryskovým pohonem: Na stovku vyletí dřív, než polknete

Meganabíječka od Tesly

Aby bylo možné nakrmit obří baterie tahače, musela Tesla vyvinout nový speciální typ nabíječky. Jmenuje se Megacharger a zatím je ve fázi vývoje. Na představení modelu Semi ale už bylo možné spatřit konektor s osmi zdířkami, což je čtyřikrát tolik, než kolik používá v současnosti používaná dobíjecí stanice Supercharger. Můžeme tedy předpokládat, že půjde o zcela unikátní nabíječku s nevídanou silou. Síť Megachargerů by navíc měla vznikat v logistických centrech, kde se do aut doplňuje nebo vykládá zboží. Pokud se tento nápad skutečně uchytí, nebudou muset řidiči ztrácet doplňováním energie ani minutu. Auto se nabije během přípravy na cestu.

Představení vozů Tesla Semi a Roadster v Los Angeles •  Tesla

Nový Roadster zaujme nejen designem, ale například i vysouvací střechou •  Tesla

Autopilot za příplatek

Tesla Semi nebude v základní výbavě plně autonomní tahač, ale nabídne šikovného asistenta, který bude pomáhat v řízení. Asistent umí automaticky najíždět a sjíždět z dálnice, měnit bezpečně jízdní pruhy, zatáčet i parkovat. Kromě toho bude schopen zavolat pomoc i v případě nehody nebo zranění řidiče. Samořízení pak bude patřit k příplatkové výbavě. V takovém případě bude vůz vybaven osmi kamerami, které snímají jeho okolí až na dálku 250 metrů. Doplňovat je bude dvanáct ultrazvukových senzorů schopných detekovat různé objekty na ještě větší vzdálenost a nakonec radar nasměrovaný před náklaďák kopírující zorné pole řidiče. Ten se hodí pro případ extrémního počasí, jako je bouřka, hustá mlha nebo písečná bouře, kdy mohou kamery selhat.

 

Perfektní aerodynamika

Aby kamion jezdil co nejefektivněji a zbytečně neplýtval energií v bateriích, navrhli mu konstruktéři aerodynamický tvar. Jeho účinnost lze změřit tzv. součinitelem odporu vzduchu, který vyjadřuje schopnost auta rozrážet vzduch pro maximálně efektivní pohyb. Čím nižší číslo, tím lépe. U Tesly Semi činí pouhých 0,36. Stejnou aerodynamiku nabízelo například legendární Ferrari Testarossa nebo Aston Martin Vanquish a v současnosti by se za ni nemusela stydět ani nízko posazená osobní auta.

Autopilot bude umět udržovat jízdní pruh i povolenou rychlost •  Tesla

Autopilot má sloužit díky radarům a sonaru bezpečně i v noci •  Tesla

Jízda v konvoji

Samořízení, dlouhý dojezd, rychlonabíjení… To všechno zní skvěle. Dostojí ale svým smělým slovům i ve skutečnosti? Tesla je kromě toho všeho přesvědčená, že provoz elektrického tahače bude stát jen polovinu toho, co spotřebuje na palivu a údržbě klasický dieselový náklaďák. Vědci z americké Carnegie-Mellonovy univerzity ovšem tvrdí, že to nebude ve skutečnosti zdaleka tak růžové. Podle jejich propočtů bude zapotřebí vytvořit konvoj alespoň sedmi elektrotahačů jedoucích za sebou, aby se jejich provoz vyplatil více než klasický diesel. Jízda v konvoji totiž umožňuje snížit aerodynamický odpor a spotřebu paliva. Kdo má pravdu? To ukáže až rok 2019, kdy se Tesla Semi začne oficiálně prodávat.

Tisíc koní na baterky: Nejžhavější elektrosporťáky dneška

Tisíc koní na baterky: Nejžhavější elektrosporťáky dneška

Ďábelský sporťák Roadster

Tesla ale v Los Angeles nepředstavila jen nový tahač. Připravila i překvapení, když z nákladového prostoru trucku Semi vyjel malý sporťák Roadster. Navazuje na stejnojmenný model z roku 2008, který byl zároveň historicky prvním autem od Tesly. Z nuly na stovku zrychlí nový Roadster za 1,9 vteřiny a maximální rychlost se bude pohybovat až 400 km/h. Pochlubí se přitom dojezdem až 1000 km na jedno nabití. Tesla o něm kromě ďábelského výkonu neprozradila moc informací. Víme jen to, že do prodeje se dostane až v roce 2020 a bude stát zhruba čtyři a půl milionů korun.

Nový Roadster zaujme nejen designem, ale například i vysouvací střechou •  Tesla


Mini konvoje z ČVUT

Konvoje z ČVUT •  Zdeněk Hurák

K rozvoji elektromobility přispívají i čeští vědci z Katedry řídicí techniky při Fakultě elektrotechnické na ČVUT. Efektivitu náklaďáků jedoucích v konvoji zkoumají na podobné autodráze, jakou máte možná doma. Jejich autíčka jsou ovšem vybavená pokročilými palubními počítači s řadou pokročilých senzorů. Povedlo se jim poukázat na to, že pro bezpečnou jízdu v konvojích je potřeba nejen to, aby jednotlivé kamiony pomocí senzorů udržovaly rozestup. Musí spolu také přímo komunikovat a fungovat jako celek. To znamená, že se budou muset jednotliví výrobci domluvit na společném jazyku – nebo spíše operačním systému – pro všechny náklaďáky.

Nejrychlejší auto na světě

Koenigsegg •  Koenigsegg

Tesla se chlubí, že Roadster bude nejrychlejší auto na světě. Je pravda, že akcelerací za 1,9 vteřin překoná i dosavadního šampiona ve zrychlení – hybridní sporťák Porsche 918 Spyder. Co se ale týče maximální rychlosti, to je jiná. Zde kraluje švédské monstrum Koenigsegg Agera. Teprve před pár týdny se mu podařilo na dálnici v americké Nevadě překonat letitý rekord Bugatti Veyron a dosáhnout rychlosti 447 km/h. Koenigsegg to dokázal s pětilitrovým motorem o výkonu 1341 koňských sil.

Elektroauta na vzestupu: Chystá se velký souboj elektromobilů

Elektroauta na vzestupu: Chystá se velký souboj elektromobilů

Armádní autopilot náklaďáků

Armádní autopilot náklaďáků

Nikola One: Obří tahač na vodík

Nikola One: Obří tahač na vodík

 

Články odjinud